Annons

Hur fotografera presskonferens på något roligt sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ibland åker jag på att fotografera en presskonferens och några personer säger något intetsägande och sen kommer frågorna som är också oftast meningslösa. t.ex. om polisen säger vi kan inte berätta några detaljer och 5 min senare kommer frågan kan ni bertta om hur x... och svaret är vi kan inte berätta om detaljer.

Fotomässigt är det oftast skittråkig lokal och tråkigt ljus. Fotografer samlas på samma plats och tar samma bilder alla försöker få huvudpersoner att kolla in i deras kamera genom att ropa. Oftast kan man inte röra sig fritt eller i alla fall inte enligt de oskrivna reglerna.

Jag tycker att det är roligare att fotografera alla personer som är i lokalen och brukar göra det. Tar några säkra bilder och sen gör jag annat.

Har ni sett eller hur gör ni annorlunda bilder?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du kan lägga på hundnos och -öron på personerna? Finns färdiga filter i många appar.

:)


Det finns väl en del klassiker. Som den när Hans Hollmér håller upp en revolver av samma sort man tror användes vid Palmemordet.

Jag har aldrig fotat presskonferens. Men som betraktare vill jag att bilden förstärker texten i reportaget. Personens engagemang som blir konkret. Blicken. Mängden åhörare. Journalister som trängs längst fram med sina mikrofoner. Eller den helt tomma lokalen förutom en enda lokaltidnings enda reporter.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det kan nog vara svårt att liva upp en tråkig presskonferens. När jag tar bilder på talare, ej presskonferenser, brukar jag försöka fånga gester och ansiktsuttryck för att få lite liv i det hela. Men det är knappast unikt.
 
ANNONS