Annons

Hur funkar kontrast på en kopieringsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Har nu en kartong med gamla mörkrumsprylar stående härbrevid mig så nu ska här snart kopieras. *nöjd*

Det jag funderar på är det här med kontrast. Jag har gått en fotokurs och på de kopieringsapparaterna som de hade där så ställde man in kontrasten på 3 små rattar som satt på sidan.

På denna Meopta som jag har fått tag på så finns inga dylika rattar, det jag kan ställa in är "förstoring", skärpa och sen bländare på objektivet. Hur gör jag för att påverka kontrasten?

(Kan noll om dylik apparatur så jag ber om ursäkt ifall frågan är korkad)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
På kursen har du haft färgapparater. Dem kan man bekvämt ställa in med rattar. En traditionell svartvit apparat måste du använda lösa filter till. Är den hyggligt modern så finns det en hållare mellan ljuskälla och optik, är den äldre tvingas du att sätta filter under optiken.

Här finns vanliga filter och här finns såna du sätter under objektivet.

Vad för sorts Meopta är det? Jag har haft en sexa och där fanns det filterlåda under kondensorn.
 

chajo

Aktiv medlem
Tackar Jim!

Aha!! Där ser man (om rattarna).


Det är en Meopta Opemus 6X6 (direkt avskrivet från etiketten). Jag skulle tro att den från 70-talet.
 

Per Crona

Aktiv medlem
hejsan.
Jag har en 5:a ch den tror jag har hållare.
Men du, måste man verkligen köpa "under objektiv" för det tredubbla. Kan man inte bara hålla filtret under. det gjorde jag när jag jobbade tillsammans med en yrkesfotograf under några timmar.

Vet du hur femman är i jämförelse med t.ex. sexan och andraapparater.

Håller på att bygga mörkrum i mina föräldrars källare. ligger just nu på golvet och mäter hur reglarna till väggen skall ligga :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Per Crona skrev:
Men du, måste man verkligen köpa "under objektiv" för det tredubbla. Kan man inte bara hålla filtret under.
Jag tror att det kan påverka skärpan eftersom ljuset bryts annorlunda beroende på vinkeln. Sen vill man ju gärna ha tre armar när man kopierar ändå, utan att hålla i filtret :)
Per Crona skrev:
Vet du hur femman är i jämförelse med t.ex. sexan och andraapparater.
Har tyvärr ingen koll på Meoptas andra maskiner. Jag skall hämta en ny i veckan som enligt utsago skall vara gammal, det kanske är en femma.
 

chajo

Aktiv medlem
Per Crona skrev:
hejsan.
Jag har en 5:a ch den tror jag har hållare.
Men du, måste man verkligen köpa "under objektiv" för det tredubbla. Kan man inte bara hålla filtret under. det gjorde jag när jag jobbade tillsammans med en yrkesfotograf under några timmar.

Vet du hur femman är i jämförelse med t.ex. sexan och andraapparater.

Håller på att bygga mörkrum i mina föräldrars källare. ligger just nu på golvet och mäter hur reglarna till väggen skall ligga :)
Per!

Jag hittade på www.photax.se något som heter

KODAK POLYMAX Filterset K365 6212

Det kostar 515 kr inkl moms.

Det kanske finns ytterligare fabrikat att välja mellan?


mvh Charlott
 

tobias.e

Aktiv medlem
Jag har också en gammal Meopta utan filterhållare, och jag har löst det så här:

Under objektivet sitter ju ett rött filter (för förhandsgranskningen) i en svängbar metallring.

Jag tog helt enkelt loss det filtret och kan nu lägga vanliga filter ovanpå ringen. Funkar både med kontrastfilter och det röda som tidigare var fast monterat.
 

larsselin

Aktiv medlem
På stenåldern då jag började med mörkrumsarbete fanns det inga multikntrastpapper utan man fick köpa papper med olika kontrast. Och det var ett bökande. Olika papper gick inte att jämföra vad det gällde exponeringstid. Men det kanske finns kvar sådana papper att köpa?
 

