Annons

Hur frakta USA-privatköp utan att bli blåst?

Produkter
(logga in för att koppla)

bug

Aktiv medlem
Jag vill köpa en snabbplatta av en kille i Kalifornien. Han har precis en sådan som jag behöver till ett OK pris, men jag känner honom inte. Är det någon som har tips om frakt/betalsätt så jag inte skickar pengar och aldrig ser produkten?

UPS / Fedex eller liknande med inlämningskvitto som man sedan kan spåra varan med ;)

Har fått ca 200st paket det sista året på detta sätt, aldrig ngt problem;)

Hur går du tillväga då? Skickar avsändaren mot något slags postförskott, eller betalar du mot ett kvittonummer, eller hur funkar det? Jag har inte gjort det förut så jag har ingen aning...

Är det en privatperson som inte kan ta betalt med kort eller Pay-Pal?

Jag jobbar på FedEx, men i ett sånt här fall skulle jag nog välja USPD Global Priority. Billigare och snabbt via posten.

Återigen, jag är ny på detta område och behöver litet mer kött på benen än så. Vad är en escrow service och hur använder och hittar jag en?

Är det i stil med rambusch så tror jag det blir för dyrt.

Tacksam för svar.

escrow-service är ett uttryck för:

1 kom överrens om pris, skick, fraktsätt och innehåll.
2 Maila escrow-service och meddela vem som skall ha betalt och hur/vart.
3 escrow-service kräver en kvittens av säljaren.
4 escrow-service meddelar vart du skall betala escrow-servicen
5 När escrow-service har pengarna medelas säljaren.
6 Säljaren meddelar när/hur prylen skickas.
7 Du hämtar ut på posten och konfimerar att allt är bra till escrow-service.
8 escrow-service betalar säljaren.

För Svenska förhållanden har blocket ngt de kallar blocketgaranti, funkar utmärkt.
/Erik

bug skrev:
Låter intressant. Hur fungerar det? Betalar jag varan och frakten innan jag får leverans eller har jag någon säkerhet?

Jag vet inte om det löser betalningsbiten. Tror inte postförskott gäller där. Min tanke var bara på själva priset. T.o.m. med min personalrabatt på FedEx blir USPS GP billigare och i princip lika snabbt.

Kolla om han har konto på Pay-Pal. Mycket enkelt att ansluta sig och betala så via ditt vanliga kreditkort och du är försäkrad upp till 500 USD.

ANNONS
Götaplatsens Foto