Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur fungerar en framkallningsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yanile

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur en framkallningsapparat i ett snabblabb fungerar.

För några dagar sedan fick jag tillbaka ett par rullar negativ film från en av de billigaste postorderframkallarna. Alla mina rullar var ISO 400. När jag tittade på bilderna så tyckte jag att de var ovanligt usla, grovt korn och riktigt schaskiga färger. Kollade på negativen, och upptäcker till min förvåning att vid skarven (dvs där nästa rulle tejpas fast) så var det en bit ISO 200 film som hängde kvar. Jag undrar om apparaten känner av varje enskild filmkänslighet (dvs mellan skarvarna) och framkallar korrekt där efter. Eller om man kör exvis ISO 400 för sig och ISO 100 för sig i olika batcher/maskiner?

För övrigt undrar jag om det är någon som saknar 12 st katt/babybilder? Kopiorna följde med i samma leverans (ej negativen), men jag har varken sett katten eller människorna på bilderna någonsin tidigare???

hmoss skrev:
Dessa två känsligheter framkallas likadant.

Okej, tackar för svaret. Då ligger felet uppenbarligen hos mig själv. Skall ransaka mig och se om jag kan hitta något annat skäl till det verkligen urusla resultatet.

jjern skrev:
Okej, tackar för svaret. Då ligger felet uppenbarligen hos mig själv. Skall ransaka mig och se om jag kan hitta något annat skäl till det verkligen urusla resultatet.

"Felet" behöver ju inte vara värre än att du just valt fel framkallnings-firma.
Att framkalla sina bilder hos en dylik firma innebär alltid att risken finns att de hanterax och framkallas slentrianmässigt och bara blir "ok". Framförallt om man plåtat på en finnare film och jobbat hårt med bilderna, ska man nog (om man inte framkallar själv) vända sig till en mer seriös firma som FujiFotoCenter eller ännu hellre till exempel Crimson

Det var inte meningen att du skulle tolka svaret som att felet nödvändigtvis måste ligga hos dig.

Det är bara så att processen att framkalla 200 och 400 ISO film är densamma, en C-41 är en C-41.

Däremot kan man inte utesluta möjligheten att processen varit felaktigt ställd eller illa trimmad. Man kalibrerar, ofta för den film man kör mest, och sedan gör man kvalitetskontroller under arbetets gång.

En väl kalibrerad och samtidigt stabil process är inte så vanligt som man skulle önska, och i viss utsträckning kostsamt att hålla.

Kanske är det t.o.m. så att de riktiga lågpriserna inte ens tillåter en sådan kvalitetskontroll och korrigering som vi i allmänhet vill ha.

Själv skulle jag lägga några tior extra nästa gång och med samma film och likartade övriga villkor testa om jag fick ett bättre resultat på ett annat lab.

Ok, jag tolkade det inte som om att felet låg hos mig. Men det kan ju finnas anledning att ransaka sig själv ändå. Helt allvarligt så var de här tre rullarna mitt absoluta lågvattenmärke avseende exponering någonsin. Rullarna har legat ett tag, dock inte så länge att de skulle ha påverkats i den utsträckning de har gjort. Dessutom har jag fotat en rulle dia med samma kamera "mitt emellan" två av de usla rullarna, och den blev korrekt exponerad. Så fel på kameran kan nog uteslutas.

Vad jag funderar på är hur apparaten fungerar, om man framkallar både ISO 200 och 400 samtidigt så måste väl apparaten på något sätt känna av vilket känslighet den aktuella filmstumpen har. Jag jämför med S/V framkallningen där tiden är beroende av vilken känslighet det är på filmen, även om man använder samma process till olika känsligheter. Jag är inte alls bekant med hur färgframkallning går till, det enda jag vet är att själva framkallningen består av fler bad än vad den SV gör.

Blandar man verkligen olika känsligheter i en och samma maskin?

Ja! C-41 är en process med noggrant specificerade kemikalier, tider och temperaturer. Man ändrar ingen parameter alls med avseende på filmfabrikat, filmkänslighet etc.

jjern skrev:
...Jag jämför med S/V framkallningen där tiden är beroende av vilken känslighet det är på filmen, även om man använder samma process till olika känsligheter...

Nja, jag vill inte förstöra första dagen efter helgen men egentligen har filmens känslighet ingen inverkan på framkallningstiden.
Det är andra faktorer som tjockare emulsion och andra mer tekniska saker.
Visst, ofta framkallas en 400-film längre än en 100 men inte helt nödvändigtvis.
Exempelvis framkallar jag Tri-X kortare än Delta 100 och T-max 100 med samma tid som T-max 400. Likaså med Agfapan 25 och 100.
Jag framkallar naturligtvis med samma framkallare och till samma kontrast.

Jo visst! Jag hänger med på vad du menar, jag använde mest S/V framkallning som ett exempel för att göra mitt resonemang något klarare (åtminstone ett försök därtill). Kanske inte det bästa exemplet...

Mvh

Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto