Annons

Hur fixar man snygga hudtoner i porträtt ala reklambild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Försöker få till snygga porträttbilder med efterföljande PS behandling.

Sneglar avundsjukt på reklambilder i tidningar m.m. och imponeras främst av dom snygga hudtonerna man får fram.
Jag gissar att det främst handlar om retusch i PS.

Hur gör man?
 
naej jag tror det ligger mest i ljussättning o eventuellt smink, retuschen används nog mestadels för att ta bort finnar, leverfläckar osv... Men det går nog att få till det snyggt i enbart ps också.
 
Titta på boken "Skin - the complete guide to digitally lightning, photographing and retouching faces and bodies" av Lee Varis.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=047004733X

Även om det kanske inte är den mest lättlästa boken så tycker jag att den är mycket bra.

Edit: Läste frågan igen och boken handlar inte så mycket om reklambilder och den typen av retuschering men den är bra ändå...

/Fredrik
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Jag är ju bara en glad amatör med måttliga ambitioner.

Porträtten handlar om att ta bilder på familj och vänner och försöka göra dom rättvisa plus kanske lite till.

Skall följa upp dessa tips och se om jag hittar något matnyttigt för mig.
 
naej jag tror det ligger mest i ljussättning o eventuellt smink, retuschen används nog mestadels för att ta bort finnar, leverfläckar osv... Men det går nog att få till det snyggt i enbart ps också.

Det beror nog på vilket sammanhang bilden ska användas i. Ljussättning och smink är naturligtvis viktigt, men i många fall är det bara början. Jag har frilansat som restuchsör på ett kosmetikaföretag och där räcker de INTE med deras eget smink kan jag säga. Åtskilliga timmar läggs ner i datorn för att få modellerna helt perfekta.
Allt från hud till ögon och till och med anletsdrag!

Man kan tycka vad man vill om det förstås, men så länge de betalar mina fakturor har jag integ problem med det.

Skräckexempel ser jag ibland på veckotidningarnas framsidor, i synnerhet söndagsbilagorna som följer med dagstidningarna. Där är ett bra exempel där möjligheterna som finns inte har använts rätt. En bra retusch ska inte synas. I alla fall enligt mig.

Till trådskaparen:
Det finns MASSOR av metoder som används. Vissa bra, andra direkt dåliga. Jag har gjort en guide med en metod som används för att reducera flammig hud utan att ta bort porer, om du vill kan jag leta upp den och skicka en länk.
 
Till trådskaparen:
Det finns MASSOR av metoder som används. Vissa bra, andra direkt dåliga. Jag har gjort en guide med en metod som används för att reducera flammig hud utan att ta bort porer, om du vill kan jag leta upp den och skicka en länk.

Om du är villig att dela med dig så tror jag att vi är många som skulle vara intresserade av att läsa din guide. Du får gärna lägga upp en länk.
 
Om du är villig att dela med dig så tror jag att vi är många som skulle vara intresserade av att läsa din guide. Du får gärna lägga upp en länk.

Den har legat uppe förut här på FS, här är den igen: www.prepix.se/Hudretusch

Det finns som sagt en massa olika metoder. Den här är bara en liten del av allt som "behöver göras", men den är bra, snabb och lätt att förstå.

Edit:
Såg just att den inte är komplett. Ska kolla i backupen
 
Senast ändrad:
Varför använder man högpassfiltret?
Jag har bara kört med oskärpa på undre lagret och sedan lite svagt målat fram den oskarpa bilden med en lagermask. Kanske inte det snyggaste sättet men funkar skapligt.
 
Varför använder man högpassfiltret?
Jag har bara kört med oskärpa på undre lagret och sedan lite svagt målat fram den oskarpa bilden med en lagermask. Kanske inte det snyggaste sättet men funkar skapligt.

Om du bara använder oskärpa kommer porer och annat smått att mer eller mindre försvinna. Högpassfiltret används ofta till att skärpa bilden, men i och med att du inverterar så blir det motsatt effekt. Gaussisk osärpa läggs dit för att små porer och andra detaljer ska bevaras. Låter motsägelsefullt kanske...

En före-och efter-bild:
 

Bilagor

  • sandra1.jpg
    sandra1.jpg
    83 KB · Visningar: 1,134
  • Sandra2.jpg
    Sandra2.jpg
    79.7 KB · Visningar: 1,133
Senast ändrad:
Ok, provade precis och det ser faktiskt mer naturligt ut med högpassfiltret.
Bra, redan lärt sig nått nytt... Kan jag slappna av resten av dagen :)
 
Något som oftast glöms bort av någon anledning är att lära sig ställa färgerna rätt i en bild. Då faller oftast hudtoner naturligt på plats. Jag brukar ofta få lägga till liiite rött i huden då jag kör med nikons profiler.. (hue/saturation-klick på huden-dra överstra reglaget till typ -2)
 
JAg drog igång den här tråden den 21 augusti FÖRRA året! Då "somnade" den av efter några välvilliga men inte särskilt fylliga (för mig i alla fall) tips.

Mer än ett år senare lossnar det rejält. På en förmiddag!

Tack för tipsen grabbar!

Kommer noga att följa upp detta. JAg har nämligen inte fått riktig ordning på "problemet" än, som dessutom är angelägnare än någonsin då jag köpt ny kamera för bara någon månad sen.

PS. Jag hoppas tråden har fått nytt bränsle för att orka några veckor till. Ämnet är ju nästan oändbart. DS.
 
För att låta lite mer hopplös än motiverande så ska jag säga såhär. För att få bilder så som de ser ut på affischer så krävs det: Proffskamera (proffskameror har en mycket högra nivå av skärpa, hantering av ljus osv). Bra belysning (kostar en hel del), och INTE MINST en sminkös. Att enbart sminka bort saker i Photoshop räcker inte hela vägen. Och sedan, givetvis PHOTOSHOP (men inte BARA Photoshop) Hantering av Photoshop vad gäller retuschering är en konst i sig.

Ja, jag vet. Jag sa ju att jag kommer att låta riktigt hopplös. Men av erfarenhet (har jobbat som assistent) så är det det som gäller om du vill få precis sådana bilder som du ser på affischerna.

Lycka till med det ;)
 
ANNONS