Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar man Analogt!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har länge fotograferat digitalt. Nu lånade jag min farsas gamla analoga Pentax ME! Jag förstår inte riktigt hur den fungerar, min tanke är att jag ska ta svartvita bilder med den. Köper man sv/v film? Va ska jag va för ISO på filmen?
Jag har som sagt ingen som hälst vana av analogt så skratta om ni vill =).

På kameran finns 3 olika lägen, som heter
L
Auto
100x
B
antar att mitt val blir auto. Har fattat att den är halvautomatisk och att jag bara får välja bländare och inte slutare.
Sen finns det lite cyboler på andra sidan som jag inte fattar heller
1/4x
1/2x
1x
2x
4x
Vad gör dom?
Glad för alla tips och råd hur jag ska gå till väga för att lyckas med lite analoga bilder =)

Jag rekomenderar Illford XP2 (ISO400) som svart-vit film eftersom den framkallas med samma kemiska process (kallad C-41) som vanlig färgfilm, vilket gör det betydligt lättare att få den framkallad (förutsatt att du inte tänker framkalla filmen själv). Den ger ganska varma gråskalor, nätan lite sepiastick. Vill du ha kallare/mer neutral gråskala så har Kodak en svart-vit C-41-film också. Du kan hitta båda på www.scandinavianphoto.se till exempel.

/Arne

Inga konstigheter:

L = lock (du kan inte exponera)
auto = auto helt enkelt. Kameran har tidsautomatik vilket innebär att du bara kan välja bländare.
B = bulb. Slutaren är öppen så länge du trycker ner knappen.
100x = blixtsynktid
1/2, 1/4 etc = exponeringskompensation för att kunna över- respektive underexponera.

ahaa! Va nice! Tack då förstår jag precis. Ska köpa film imorn sen ska jag leka hela julafton! :) tack för svaren!

Du öppnar bakstycket genom att dra upp blanka veven på exponerings vredet, veven drar du tillbaka filmen med(när den är exponerad) innan du öppnar bakstycket.
Har farsan en trådutlösare sätter du den i avtrycket, har trådutlösaren en liten skruv som man kan låsa med så kan du ta hur långa "B" tider som helst, den drar inget på batteriet då...
Filmkänsligheten ställer du in med att dra upp samma exponerings kompensations vred nån milimeter och sen vrider du...
1X är normalexponering 2X är ett steg över osv.
Sen har du centrumvägd ljusmätning...

fota analogt

Finns väl enklare sätt att fota analogt än att ta en Pentax ME. Men visst, det skadar aldrig att ta den hårda vägen.
Min dotter visade ungefär samma entusiasm som du när hon såg min ME. Hon lånade den en vecka sen var det back to K100 igen.

...och visst, den känns häftigt med lite ren metall mellan händerna. Men man skall veta att det är en svunnen tid. Påstår man något annat är man lätt skadad.

L Marunga
Lycklig ägare till en Contax 1 från 1932

Re: fota analogt

Lothar Marunga skrev:
Finns väl enklare sätt att fota analogt än att ta en Pentax ME. Men visst, det skadar aldrig att ta den hårda vägen.
Min dotter visade ungefär samma entusiasm som du när hon såg min ME. Hon lånade den en vecka sen var det back to K100 igen.

...och visst, den känns häftigt med lite ren metall mellan händerna. Men man skall veta att det är en svunnen tid. Påstår man något annat är man lätt skadad.

L Marunga

ME är väl ändå en av de enklare analoga SLR-kamerorna som funnits! Bara att välja en vettig bländare, ställa skärpan och trycka av! Jag körde med min ME i över 10 år och inte blev det många felexponerade bilder under den tiden inte...

Även om det nu är en svunnen tid. Det svåra tror jag är att återgå till att inte få se bilderna förrän långt senare...

Lothar Marunga skrev:

L Marunga
Hehe, jag plåtar nästan uteslutande analogt sv/v. Men jag förstår väl inte bättre kanske!?

Lothar Marunga skrev:
F
...och visst, den känns häftigt med lite ren metall mellan händerna. Men man skall veta att det är en svunnen tid. Påstår man något annat är man lätt skadad...

Jag må vara lätt (eller alvarligt ;-)) skadad men det utvecklas fortfarande analoga kameror (i stadig metall:http://www.cameraquest.com/voigt4m4aintro.htm) och även nya filmer från både Kodak och Fuji (en ny Kodak Tmax 400 http://www.kodak.com/global/en/professional/products/films/bw/tMax400.jhtml?id=0.2.26.14.17.14&lc=en och en Ny Fuji Velvia dök upp för inte så länge sedan och jag har för mig jag såg en ny provia ännu mera nyligen).

Sedan tycker jag klassiska manuella kamera där man bara ställer bländare och slutartid är betydligt mera lättjobbade än mina digitala missfoster som är överbelamrade med knappar och rattar.

Ibland är nyare teknologi mer passe än gammal.

Jag började själv min fotobana i den digitala domänen, men använder helst mina analoga kameror idag. Det kräver ibland lite mer tid och mer tålamod, men har man lärt sig hur slutartid och bländare fungerar så är det nog inte helt fel att börja analogbanan med en analog systemkamera.

Senast ändrad:
Livet är för kort för att inte äga minst en mellanformatare eller storformatare. Digitalt kan man hålla på med fulltid, när film försvunnit helt eller blivit så dyrt att det inte går längre.

Tittar man in hos ateljéerna, så är film långt ifrån en svunnen tid.

fota analogt

Klart man skall fota analogt om man känner för det. Problemet är egentligen bara hanteringen.
Medan man idag kan gå ut och ta ett 100-tal bilder och direkt ser att det inte blev nåt denna gången heller, fick man förr i tiden vänta halvårsvis innan man såg sina misslyckanden.

Men visst, det fanns en viss charm i att ha filmrullarna på tvättlinan i badrummet jämte sambons nylonstrumpor.
Även om inte sambon tyckte det..

L Marunga

Skrattar av glädje isåfall för att du vill pröva den gamla Pentax:en.Undrar just om batteriet är vid liv på den.Det brukar vara problemet att hitta rätt sort isåfall till exponeringsmätningen.Men det finns, om inte annat zinkluftbatterier med exakt spänning(lp foto).Dom brukar hålla nån månad,och det räcker ju för att knalla runt och fotografera svart vitt.

Tack för alla svar! =)
Tänkte höra med, det sitter ett vred till vänster om objektivet, vad gör den?
Även, vart kan man bäst framkalla sin film?

Jag träffade en fotograf som hade varit i New York nyligen. Hon berättade att hon fick en chock när hon såg att analogt fortfarande är det stora och mest använda i bland yrkesfotograferna.. Hon sa att de har ett helt annat tänk kring fotografering där..

fota analogt

Måste vara självutlösaren.
Betr. batteriet kan man byta de två 1,5 voltarna mot ett 3 volt. Jag gjorde det för 10-12 år sedan och det funkar fortfarande.

L Marunga

dJb skrev:
Inga konstigheter:

L = lock (du kan inte exponera)
auto = auto helt enkelt. Kameran har tidsautomatik vilket innebär att du bara kan välja bländare.
B = bulb. Slutaren är öppen så länge du trycker ner knappen.
100x = blixtsynktid
1/2, 1/4 etc = exponeringskompensation för att kunna över- respektive underexponera.
Helt klart att jag inte längre hänger med. Jag trodde i min enfald att de där funktionerna fanns i digitala systemkameror också.

Olle

RE Fota analogt

Lite tipps om svartvit film är Fuji Neopan Acros 100, är en mycket bra film om det är sommar, även Ilford Delta 100 funkar bra. För vinter och tider när ljuset inte är så stark så finns det Ilford HP5 400, Ilford Delta 400 och Kodak TMax 400.

ANNONS
Götaplatsens Foto