Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra bilden mindre röd i elements 5?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag tar bilder inomhus blir dom ibland lite mörka för att blixten kanske är lite för bortriktad samtidigt som slutartiden är lite för snabb (nybörjarproblem antar jag) men bilden kan ju ändå bli bra, motivet dvs.
Om jag ljusar upp det genom ctrl+l så tycker jag ibland att ansiktena blir lite för mycket röda eller hur jag nu ska förklara det.
Om någon annan känner igen sig och har samma utmaning och har någon lösning på det vore jag tacksam för råd.
Har köpt en DVD från moderskeppet men jag har inte hittat något knep för detta, det kanske är lite för enkelt?

mvh, Johan

Tjena Johan.
Jag brukar oftast använda nyans/mättnad reglaget, ändra röda och dra Mättnadreglaget till vänster(negativ) som ligger under fliken "Förbättra"-"Justera färg".
Det finns en annan, kanske bättre funktion "Justera färg för hudton" som också ligger under fliken "Förbättra"-"Justera färg".

mvh Swerider

Exempelvis kan du välja att skapa ett nyans/mättnad -justeringslager. Välj sedan menyn från "master" till "röda" kanalen. Nu kan du med mättnads spaken minska mättnaden i den röda kanalen. Vill du bara påverka ansiktet så markerar du ansiktet innan du skapar justeringslagret.

edit: to slow ... :eek:)

Det gick ju finfint. Nu ser han lite grådaskig ut, men vem gör inte det på vintern. Ett jättetack för hjälpen.

Bilagor

• dsc_2277-400.jpg
    dsc_2277-400.jpg
    10.3 KB · Visningar: 123
ANNONS
Götaplatsens Foto