Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur funkar hobbyavdrag?
- Trådstartare Ribbe
- Start datum
Freddie
Aktiv medlem
Ambre
Aktiv medlem
Hittade lite grejer här -> http://skatteverket.se/broschyrer/344/ <- vet inte om det var det du var ute efter?
Finns en blankett för detta här -> http://skatteverket.se/blanketter/2051/205115.pdf <-
Finns en blankett för detta här -> http://skatteverket.se/blanketter/2051/205115.pdf <-
Ribbe
Aktiv medlem
Ärligt talat jag fattar nästan ingenting av vad som står... Jag har alldrig fått det svar jag vill ha den här frågan. Jag är snart 13år och undrar hur mycket jag får tjäna (igenom att sälja bilder) utan att betala skatt (om det går). Och så undrar jag om man kan byta ingifter mot utgifter och hur funkar det då?
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Nu är jag ute på djupt vatten men jag tror inte att man kan dra av kostnader för hobbyverksamhet på inkomst av tjänst (lön). Om det nu var det du tänkte på.
Annars, i en hobbyverksamhet får du ha en omsättning (hur mycket du får in, innan du räknar bort kostnaderna) på 30.000 kr innan du blir momspliktig.
Annars, i en hobbyverksamhet får du ha en omsättning (hur mycket du får in, innan du räknar bort kostnaderna) på 30.000 kr innan du blir momspliktig.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Upp till grundavdraget, 10 000 kr, behöver du inte bry dig alls.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag har för mig att "sommarjobbare" kan tjäna lite mer än grundavdraget utan att behöva skatta.
Ring & prata med ngn på skattemyndigheten. De är både hjälpsamma och trevliga.
Ring & prata med ngn på skattemyndigheten. De är både hjälpsamma och trevliga.
Ronnie_W
Aktiv medlem
Förtydligande: du får inte dra av mer kostnader än vad du tjänat. Åkte du buss, blev du skjutsad, måste du ha busskort, vad kostade filmen och framkallningen.Den typ av utgifter.
Inköp av din kamerautrustning får du inte dra av på ett år utan dela upp kostnaden på flera, vanligen 5-10 år. Kostade den 10 000kr kan du dra av tex 2000kr/år i 5 år.
När du vid året slut skall deklarera din inkomst tillkommer grundavdraget
om du inte tjänar mer än 16700 kr behöver du inte bry dig om alla dessa avdrag. Du är inte skattepliktig då.
Den verkliga texten kommer nu..
Från skatteverket
I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla
utgifter för hobbyn avdragsgilla. Avdrag för
kostnader får dock inte göras med högre belopp
än som motsvarar inkomstårets intäkt av verksamheten.
När det gäller större investeringar är
utgiften inte avdragsgill på en gång. I stället får
man ett s.k. förslitningsavdrag (se nedan).
Hela kostnaden för inköp av dyrbarare utrustning
med längre användningstid får inte dras av
på en gång. Man får istället avdrag för förslitning.
Som dyrbarare utrustning räknas vanligtvis
utrustning som har ett inköpspris som
överstiger 5 000 kr och som beräknas hålla i
minst tre år.
Avdrag för förslitning innebär att utgiften fördelas
på det antal år utrustningen beräknas hålla.
Vanligen fördelas utgiften på fem till tio år, vilket
innebär att man får göra avdrag med 10 – 20 procent
per år av anskaffningskostnaden.
Inköp av din kamerautrustning får du inte dra av på ett år utan dela upp kostnaden på flera, vanligen 5-10 år. Kostade den 10 000kr kan du dra av tex 2000kr/år i 5 år.
När du vid året slut skall deklarera din inkomst tillkommer grundavdraget
om du inte tjänar mer än 16700 kr behöver du inte bry dig om alla dessa avdrag. Du är inte skattepliktig då.
Den verkliga texten kommer nu..
Från skatteverket
I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla
utgifter för hobbyn avdragsgilla. Avdrag för
kostnader får dock inte göras med högre belopp
än som motsvarar inkomstårets intäkt av verksamheten.
När det gäller större investeringar är
utgiften inte avdragsgill på en gång. I stället får
man ett s.k. förslitningsavdrag (se nedan).
Hela kostnaden för inköp av dyrbarare utrustning
med längre användningstid får inte dras av
på en gång. Man får istället avdrag för förslitning.
Som dyrbarare utrustning räknas vanligtvis
utrustning som har ett inköpspris som
överstiger 5 000 kr och som beräknas hålla i
minst tre år.
Avdrag för förslitning innebär att utgiften fördelas
på det antal år utrustningen beräknas hålla.
Vanligen fördelas utgiften på fem till tio år, vilket
innebär att man får göra avdrag med 10 – 20 procent
per år av anskaffningskostnaden.
Ronnie_W
Aktiv medlem
tja. Det står...
OBS!
Om du kommer att tjäna mindre än 16 700 kr under 2005 behöver du inte betala någon skatt. I nedanstående broschyr finns ett intyg som du kan fylla i och lämna direkt till din arbetsgivare om du beräknar att tjäna mindre än 16 700 kr.
Vad som händer när du överstiger summan vet jag inte säkert. Det kan vara så att mer än de kronor du tjänar utöver 16700 blir skattepliktigt . Men det vet de på skattemyndigheten.
OBS!
Om du kommer att tjäna mindre än 16 700 kr under 2005 behöver du inte betala någon skatt. I nedanstående broschyr finns ett intyg som du kan fylla i och lämna direkt till din arbetsgivare om du beräknar att tjäna mindre än 16 700 kr.
Vad som händer när du överstiger summan vet jag inte säkert. Det kan vara så att mer än de kronor du tjänar utöver 16700 blir skattepliktigt . Men det vet de på skattemyndigheten.