Annons

Hur gör ni? Med visning av cmyk el monitor rgb

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Det hände något med nån version av Photoshop som gör att jag har lite svårt att fatta, det var enklare förr, med version 3 el så. :) Men så här då: tankar över bilderna, konverterar dem med DNG och öppnar dom i photoshop och spar med Adobe RGB, grejen är att jag ofta glömmer ändra visningsläget till Monitor RGB utan jobbar med bilden i Working CMYK (nu har jag engelsk version) och pillar lite till bilden ser bra ut. Sen så kommer jag på att eftersom mina bilder främst går till webben och till Flash så måste jag titta på bilderna med Monitor RGB, för det är då de ser ut som Save for Web och med PNG-formatet som Flash vill ha, men då ser bilder helt sjukt blaskiga ut! Då måste jag ändra bilderna så de ser bra ut, men det är ganska svårt att få de se lika fina ut i blaskiga Monitor RGB. Och skulle jag nu använda bilderna till tryck och tittar på dem med Working CMYK så är de alldeles för mörka. Det är ganska stor skillnad, hade det varit en hårfin skillnad hade jag inget sagt.

Problemet är att Photoshop öppnar varje bild i visningsläget Working cmyk, och jag glömmer ändra till Monitor RGB, kan man få Photoshop till att alltid öppna visningsläget i Monitor RGB?

Eller hur gör ni? Kör ni som om ni skulle trycka och allra sist gör justeringar för webben?

Eller har jag gjort nåt fel med kalibreringen eftersom det är så stor skillnad? I photoshop färginställning är Europ Prepress default med Adobe RGB vald.

För ett tag sen provade jag att köra utan färginställningar och profiler ett helt år, allt avstängt, bara rakt av så enkelt som möjligt, då funka det ganska bra med webexport och flash, men så kan man ju inte köra, tror jag…

Men kör ni alltid i Working CMYK och glömmer som jag att titta i Monitor RGB? Eller är det bara jag som är sjukt glömsk?

Hej! Kom igen nu då va?! 39 st har läst men ingen svarat, jag har redan gjort bort mig så ni behöver inte känna er dumma! :)

Jag kan lägga till lite hur jag tänker, när jag öppnar raw-bilder el vad för bilder som helst så väljer PS att visa dem i CMYK-läget, även om bilden så här långt egentligen är RGB, och bilden ser "bra" ut, det känns liksom att när jag väljer visa monitor rgb att han "förvränger" färgerna för att försöka imitera hur de kommer se ut på webben eller nåt, det känns som läget som är rakast, mest default, Men det är kanske fel, för det är ju så bilderna ser ut för alla andra, då är det CMYK-läget som försöker förhandsvisa hur färgerna kommer bli i CMYK-läget sen när man spar i EPS el nåt cmyk-igt. Men varför envisas då Photoshop med att default visa bilder i CMYK???!!!??? Jag skulle som photoshop-programmerare först visa bilden i grundutförande, rgb när den är i rgb som ju alla bilder är i från början, sen får man välja annat om man vill…

Ja, nä, jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag tänker på det. Ngn som kan sortera ut garnändarna för mig?

Senast ändrad:
Jochum Berg skrev:
Hej! Kom igen nu då va?! 39 st har läst men ingen svarat, jag har redan gjort bort mig så ni behöver inte känna er dumma! :)

Tror nog de flesta känner sig lite förvirrade av din fråga:)

För det första är det absolut inte nödvändigt att du har förhandsvisa i CMYK aktivt. Om du bara öppnar bilden och den direkt hamnar i CMYK-förhandsvisning kan du stänga av den genom att gå in under View och avaktivera Proof Colors. Då ser du bilden såsom den ser ut (eller snarare så nära som skärmen klarar av att visa den). Bearbeta den till dess att du är nöjd och konvertera sedan bilden till sRGB om du ska visa den på webben.

Om du vill kontrollera hur den kommer att se ut innan du gör denna konvertering kan du i Proof Setup välja Custom och i denna dialogruta kan du välja sRGB under Profile. Om allt ser OK kan konvertera bilden.

MVH/Stefan

Skulle precis rapportera att det blir väldig skillnad vilken profil jag använder för skärmen, om jag inte använder min kalibrerade fil utan väljer Adobe RGB där oxå så ser jag ungefär samma färger i cmyk visning samt Monitor RGB som det sen blir i jpeg.