Per Crona

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag tror att det kan påverka skärpan eftersom ljuset bryts annorlunda beroende på vinkeln. Sen vill man ju gärna ha tre armar när man kopierar ändå, utan att hålla i filtret :)
ok, ska kolla lite mer om det finns något fack

:[/i]Har tyvärr ingen koll på Meoptas andra maskiner. Jag skall hämta en ny i veckan som enligt utsago skall vara gammal, det kanske är en femma. [/QUOTE]

lycka till med den nya apparaten
 

mange78

Aktiv medlem
Ingen "gunst" i kopiorna

Tjena!

Har testat att göra lite kopior för första gången tillsammans med en bekant som har lite mörkrumsutrustning. Förstoringsapparaten är en gammal Opemus eller nåt tror jag. Grejen är att jag inte lyckas få någåt bra "bett" i bilderna utan de blir ganska jämngråa. Hur jag än mixar med tider och bländare får jag ingen riktig svärta i bilden. Ingen riktig gråskala. Vad beror det på? Använder Ilford multigrade papper.
När vi skulle börja använda apparaten (som stått ett bra tag) gick lampan sönder i den och vi satte i en vanlig 75w lampa. Kan lampan vara för svag? Bländar jag ner 2 steg får jag belysa i upp emot 20 sek för att få någon skala i bilderna överhuvudtaget. Och negativen är bra, har skannat in dom direkt till datorn och dom visar mycket bra gråskala.

Mange
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Ingen "gunst" i kopiorna

mange78 skrev:
Grejen är att jag inte lyckas få någåt bra "bett" i bilderna utan de blir ganska jämngråa. Hur jag än mixar med tider och bländare får jag ingen riktig svärta i bilden. Ingen riktig gråskala. Vad beror det på? Använder Ilford multigrade papper.
Konstrasten styr du med multigradefilter som nämnts ovan i tråden. Du nämner inte att du använder sådana, om det stämmer så får du grad 2,5 på alla kopior. Mjuka negativ behöver mer kontrast och hårda negativ mindre.

Å andra sidan så är det en god vana att producera negativ som låter sig kopieras på normalpapper, så i ditt fall skulle jag testa att öka framkallningstiden för negativen lite. (då utgår jag från att du med "jämngråhet" menar låg kontrast)
mange78 skrev:
svag? Bländar jag ner 2 steg får jag belysa i upp emot 20 sek
Det tycker jag är en rätt lagom tid. Har du starkare lampa så kommer du att få blända ner så förbenat om du behöver hinna med lite pjattning och det går ut över skärpan.
 

mange78

Aktiv medlem
Tänkte scanna in ett exempel på vad jag menar, återkommer med det.
Verkar inte som om det i första hand skulle vara taskig kontrast, men jag vet inte riktigt vad det beror på...

MAnge
 

chajo

Aktiv medlem
Men är det någon skillnad på filter för montering under optik och filter för montering över optik?

Jag har ju också den där svängbara ringen som Tobias pratar om ovan och där skulle det inte var speciellt svårt att utnyttja fästet att sätta på ett hemmabygge av något slag.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vanliga filter som är till för placering i låda ovanför negativet är gjorda av plastfilm med tveksamma optiska egenskaper. Jag skulle personligen inte vilja ha plastfilm framför objektivet när jag fotograferar och följdaktligen inte heller när jag kopierar, eftersom effekten är densamma.
 

Per Crona

Aktiv medlem
kan man lägga filtret i samma fack som mattskivan?
då hamnar ju filtret ovanför optiken, och det har vi väl kommit fram itll är önskvärt?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
En förstoringsapparat har ingen mattskiva. Är det möjligen kondensorlinsen du menar? Är den linsformad? Eller har du en kalljusapparat med diffuseringsskiva? Eller kan det vara så att någon har lagt en diffuseringsskiva i filterboxen för att dämpa ljuset och få lite längre tider?

Oavsett vilket, så känn på temperaturen efter att apparaten varit i drift ett tag. Det spelar ju ingen större roll var filtret sitter i ljusets väg, men det är inte så kul om det börjar brinna.
 

Per Crona

Aktiv medlem
nej, linsformad är den inte, och nu har nog rätt i att det inte var en mattskiva.
Jo, jag ska kolla temeraruren, som sagt. brand är ju inte så kul.
tack
 
ANNONS