Annons

Hur gör man en prislista?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag ska sätta ihop min prislista men känner mig osäker på hur jag ska lägga upp den. Jag gillar att hålla det så enkelt som möjligt, för både min och kundens skull. Alltså inte så många olika alternativ för förstoring och efterbeställningar osv. Har hittills gett paketpris, där alla bilder ingår, högupplösta. Men jag gissar att det inte är det mest lukrativa. Hur tänker ni? Är det bättre att utgå från ett grundpris och därefter låta kunden beställa varje bild till styckpris? Eller har ni något annat alternativ att rekommendera? Länka gärna till era prislistor för inspiration!

Tack på förhand!
/Zandra

Hej!
Jag ska sätta ihop min prislista men känner mig osäker på hur jag ska lägga upp den. Jag gillar att hålla det så enkelt som möjligt, för både min och kundens skull. Alltså inte så många olika alternativ för förstoring och efterbeställningar osv. Har hittills gett paketpris, där alla bilder ingår, högupplösta. Men jag gissar att det inte är det mest lukrativa. Hur tänker ni? Är det bättre att utgå från ett grundpris och därefter låta kunden beställa varje bild till styckpris? Eller har ni något annat alternativ att rekommendera? Länka gärna till era prislistor för inspiration!

Tack på förhand!
/Zandra

Jag gillar enkelt. Men vad säljer du? :)

Jo, jag fattar att det har med foto att göra, men vad för foto? Produktfoto, bröllop, mäklarfoto, redaktionella uppdrag? Är kunderna företag eller privatpersoner?

Ursäkta otydligheten :) Det gäller en prislista för porträtt för privatpersoner, mest familj/par/CV/barn osv. Jag ska göra en separat lista för bröllop och är intresserad av råd till en sådan med.

Ursäkta otydligheten :) Det gäller en prislista för porträtt för privatpersoner, mest familj/par/CV/barn osv. Jag ska göra en separat lista för bröllop och är intresserad av råd till en sådan med.

Då blir det lättare att ge input. :)
Jag funderar på en liknande prislista, även om jag bara tänkt göra det som en hobby och kanske inte som en offentlig "göra reklam för mitt företag"-prislista...

Det jag funderar på är väl i huvudsak två modeller, men har inte bestämt mig för vilken jag vill köra:

1) En timbaserad prislista där jag inför fotograferingen gör en uträkning för vad fotograferingen kostar mig i tid, beroende på hur många bilder det är, om jag behöver åka någonstans, vilken typ av redigering som kunden vill ha etc, och så ge kunden ett klumppris för det. I priset ingår då alla bilder digitalt, så får kunden beställa tryck själv i de storlekar de vill ha. Alternativt beställa trycket av mig till självkostnadspris som ett tillval.

2) En pris-per-bild-prislista, där jag ger kunden färdiga utskrifter och tar betalt för tryckkostnaden + en procent av det för min arbetsinsats + slitage på grejerna.

Jag tänker mig att det första modellen är bättre för mig, då jag får en mer realistisk koppling mellan arbetsinsats och förtänst. Den andra modellen kanske är bättre för kunden, då det blir lättare att ha en tydlig prislista, som man skulle kunna ta fram genom att helt enkelt kopiera prislistan från t ex Crimson och sen lägga på en slant för arbetsinsatsen. Nackdelen är ju då att vissa bilder kräver lång tid för förberedelser och/eller redigering, medan andra kan göras väldigt snabbt. Då blir ju min "timpeng" väldigt ojämn. En annan fråga med modell 2 är hur man ska hantera önskemål om att få de digitala bilderna (och då kunna fixa utskrifter hos någon annan). Ska man ta betalt extra för digitala bilderna, när man inte har tagit betalt för arbetstiden? Självklart, ur fotografens perspektiv, men upplagt för bristande förståelse hos kunden...

När det gäller bröllopsbiten så är det kanske enklare att ta ett fast arvode utifrån tiden som det tar, och i det priset inkludera ett standardpaket av utskrifter. Ytterligare utskrifter enligt en fast prislista beroende på storlek och antal.

I mitt intryck av liknande diskussioner här på Fotosidan tidigare är att yrkesfotograferna verkar hålla sig borta från privatkunder om de är måna om att ha en vettig timpeng. Med undantag då från uppdrag som t ex bröllop. :)

Tack för svar! Ja, egentligen är det inte så lönsamt, men ack så skoj att fota privatpersoner! Tack för dina tankar, tar dem med mig! Jag gillar också alternativ ett bäst, fortsätter kanske köra på det... Ha det gott! /Z

En tanke bara om ni släpper bilder i full upplösning. Ni har ingen kontroll på hur de skrivs ut !
Största problemet kanske inte är rent finansiellt dvs att ni missar inkomsten utan att folk skriver ut dem på dåliga skrivare och dåligt papper vilket resulterar i dåliga bilder. Sen säger de - med all rätt - att du var fotografen. Andra potentiella kunder kommer sen bedöma dig från dessa dåliga utskrifter och gå någon annan stans och du har därför missat framtida affärer. Mitt förslag är att hålla på bilderna och erbjuda bra pris på förstoringar så att du alltid vet att bilden är så bra som möjligt och du kan vara stolt och stå för ditt arbete.
Själv tar jag timkostnad oavsett privat eller företagskund eftersom det är enkelt och jag inte ser den koppling av kostnad per exponering som var naturligare vid analog fotografering.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Väl talat och klokt Kristoffer, tack! Jag brukar hänvisa till Crimson, men det är helt sant att man ju inte har någon kontroll på slutresultatet.

En tanke bara om ni släpper bilder i full upplösning. Ni har ingen kontroll på hur de skrivs ut !
Största problemet kanske inte är rent finansiellt dvs att ni missar inkomsten utan att folk skriver ut dem på dåliga skrivare och dåligt papper vilket resulterar i dåliga bilder. Sen säger de - med all rätt - att du var fotografen. Andra potentiella kunder kommer sen bedöma dig från dessa dåliga utskrifter och gå någon annan stans och du har därför missat framtida affärer. Mitt förslag är att hålla på bilderna och erbjuda bra pris på förstoringar så att du alltid vet att bilden är så bra som möjligt och du kan vara stolt och stå för ditt arbete.

Har även tänkt på denna aspekt och håller helt med dig där. Nu är jag ganska oerfaren vad gäller utskriftsbiten så för mig kan det där nog slå åt båda hållen - de kanske får bättre bilder av att gå till Crimson. ;-)
(Men det är ju egentligen mer ett argument för att lära mig om mer om utskrifter än för att släppa kontrollen över slutresultatet)

ANNONS
Götaplatsens Foto