Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gamla nikonobjektiv funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robanjo

Ny medlem
Hej! första gången jag postar på detta forum! hoppas jag inte bryter några vett och ettikett regler!

Tänkte bara kolla, min gammelmorfar har en Nikon FE2. Det jag undrar är om någon vet om dom 2 objektiven han har till den kameran är kompitabla med en nikon D7000? tror det är ett 85mm och ett 50 mm om jag inte minns fel!
Jag har hört nåt att man måste kolla nåt med elektroder eller nåt sånt på fästet av objektivet.

Skulle så klart testa men han bor typ 4 timmar med bil bort så blir nog att han postar dom i så fall.

Alla Dina gamla gluggar ska funka men det kan vara så att Du får köra fokus och bländare manuellt.
Kika om det står AF eller AF-S på dem.

Alla Dina gamla gluggar ska funka men det kan vara så att Du får köra fokus och bländare manuellt.
Kika om det står AF eller AF-S på dem.
Eftersom objektiven har använts på en FE2 så är det givetvis ingen AF alls. Däremot ska de nog gå att använda med manuell fokus.

Alla objektiv av AI-typ och senare passar. Pre-AI ska man inte försöka montera utan att modifiera bländarringen till AI-typ. Hur dessa två olika varianter se ut kan du nog hitta en del bilder på nätet på.

Pre-AI passar inte på FE2 så sådana lär det inte röra sig om i det här fallet.

Eftersom objektiven har använts på en FE2 så är det givetvis ingen AF alls. Däremot ska de nog gå att använda med manuell fokus.

Med högsta sannolikhet är det som du skriver, men det finns inget hinder att använda AF-objektiv på en FE2 så länge som de har bländarring.

ANNONS
Götaplatsens Foto