Men nu skall jag försöka ta in vad du skriver Stefan. (samtidigt som jag ser Kanada-matchen, ujujuj!)

Problemet med att avaktivera Proof Colors är att jag glömmer bort att göra det varje gång jag startar photoshop! Hur skall jag komma ihåg det?! Tänk om jag kunde ställa in PS att alltid avaktivera Proof Colors. Jag fattar inte varför den skall vara på default?

Jag förstår att jag ytterligare förvirrar nåt redan tillräckligt förvirrande! :)

PS. Får jag fråga vilken profil du valt i skärminställningen, egen kalibrerad el Adobe RGB tex el nåt annat? Skulle efterlysa ngt säkert dum-val som inte kan bli alltför fel.

Efter mycket läsande i olika trådar här så kör jag på följande sätt:

Scannar bilder i Adobe RGB, arbetsfärgrymd i PS Adobe RGB, sen beror det helt enkelt på vad jag skall göra med bilderna. Skall de till utskrift konverterar jag till labbets ICC-profil, skall de visas på webben konverterar jag till sRGB. Använder aldrig min skärmprofil i PS.

mange78 skrev:
Efter mycket läsande i olika trådar här så kör jag på följande sätt:

Scannar bilder i Adobe RGB, arbetsfärgrymd i PS Adobe RGB, sen beror det helt enkelt på vad jag skall göra med bilderna. Skall de till utskrift konverterar jag till labbets ICC-profil, skall de visas på webben konverterar jag till sRGB. Använder aldrig min skärmprofil i PS.

Om du inte använder en kalibrerad skärmprofil i Photoshop, blir det inte då väldigt svårt att ställa in nivåer etc i Photoshop när du behöver jobba lite med bilderna?

Magnus! Det är mitt arbetsflöde/inställningar oxå. Men vad har du valt för Bildskärmsprofil då för bildskärmen i systeminställning? Det får ni andra oxå svara på hemskt gärna.

Rättning, ifall jag har proof colors ej valt så sätts den inte på default när jag öppnar PS. Det var fel av mig.

Senast ändrad:
Kanske det var så i PS7:an jag just kommer ifrån. Men det är inget problem längre.

Problemet verkar vara min kalibrerade fil, väljer jag den som bildskärmsprofil så blir både Proof Setup>Working CMYK och Monitor RGB samt även om jag stänger av View> Proof Colors bilden mycket mörkare än resultatet i jpeg/Flash. Då måste jag gå ner och välja Macintosh RGB, vilket jag känner på mig är dumt, och det kan jag inte behöva göra varje gång jag öppnar en bild.
Om jag väljer Adobe RGB som bildskärmsprofil ser det bättre ut, men blir det korrekt? Usch, vad invecklat det blev.
Äsch, nu gjorde jag en ny profil, den blir bra med Monitor RGB, men fortfarande vill jag inte gå ner och välja det varje gång jag skall redigera en bild. Jag ger upp!

Senast ändrad:
digitalzero skrev:
Om du inte använder en kalibrerad skärmprofil i Photoshop, blir det inte då väldigt svårt att ställa in nivåer etc i Photoshop när du behöver jobba lite med bilderna?

Ja, alltså jag har ju min kalibrerade skärmprofil vald i systeminställningarna, men inte som arbetsfärgrymd i PS.

Jochum Berg skrev:
Kanske det var så i PS7:an jag just kommer ifrån. Men det är inget problem längre.

Problemet verkar vara min kalibrerade fil, väljer jag den som bildskärmsprofil så blir både Proof Setup>Working CMYK och Monitor RGB samt även om jag stänger av View> Proof Colors bilden mycket mörkare än resultatet i jpeg/Flash. Då måste jag gå ner och välja Macintosh RGB, vilket jag känner på mig är dumt, och det kan jag inte behöva göra varje gång jag öppnar en bild.
Om jag väljer Adobe RGB som bildskärmsprofil ser det bättre ut, men blir det korrekt? Usch, vad invecklat det blev.

Nja, i systeminställningar skall du väl ha din kalibrerade profil inställd. Det är ju för att visa rärger så korrekt som möjligt efter din skärms egenskaper. Men denna vill du ju inte lägga på nån bild i PS, kan ju se helt annat ut på någon annans skärm sen.

