Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z8 startar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Köpte en Nikon Z8 i juni. Helt plötsligt tar den inte emot ström från batteriet. Har full-laddade batterier som funkar bra i min D850. Men i Z8 så funkar det inte alls. Har prövat med flera. Någon annan som råkat ut för detta?

Köpte en Nikon Z8 i juni. Helt plötsligt tar den inte emot ström från batteriet. Har full-laddade batterier som funkar bra i min D850. Men i Z8 så funkar det inte alls. Har prövat med flera. Någon annan som råkat ut för detta?
Kanske en överflödig kommentar men den Z8 jag har behöver helst EN-EL15C eller B, Tar t.ex. inte motsvarande Jupio. Kanske heller inte andra tredjepartsbatterier.

Jo, men jag har i ett halvår kört på olika EN-El 15 -varianter och det har gått nra tills nu...men det kanske kan va det då?
Konstigt att det plötsligt blir så, eller?

Kanske en överflödig kommentar men den Z8 jag har behöver helst EN-EL15C eller B, Tar t.ex. inte motsvarande Jupio. Kanske heller inte andra tredjepartsbatterier.
Original EN-EL15a går bra, men batteritiden blir kortare än EN-EL15c och de kan inte laddas i kameran. EN-EL15 har jag inga längre, men där kan det eventuellt vara så att åtminstone de äldsta inte fungerar.

Jag har en EN-EL15 från min D7200 (som jag inte har kvar) och den fungerar med Z8, hade en Jupio som inte funkade med Z8, men jupion fick gå med D7200 när jag sålde den.

Samma batteri som jag använde i måndags funkar nu inte iaf...konstigt.
Får leta upp ett 15-C och testa...

Ta ut batteriet och minneskortet/n.
Ta av objektivet.

Låt kameran vara strömlös en längre stund (en timme?)

Om den startar efter det testar du att ansluta en av sakerna i taget för att säkerställa att det inte är ett av tillbehören.

Om den inte startar har något hänt och den behöver besöka en verkstad.

/Jon - fd kamerahandlare

ANNONS
Götaplatsens Foto