Annons

Hur frilägger man "halvt" på detta sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ismael77

Medlem
Hej!

Osäker om jag postar på rätt ställe – men jag undrar hur man lättast frilägger på detta sätt i Photoshop?

Se länk till artikel på Fotbollskanalens sajt, bildsplitten jag tänker på är i toppen av sidan:


D v s, två bilder t ex som i detta fall, där man i ena bilden låter en arm gå in (frilagd) i den andra bilden.

Tacksam för tips och svar!
 

induce

Aktiv medlem
Jag tror det finns många sätt att åstadkomma detta på men jag själv skulle använda mig av en lagermask. I bilden du lämnar som exempel skulle du lägga en mask på bilden med personen vars arm ska "glida över" i den andra bilden. Sedan lägger du den andra bilden i ett lager under den du applicerat din lagermask på.

Se denna video där han visar tekniken:
 

edafgard

Ny medlem
Lagermasker är absolut bästa sättet. Då förlorar du inte heller någon information i bilden utan kan ändra urklippet i efterhand om det skulle behövas. :)

Jag hade gjort såhär:
- öppna bild nr 1
- klistra in bild nr 2 så att den hamnar i ett lager ovanför
- Markera önskat urklipp med exempelvis polygonlassot
- Klicka på den lilla lagermask-symbolen (vit med en svart ring i mitten om du har programmet i mörkt läge) längst ner i din lagerpanel
- Voilá, nu har du din lagermask!

3.5.1. Bakgrund förgrund opacitet-bild3.png

Vitt = synligt
svart = osynligt

Du kan sedan redigera lagermasken genom att markera själva masken istället för miniatyrbilden av lagret i lagerpanelen och måla med svart eller vit färg beroende på om du vill lägga till eller ta bort synlig yta. Funkar även med andra verktyg som hinken eller övertoningar, precis som ett lager alltså fast istället för själva bilden är det informationen om vad som ska vara synligt och inte som du redigerar.

Lagermasker är typ bästa grejen med Photoshop, ger dig helt andra möjligheter att göra avancerade grejer.

Har en kurs som går igenom det hela lite mer grundligt:
 

Snapphane

Aktiv medlem
Finns väl nån regel för forumet för reklam, men tyckte detta var snyggt gjort av Emilie. Tydlig och saklig information och guide och sen en liten puff till sitt eget. Vid intresse.
 

Ismael77

Medlem
Lagermasker är absolut bästa sättet. Då förlorar du inte heller någon information i bilden utan kan ändra urklippet i efterhand om det skulle behövas. :)

Jag hade gjort såhär:
- öppna bild nr 1
- klistra in bild nr 2 så att den hamnar i ett lager ovanför
- Markera önskat urklipp med exempelvis polygonlassot
- Klicka på den lilla lagermask-symbolen (vit med en svart ring i mitten om du har programmet i mörkt läge) längst ner i din lagerpanel
- Voilá, nu har du din lagermask!

Visa bilaga 151005

Vitt = synligt
svart = osynligt

Du kan sedan redigera lagermasken genom att markera själva masken istället för miniatyrbilden av lagret i lagerpanelen och måla med svart eller vit färg beroende på om du vill lägga till eller ta bort synlig yta. Funkar även med andra verktyg som hinken eller övertoningar, precis som ett lager alltså fast istället för själva bilden är det informationen om vad som ska vara synligt och inte som du redigerar.

Lagermasker är typ bästa grejen med Photoshop, ger dig helt andra möjligheter att göra avancerade grejer.

Har en kurs som går igenom det hela lite mer grundligt:

Tack! Men när man använt polygonlassot på till exempel en arm, och använder lagermask och sedan vill att armen ska peka in i den andra bilden, så friläggs mycket riktigt armen hos mig men resterande del av själva grundbilden med armen försvinner från min arbetsyta? Vad är det som går fel hos mig där? (Bifogar skärmdumpar på hur jag vill att det ska se ut, hur jag arbetat med polygonlassot – och hur det sedan ser ut hos mig) Jag vill alltså "ha tillbaka" bilden annars fattar jag inte hur jag ska lösa detta?!
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
I lagerpanelen:
Du visar just nu bakgrundslagret helt och hållet.
Sen har du lagt på en bild i nästa lager.
Till den har du en lagermask= den yta som är nästan helt svart.
Masken kommer att visa allt där masken är vit.

Det du kan göra nu är att klicka på lagermasken så att den blir markerad.
Sen väljer du en pensel = B för Brush. Välj en stor pensel för tydlighetens skull.
Måla i din bild med lagermasken markerad.
Målar du vitt så kommer mer av bilden fram.
Målar du svart så kommer du att dölja delar av bilden.
Du kan toggla mellan svart och vitt med x.
Om du markerar masken och slår Ctrl+i så inverterar du masken.

Nu är det bara o prova!
 

Ismael77

Medlem
Stort tack för alla svar, har blivit lite bättre nu! Men hur blir man riktigt vass/noggrann på själva friläggningen. Se skärmdump från denna bildlösning från Fotbollskanalen/TV4 (på tränaren). Det är ju fantastiskt noggrant. Förstorar man så mkt som möjligt och använder så liten pensel som möjligt när man jobbar i själva lagermasken för att nå dit, eller hur gör man det så skickligt?
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Njae
Alltså en TV har inte så fin upplösning och när det sedan gäller rörliga bilder så behöver det inte vara så noggrant, vår hjärna löser det ändå.

Men i princip:
Lägg bilden du vill ha som bakgrund i balgrundslagret (Zlatan).
Ta in bilden med det du vill klippa ut i lagret ovanför.
Markera med magic wand eller annan automarkerare (tränaren), pen tool, brush och bygg upp markeringen.
Håller du ner Alt så kan du minska markeringen.
När du är nöjd så väljer du antingen en mask (eller ett justeringslager).
Sen finns det ngt som heter Refine edge som du kan utnyttja för att få en noggrannare markering.
En mask kan du sen kopiera från ett lager till ett annat om du behöver.

Det är först nu som jag zoomar in och jobbar med penseln i masken.
Du kan också lägga på lite ludd i kanterna på masken för att jämna ut kanter.

Och det blir så noggrannt som du lägger ner tid.
Googla Piximperfect extract så kommer du hitta riktigt bra videor med Unmesh Dinda. Han är riktigt duktig och visar från grunden hur man gör saker i PS.
 

Ismael77

Medlem
Jag lyckas inte få skugga, ramlinje eller ytterglöd på tränarens arm här utan istället blir det liksom hela bilden till vänster som får det trots att jag har frilagt etc och att jag har själva "Miniatyrbild för lagermask" markerad. Vad gör jag för fel då? Se bifogad bild.
 

Bilagor

ANNONS