Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hänger det här ihop egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Igår skruvade jag objektivet från kameran och tittade genom det som om det skulle ha vart en kikare. Det man ser då är allt annat än skarpt. Jag snurrade och vred på fokusringen men fortfarande toksuddigt. Jag trodde att ljuset från objektivet bara slog direkt emot sensor/film i huset. Hur funkar det egentligen?

Tänk på att filmen inte sitter mot objektivet direkt och att ögar har en extra lins.

Hål objektivet ca 30cm från ögat ( flytta det lite fram och tillbaka)

Nepp. efter objektivet så är det ( när spegeln är borta och ridån öppen) fritt fram till filmen.

Om du tar ett vitt papper och håller bakom ett löst objektiv (istället för att stirra in i objektivet) så ska bilden bli skarp när du har pappret ca 3cm ifrån lite beroende på hur det är fokuserat.. det är ungefär så långt bort som filmen ligger

någon har säkert dom exakta måtten :)

ANNONS
Götaplatsens Foto