Annons

Hur flytta bilder från Iphone till Imac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har skaffat min första smartphone, en Iphone SE 2020. Nu vill jag flytta bilder från Iphonen till bordsdatorn, en gammal men rätt bra Imac. Målet är att bilderna ska lagras i Bridge. Där har jag en stabil struktur sen 2006.

Med vanliga minneskort funkar det hyfsat. Jag kopplar in kortet, väntar lite, datorn får för sig att öppna "Bilder", jag stänger "Bilder" och kan sen öppna minneskortet och flytta filerna till Bridge. (Det där med "Bilder" hände vid senaste uppdateringen av OSX, innan dess slapp jag det krånglet.)

Med en sladd från Iphone SE 2020 till datorn går det blixtsnabbt. Plötsligt är filerna importerade, men inte till Bridge utan till "Bilder". Det verkar inte gå att markera och dra utan bilderna sitter fast i "Bilder".

Hur ska man bära sig åt? Icloud mm inte aktuellt, vill kunna använda fysisk sladd.
 
Öppna Finder, markera Bilder-bibliotek - tryck höger musknapp - välj Visa paketets innehåll. I mappen Masters ligger mappar med originalfilerna.
Mac är smidigt men ibland går dom lite långt med sina ideér om hur saker ska fungera.
 

Måns H

Aktiv medlem
Öppna Finder, markera Bilder-bibliotek - tryck höger musknapp - välj Visa paketets innehåll. I mappen Masters ligger mappar med originalfilerna.
Mac är smidigt men ibland går dom lite långt med sina ideér om hur saker ska fungera.
Tack Tomas, det stämde, men huru få filerna att synas i Bridge?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har för mig att man med Image Capture kan styra vad som händer när man stoppar in ett minneskort i datorns kortläsare, men jag minns inga detaljer. Det kanske går att hitta detaljerna med Google.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Varför krångla till det? Synka mobilen med datorn så flyttas bilderna över till datorn automatiskt via Icloud.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem

Snabbt, aldrig några problem och du väljer själv destination på bilderna.
Funkar dessutom åt båda hållen
Jag har använt Photo Sunc i många år helt utan problem.

Sladd, iCloud? Nej tack!
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Varför krångla till det? Synka mobilen med datorn så flyttas bilderna över till datorn automatiskt via Icloud.
Ja detta borde iaf gå med MAC, men jag har försökt få detta att fungera på PC men jag har inte fått någon visning av bilder i icloud på PCn men jag kanske gör något fel?
 

Måns H

Aktiv medlem
Vill du importera direkt till din "bridgemapp" borde det gå att följa den här beskrivningen:

Annars kan du alltid göra Erland skriver.
@ Tomas:

Bra tips. Länken avser nyare OSX, men jag klickade på "äldsta" versionen och följde anvisningarna. Lyckades få över bilderna från mobilen till Bridge. Tyvärr inte klockrent, det var bara slumpen som gjorde att "rätt" undermapp i Bridge var synlig. Jag jobbar vidare på detta. TACK!
 

Måns H

Aktiv medlem

Snabbt, aldrig några problem och du väljer själv destination på bilderna.
Funkar dessutom åt båda hållen
Jag har använt Photo Sunc i många år helt utan problem.

Sladd, iCloud? Nej tack!
[/QUOTE

@Kjell: Kan man skicka bilderna till "rätt" undermapp i Bridge med PhotoSync? Jag vill ha kvar Bridge som känns stabilare än andra program som kommit och gått.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag använder inte Bridge, men jag har full access till alla mappar i Macken. Kör själv till "hämtade filer" och flyttar dom sedan manuellt i samband med importen till den mapp i Lightroom jag just då jobbar med. Mer än så kan man nog inte begära......
 

Måns H

Aktiv medlem
"Bildinsamling" enligt Tomas tips verkar funka om än med en del konstigheter. Jag skrev ut proceduren på papper och följer den steg för steg.

Konstigheter: Det tar ett tag innan Iphonebilderna man vill föra över syns. Under tiden har datorn skapat kopior i andra program, Affinity Photo och så nåt videoprogram jag inte ens visste om att det fanns i datorn.

Jag jobbar vidare med "Bildinsamling". Kanske får det att funka som jag vill, d v s jpg-filerna från Iphone SE 2020 till "rätt" subfolder i Bridge.

Tack alla som hjälpt till med tips om detta!
 

erro.se

Aktiv medlem
Har du Dropbox? Då kan du ställa in appen i telefonen att automatiskt kopiera foton till din Dropbox, och därmed så dyker de upp i din Dropbox-mapp på datorn.
 
ANNONS