Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar det? Auto-iso, ljusmätning och fokusknapp på Canon 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Sitter här med en Canon 5D Mark II och har ingen bruksanvisning. Kan nån snabbt berätta hur man ställer in auto-iso så att den slår över vid en viss slutarhastighet, hur man tar bort autofokusen från "avtryckarknappen" och bara har den med tummen på AF-ON och hur man ställer in spotmäting, centrumvägd mätning etc.
Kör Nikon annars och blir helt konfys.

Meny > C.FnIV: Manövrering/Övrigt
Punkt 3 Exp.lås/Ljusmätn + AF start. Ej möjlig
(Symbolen kamera precis innan den gröna stjärnan)

Hoppas att jag kom ihåg rätt.....

Auto ISO
Snurra in bokstaven "A" på ISO
Du har ISO område 100 - 3200 i lägena P/Tv/Av/CA/"fyrkant"
Lägena M/B alltid 400
Med blixt alltid 400 dock om överexponering ställs ISO 100 eller högre in.

Ref: manualen sid 58

Kan nån snabbt berätta hur man ställer in auto-iso så att den slår över vid en viss slutarhastighet

Sådana inställningsmöjligheter finns tyvärr inte på Canon-kameror, det är alltid 1/brännvidden som gäller. Vilket gör funktionen tämligen oanvändbar om vi fotograferar annat än stillastående motiv.

hur man ställer in spotmäting, centrumvägd mätning etc.

Ljusmätning ställs in med knappen för ljusmätning, det vill säga den första knappen vid toppdisplayen (märkt med "symbol för ljusmätning" + WB), tillsammans med det främre inmatninghjulet. Ordningen är "evaluerande (matris) mätning" -> "utsnittsmätning" -> "spotmätning" -> "centrumvägd genomsnittsmätning" (eller omvänt, beroende på vilken riktning du rör inmatningshjulet).

Sådana inställningsmöjligheter finns tyvärr inte på Canon-kameror, det är alltid 1/brännvidden som gäller. Vilket gör funktionen tämligen oanvändbar om vi fotograferar annat än stillastående motiv.

Tackar. Har funderat på hur det där fungerar (hos canon), men nu vet jag =)

Verkligen synd att man inte kan påverka detta. Funktionen skulle vara ytterst användbar då.

När det gäller ljusmätningen, så upplever jag att den är väldigt beroende på antalet fokuspunkter. Jag kör alltid med enbart mittpunkten och utsnittsmätning. Upplevde inte att det är någon skillnad med att ha evaluerande mätning v.s. utsnittsmätning. Jämförde med en annan Mark II:a och vi fick samma exponeringsvärden.

Fler som har samma erfarenheter?

Ja, en bra auto-ISO hade varit enormt användbar. En ISO-priority med säkerhetsförkjutning. Med andra ord - ett M-läge där kameran väljer ISO själv för att uppnå den önskade bländaren och exponeringstiden. Sen vid max ISO har man säkerhetsföskjutning där man lägger på exponeringstid och i andra ändan där lägsta ISO inte räcker så kortar man exponeringstiden... Det vore (för mig) en enormrt användbar funktion som vore löjligt lätt att bygga in...

Meny > C.FnIV: Manövrering/Övrigt
Punkt 3 Exp.lås/Ljusmätn + AF start. Ej möjlig
(Symbolen kamera precis innan den gröna stjärnan)

...Här hänger jag inte helt med, men är det alltså så att det inte går att stänga av autofocusen i avtryckaren? Eller har jag fattat fel.

Tack förresten till Sara för att du redde ut auto-iso och exponering!

Jodå. Jag har ingen fokus i min avtryckare. Har för mig att det var denna inställningen. Fungerar det inte?

Nu är kameran ute och jobbar, men jag ska försöka igen i kväll. Fick det inte att funka när jag prövade (men det kan ju bero på mig och inte på kameran). Återkommer.

Nu är kameran ute och jobbar, men jag ska försöka igen i kväll. Fick det inte att funka när jag prövade (men det kan ju bero på mig och inte på kameran). Återkommer.

Är inte 100 men jag har för mig att autofokusen i "avtryckaren" blockeras när du trycker in af-on om det är så du menar.

Det gör den inte bara för det, men det går ju å andra sidan inte att sätta igång något som redan är igång.
Det går att ställa in det så, men det kräver ändring av Custom Functions.

I det stora hela är jag helnöjd med hur Nikon implementerat sin AutoIso. Givetvis är det en smaksak men jag anser Nikons vara mycket bättre än Canons variant men jag skulle faktiskt även vilja, precis som med Canons, kunna välja 1/brännvidden (eller egentligen 0,5/brännvidden) som ett alternativ till längsta möjliga slutartid.

Jag plåtar mycket sport och då är en given slutartid det mest optimala då det är motivets rörelser som bestämmer slutartiden. Dock finns det tillfällen då jag skulle ha mer nytta av 0,5/brännvidden. Tex vid just stillastående motiv och med en mer omfångsrik zoom då det faktiskt är brännvidden som sätter gränserna. Det är lite skillnad i krav på längsta slutartid när man använder ett 18-200 eller 14-24 i respektive ändlägen

ANNONS
Götaplatsens Foto