Ja hajar inte riktigt vad du menar med alla engelska termer, ja kör svenska versionen. Det jag pratar är hur jag har inställt i färginställningarna.

Okej, jag prövar from beginning igen. Har precis gått fr svensk till engelsk version så det blir lätt förvirrat!

Men jag väljer en kalibrerad profil för skärmen i systeminställningar, startar PS och öppnar en bild, en gammal PNG-bild jag fått rätt tidigare. Plus en ny bild sparad i Adobe RGB. PS är inställt på Adobe RGB (europress), nu default (ej Proof Colors och Working CMYK) utan att ändrat något är bilderna påtagligt mörkare än den ser ut i jpeg el Flash. Går jag ner däremot i listan till Macintosh RGB el Monitor RGB så ser bilderna korrekta ut. Men så skall jag inte behöva göra jämt.

Senast ändrad:
Jochum Berg skrev:
Okej, jag prövar from beginning igen. Har precis gått fr svensk till engelsk version så det blir lätt förvirrat!

Men jag väljer en kalibrerad profil för skärmen i systeminställningar, startar PS och öppnar en bild, en gammal PNG-bild jag fått rätt tidigare. Plus en ny bild sparad i Adobe RGB. PS är inställt på Adobe RGB (europress), nu default (ej Proof Colors och Working CMYK) utan att ändrat något är bilderna påtagligt mörkare än den ser ut i jpeg el Flash. Går jag ner däremot i listan till Macintosh RGB el Monitor RGB så ser bilderna korrekta ut. Men så skall jag inte behöva göra jämt.

Men gamla bilder har väl då en inbäddad gammal profil. I så fall får du konvertera gamla bilder till Adobe RGB.

…men väljer jag Adobe RGB som bildskärmsprofil så får jag överensstämmande bilder direkt i PS utan att jag gör något (Working cmyk och EJ Proof colors valt) och jpeg bilder blir på export identiska med vad jag ser på skärmen.

Varför kör jag inte så då undrar ni säkert ist för att uppta er tid?! Men det är ju emot alla regler! Alla använder visst egen kalibrerad fil som bildskärmsprofil (?), och sen vet jag ju inte om det blir väldigt väldigt fel sen när jag skall titta på bilder jag skall ha till tryck.

En färginställning för dummies anbefodras! Vill bara ha en enkel grundinställning som inte felar alltför mycket…

mange78 skrev:
Men gamla bilder har väl då en inbäddad gammal profil. I så fall får du konvertera gamla bilder till Adobe RGB.

PNG-filer innehåller ingen profil alls, att betrakta som jpeg ung i det avseendet, tror jag.

Skulle vilja köra Adobe RGB på alla bilder jag har i RGB läge, sen så kan jag beroende på användningsområde göra kopior till cmyk för tryck eller jpeg el PNG utan profil för web/Flash, men ha kvar grundfilerna i snygg ordning hyfsat korrekta och uniforma.

Testade att konvertera PNG:en till Adobe RGB, fortfarande mörkare i Working CMYK men bra i Macintosh RGB och Monitor RGB.

Allt bara snurrar nu för mig…

Senast ändrad:
Jochum Berg skrev:
...men väljer jag Adobe RGB som bildskärmsprofil så...
När du säger att du väljer XXX som bildskärmsprofil, menar du denna inställning?
Då gör du ”fel”.

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    11.2 KB · Visningar: 642
Jochum Berg skrev:
PNG-filer innehåller ingen profil alls, att betrakta som jpeg ung i det avseendet, tror jag.

Skulle vilja köra Adobe RGB på alla bilder jag har i RGB läge, sen så kan jag beroende på användningsområde göra kopior till cmyk för tryck eller jpeg el PNG utan profil för web/Flash.

ok, PNG formatet är jag inte bekant med. Bilder i Adobe RGB ska ju inte se likadana ut som bilder som ligger på webben eller öppnas i bildvisaren eller liknande, det är ju det som är lite av grejen. När jag konverterar en Adobe RGB bild i PS till sRGB för visning på ex internet blir färgerna lite annorlunda, lite sämre teckning i mörka partier och i vissa färger exempelvis.

mipert skrev:
När du säger att du väljer XXX som bildskärmsprofil, menar du denna inställning?
Då gör du ”fel”.

