Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur funktionstestar jag min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cheapskin

Medlem
Först och främst var jag osäker på i vilken avdelning jag skulle posta men eftersom kameran det gäller är en d80 tyckte jag denna passade bäst. NU till min fråga hur kan man kontrollera att kameran uppför sig som den skall om man är nybörjare?

anledningen till min fråga är att jag märkt ett grönt område på ett flertal av mina bilder som jag tagit med mitt sigma tele, vad är det för något, bifogar bild.

Hoppas någon kan ta sig tid

Mvh

Bilagor

• dsc_0043_3.jpg
    dsc_0043_3.jpg
    4.6 KB · Visningar: 525
Jag har upplevt detta både på nikon och sigma-optik i situationer där det finns starka ljuskällor såsom reflektoner i fönsterrutor, billack etc av starkt solljus

Tå helt enkelt flera bilder (kanske med kameran på stativ) av en ljus och en mörk uta, någonting utan färg eller struktur (vit blad paper, t.ex. någon mörkt papp...) med ljuskällan BAKOM dig. Om du fortfarende har gröna fel i bilden måste detta vara någon sensorfel. Om inte, är kameran antagligen ok och effekten är kanske värkligen en reflex. Använder du motljusskydd på objektivet?

Det där är just det som kallas ghosting.

Tittar du på den gröna fläcken ser du att formen stämmer men billyktans ljus.

Det beror på reflektioner inuti objektivet och avspeglas alltid av en likformad ljuskälla någonstans i eller nära bilden.

Jag hade mycket sådana effekter med Sigma 24-70 2,8 men kan se dom ibland med andra gluggar också.

Det beror inte på kameran men på objektivet, vissa gluggar är känsligare än andra.

Detta brukar förvärras om man har filter av sämre kvalitet på linsen. Prova med och utan och se om det gör någon skillnad.

Cheapskin skrev:
ok tack för svaren, naturlig följdfråga kan det ågärdas eller får man leva med det?

Du får leva med det men det låter sig oftast retuscheras bort enkelt med spot healing brush.

Ofta beror det på att ljuset reflekteras tillbaka av sensorn och sedan tillbaka igen av bakre linsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto