Jochum Berg
Aktiv medlem
Det hände något med nån version av Photoshop som gör att jag har lite svårt att fatta, det var enklare förr, med version 3 el så.
Men så här då: tankar över bilderna, konverterar dem med DNG och öppnar dom i photoshop och spar med Adobe RGB, grejen är att jag ofta glömmer ändra visningsläget till Monitor RGB utan jobbar med bilden i Working CMYK (nu har jag engelsk version) och pillar lite till bilden ser bra ut. Sen så kommer jag på att eftersom mina bilder främst går till webben och till Flash så måste jag titta på bilderna med Monitor RGB, för det är då de ser ut som Save for Web och med PNG-formatet som Flash vill ha, men då ser bilder helt sjukt blaskiga ut! Då måste jag ändra bilderna så de ser bra ut, men det är ganska svårt att få de se lika fina ut i blaskiga Monitor RGB. Och skulle jag nu använda bilderna till tryck och tittar på dem med Working CMYK så är de alldeles för mörka. Det är ganska stor skillnad, hade det varit en hårfin skillnad hade jag inget sagt.
Problemet är att Photoshop öppnar varje bild i visningsläget Working cmyk, och jag glömmer ändra till Monitor RGB, kan man få Photoshop till att alltid öppna visningsläget i Monitor RGB?
Eller hur gör ni? Kör ni som om ni skulle trycka och allra sist gör justeringar för webben?
Eller har jag gjort nåt fel med kalibreringen eftersom det är så stor skillnad? I photoshop färginställning är Europ Prepress default med Adobe RGB vald.
För ett tag sen provade jag att köra utan färginställningar och profiler ett helt år, allt avstängt, bara rakt av så enkelt som möjligt, då funka det ganska bra med webexport och flash, men så kan man ju inte köra, tror jag…
Men kör ni alltid i Working CMYK och glömmer som jag att titta i Monitor RGB? Eller är det bara jag som är sjukt glömsk?
Problemet är att Photoshop öppnar varje bild i visningsläget Working cmyk, och jag glömmer ändra till Monitor RGB, kan man få Photoshop till att alltid öppna visningsläget i Monitor RGB?
Eller hur gör ni? Kör ni som om ni skulle trycka och allra sist gör justeringar för webben?
Eller har jag gjort nåt fel med kalibreringen eftersom det är så stor skillnad? I photoshop färginställning är Europ Prepress default med Adobe RGB vald.
För ett tag sen provade jag att köra utan färginställningar och profiler ett helt år, allt avstängt, bara rakt av så enkelt som möjligt, då funka det ganska bra med webexport och flash, men så kan man ju inte köra, tror jag…
Men kör ni alltid i Working CMYK och glömmer som jag att titta i Monitor RGB? Eller är det bara jag som är sjukt glömsk?