– Hej Mikael! Nej, det där är i photoshop, där har jag Adobe RGB (europress nånting) valt och alltid haft. Det är i systeminställningar för skärmen jag har en kalibrerad fil vald som bildskärmsprofil men då blir det knas, väljer jag Adobe RGB även där så verkar det funka som jag vill, men det kan bli fel då kanske.

?!

mange78 skrev:
ok, PNG formatet är jag inte bekant med. Bilder i Adobe RGB ska ju inte se likadana ut som bilder som ligger på webben eller öppnas i bildvisaren eller liknande, det är ju det som är lite av grejen. När jag konverterar en Adobe RGB bild i PS till sRGB för visning på ex internet blir färgerna lite annorlunda, lite sämre teckning i mörka partier och i vissa färger exempelvis.

– Nja, jag är inte så hemma på PNG heller så ta allt jag skriver med en nypa salt.
Jo att det blir lite skillnad är jag med på när man spar från Adobe RGB till srgb el inget alls, men denna skillnad är förutom mycket blaskigare färger kanske 1 el 2 bländarsteg el så, en betydande skillnad. Inte som de mer subtila skillnaderna när man byter profiler…

Jochum Berg skrev:
– Hej Mikael! Nej, det där är i photoshop, där har jag Adobe RGB (europress nånting) valt och alltid haft. Det är i systeminställningar för skärmen jag har en kalibrerad fil vald som bildskärmsprofil men då blir det knas, väljer jag Adobe RGB även där så verkar det funka som jag vill, men det kan bli fel då kanske.

?!

Har du gjort en skärmprofil för din skärm, till exempel med Adobe Gamma? Du har då berättat för Photoshop vilka egenskaper din skärm har. Bilden konverteras då från din arbetsfärgrymd till din skärmprofil när den visas på skärmen. Om du anger en felaktigt profil, en som inte beskriver din skärms egenskaper, då blir det fel.

Du hittar Adobe Gamma i kontrollpanelen om du använder Windows, Skärmkalibrering i Systeminställningar -> Bildskärm.

MVH/Stefan

Nu närmar vi oss pudelns kärna, kanske. Jag har även gjort om skärmkalibreringen med Apples bildskärmskalibreringsassistent så som jag gjort alla år - den liknar den i MacOS 7-9 oxå - men den nya profilen blir samma resultat som den gamla jag talat om här sen när jag tittar med olika visningslägen i photoshop. Väljer jag Adobe RGB uppför den sig som jag vill men jag misstänker att den visar fel då. Eller att mina bilder för tryck (ja, det händer ju inte så ofta) kommer bli helt kajko.

(Väljer jag sRGB t ex som bildskärmsprofil blir skärmen mörkare och liknar en PC-skärms gamma.)

Jag har god lust att stänga av alla inställningar och köra som skärmen och datorn är levererad från fabrik men inte ens det kan jag eftersom jag inte vet vilken profil datorn valde default. Undrar om det inte kunde vara Adobe RGB. Skulle vilja återgå till grundinställningar som var innan jag rörde till det.

Problemet är oxå att eftersom jag blandar tryck och web media så vill jag inte ändra photoshops inställningar (europress: adobe RGB) varje gång jag öppnar en bild vilket jag egentligen borde, men det går ju aldrig att komma ihåg, så därför vill jag ha en grund-arbetsinställning som passar hyfsat för alla bilder. Sen så spar jag olika versioner beroende på vad d ska användas till.

Men för att återgå till din text, om jag nu inte vill använda min kalibrerade skärmprofil, utan köra skärmens fabriksinställning (sony trinitron så den kan ju inte vara helt fel. Det märker jag ju när jag kalibrerar att det jag gör inte skiljer sig nämnvärt från defaulta värden) eller bara köra ngt enkelt, vad skall jag välja då? sRGB blir för mörkt för tryckta bilder, AdobeRGB? AppleRGB, CIE RGB, generic? Eller nåt annat? Listan är lång.

(PS. Märker att det sker nåt konstigt när jag väljer Adobe RGB i bildskärmsinställningen, den "tar" liksom inte, väljer jag en profil där bilden blir mörkare och sen väljer Adobe RGB efteråt så fortsätter den att vara mörk, väljer jag en ljusare profil så fortsätter den vara ljus när jag väljer AdobeRGB, det här övergår min fattningsförmåga… Det finns alldeles för många inställningsmöjligheter på för många ställen. Jag hatar det.)

ANNONS
Götaplatsens Foto