Annons

Hur får man skarpa macrobilder med standardoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

gottne

Aktiv medlem
Jag har en Nikon DX D7100 med glugg AF-S NIKKOR18-105. VR
Jag är nöjd med objektivet men har väldigt svårt att få skärpa på mycket små motiv typ en fluga eller mindre. Har jag för stora krav på detta obj. ? Finns det något man kan köpa till för att förbättra saken med nuvarande optik?
MVH/GA
 
Vill du lägga ut texten något.
Vilka ringar vill du rekommendera. Vad innebär det angående ljusförlust osv. Är det ogörligt med skarpa bilder på denna glugg med så små motiv? Eller beror det på fotografen?
 
Nej, det är inte ogörligt, bara lite krångligt om man vill komma närmre än vad den vanliga avståndsinställningen tillåter.

Själv skulle jag inte rekommendera mellanringar till ett zoomobjektiv, och i synnerhet inte till ett som har väldigt kort brännvidd. Det är helt enkelt ganska besvärligt att använda mellanringar, och det är ännu jobbigare med en zoom än med objektiv som har fast brännvidd. (När man zoomar ut hamnar skärpan innanför frontlinsen i vidvinkelläget om man har mellanring.)

Enklare, betydligt enklare, är att använda en närbildslins, och eftersom det är så pass stort zoomomfång klarar man sig med en enda närbildslins för de flesta motiv man vill ta på mycket nära håll.

Objektivet 18-105 har ganska kort närgräns, som svarar mot ungefär tre dioptrier, men eftersom man också har zoom, är det onödigt att skaffa en så svag lins som tre dioptrier. En lins på fem dioptrier täcker i stort sett allt som gäller vanlig närbildsfotografering, även om man inte kommer ner till avbildningsskala 1:1. En sådan lins som är akromatisk är visserligen inte billig, men resultatet blir bra så länge man håller sig till medelstora insekter, blommor och liknande. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316567

Linser som inte är akromatiska ger tyvärr inte bra skärpa när man behöver flera dioptriers styrka, så det är ganska meningslöst att försöka hitta ett billigare alternativ. I så fall kan det vara bättre att slå till på ett riktigt makroobjektiv, exempelvis Sigmas 70 mm som är bland det absolut skarpaste som finns, eller något av de alldeles utmärkta objektiven på 90 mm eller mer.

En stor fördel med närbildslins om man bara har det objektivet är att man slipper plocka av det och få damm på sensorn. Det enda man behöver lära sig är att linsens styrka avgör det längsta avstånd som den kan användas på. Med +5 dioptrier måste man vara på tjugo centimeters håll som längst ifrån linsen, och AF kan justera skärpan ner till ungefär tretton centimeter. Storleken anpassar man med zoomen när det behövs.
 
Håller med Urban Domeij om man ändå ska lägga 1300:- på en närbildslins är inte så stort prissteg upp till ett begagnat Tamron 90mm makro-objektiv. Det brukar ligga runt 2000:-.

Skillnaden i bildkvalitet är stor, men ett extra objektiv är såklart mer att släpa på om det är en viktig faktor.
 
Det är bra för en amatör att få olika synpunkter innan man köper nåt som man ångrar sedan. Tack
 
Köp

Inskaffa 1 st. Pentax K3 och 1 st. Pentax 100 mm 2.8 Macro så försvinner alla dina problem.
Hälsningar
 
Jo

Vill du lägga ut texten något.
Vilka ringar vill du rekommendera. Vad innebär det angående ljusförlust osv. Är det ogörligt med skarpa bilder på denna glugg med så små motiv? Eller beror det på fotografen?

Det finns ju en anledning till att det säljs makroobjektiv. De är ju konstruerade för närbildsfoto. Det är inte normalobjektiv eller ännu värre normalzoomar.
 
Nu har ju TS en Nikon-kamera och det är nog inte aktuellt att köpa en annan kamera för att kunna ta närbilder.
Jag har skaffat ett Nikon 60mm 2.8 som jag använder när jag ska krypa nära. Då blir problemet skärpedjupet. Därför har jag programmet ControlMyNikon i datorn och då kan jag styra kameran från datorn helt och hållet med en USB-sladd.
I programmet kan jag ställa in att ta t ex 25 bilder där jag förskjuter fokus några mikrosteg mellan varje bild, det hela styrs av programmet. De 25 bilderna stoppar jag in i ett program som väljer ut det skarpaste på varje bild och gör en helskarp bild av det hela.

Vill man lära sig mer finns en youtube-film som beskriver det hela mycket pedagogiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=H7b5VtdHWbQ

Fast det kan man bara göra på flugor som sitter stilla... :)
 

Bilagor

  • Ring.jpg
    Ring.jpg
    63.7 KB · Visningar: 42
Jag har en Nikon DX D7100 med glugg AF-S NIKKOR18-105. VR
Jag är nöjd med objektivet men har väldigt svårt att få skärpa på mycket små motiv typ en fluga eller mindre. Har jag för stora krav på detta obj. ? Finns det något man kan köpa till för att förbättra saken med nuvarande optik?
MVH/GA

Försättslinser av märket Raynox är också väldigt bra.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/4131853/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm
 
18-105 i all ära men det kommer aldrig ta knivskarpa macrobilder som tex tamron 90 1:1. Det spelar ingen roll om du har bälg vänder objektivet eller kör med försättslins. Men du kan aldeles säker ta bra makrobilder med någon av nämda tekniker. Men om du är intresserad kanske du ska köpa rätt grej från början. Det blir nog billigast och bäst. Nu finns det massor av bra makron utöver tamron 90. Men jag har ägt 18-105 och tamron så jag vet skillnaden. Tamron 90 är superskarpt och kan mäta sig medmånga objektiv som kostar både 2 och 3 ggr. Nu säljs det dessutom billigt eftersom en ny variant med antiskak har kommit. Vill man ja antiskak är en annan fråga men få använder det i makrosamanhang
 
Av frågorna verkar det som att du är intresserad av att ta riktiga macrobilder, inte bara hyfsade närbilder.

Då är nog det bästa att bita i det sura äpplet på en gång och skaffa ett macroobjektiv. Lösningar som macroringar, macrolinser eller vändringar funkar hjälpligt men man får bekymmer som kort närgräns, kort skärpedjup eller oskärpa. Jag brukar ha lite såna pryttlar i kameraväskan för nödfall. Men om jag ska fota macro specifik, åker macroobjektivet med.

Sigma och Tamron gör bra macroobjektiv för rimliga pengar. Men om det är just insekter som lockar mest så bör brännvidden vara lite längre för att ge lite avstånd. Då tycker jag att Sigma 105/2.8 är ett bra objektiv.

Alternativt kan man köpa ett av de billigare telezoomobjektiven som har macro på 1:2. Det funkar men blir inte lika bra som ett riktigt macroobjektiv.
 
18-105 i all ära men det kommer aldrig ta knivskarpa macrobilder som tex tamron 90 1:1. Det spelar ingen roll om du har bälg vänder objektivet eller kör med försättslins. Men du kan aldeles säker ta bra makrobilder med någon av nämda tekniker. Men om du är intresserad kanske du ska köpa rätt grej från början. Det blir nog billigast och bäst. Nu finns det massor av bra makron utöver tamron 90. Men jag har ägt 18-105 och tamron så jag vet skillnaden. Tamron 90 är superskarpt och kan mäta sig medmånga objektiv som kostar både 2 och 3 ggr. Nu säljs det dessutom billigt eftersom en ny variant med antiskak har kommit. Vill man ja antiskak är en annan fråga men få använder det i makrosamanhang

Håller helt med. Har också haft Nikon 18-105, och köpte mig ett Tamron 90mm med VC, antiskak. Vill du fota annat än macro med det, så är vc väldigt bra att ha, även om det självklart fungerar ändå.
 
ANNONS