Annons

Hur frigör man slutaren på Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

EvolutionQuest

Ny medlem
Jag har tittat i manualen men kan inte hitta hur/var jag frigör slutaren på min Nikon D50.

Är det någon som vet?

Tack på förhand!

/Erik Jansson
 
Jag har fått problem med min kamera. När jag försöker ta ett kort så får jag upp ett "Err" meddelande i displayen på kameran.

Enligt manualen så ska man kunna åtgärda problemet genom att frigöra slutaren. Men då jag varken hittar hur man "frigör slutaren" i manualen eller på nätet så står jag nu handfallen.

Så jag vet inte heller vad som menas med att "frigöra slutaren". :)
 
För att öppna spegel och slutare så går du in i menyn till "skiftnyckeln" sen finns det spegellås där. välj ja och tryck på avtryckaren. stäng av kameran för att gå tillbaka.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar! :)

Tyvärr har inget av det jag provat gjort att kameran fungerat igen. Jag antar att det bara är att lämna in den för service.

Jag verkar inte vara den enda med det här problemet med Nikon D50. När jag letat på nätet så har jag stött på en hel del människor med samma bekymmer. Det framstår som ett ganska vanligt problem hos D50 att slutaren helt plötsligt slutar fungera. Lite dåligt med tanke på att det inte är vilken skrutt kamera som helst. Det är förvisso ganska billig att införskaffa, men lite mer hållbarhet och stabilitet borde man kunna förvänta sig av en produkt av den här kalibern.

Tack återigen för alla svar! :D

/Erik
 
"Frigör slutaren" (sidan 124 under "Err")

I den engelska manual står det "Release shutter" på samma ställe, vilket antagligen betyder "utlös slutaren" (tryck ned avtryckaren) på svenska.

En annan mystisk anvisning som jag själv hakade upp mig på finns under AE-lås (sid 99). Där står "+ Frigör knapp" som ett alternativ. I engelska manualen står det "Release button" på motsvarande ställe.

Tveksam översättning? Kanske kan någon reda ut den här funktionen. Kanske är det flera som inte förstår.
 
ANNONS