Annons

Hur jobba med vitbalans ute "på fältet"?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Var ute på Järvafältet idag och testade de olika vitbalans-lägena (framförallt automatisk, skuggigt, soligt). När solen var framme körde jag på soligt-läge och när den var i moln blev det moln-läge. Testade från och till automatik-läget. Jag tycker dock inte jag fick någon konsekvens i färgåtergivningen. Ibland blev det jättebra när jag ändrade vitbalans-inställningen efter vädret men ibland blev färgerna väldigt märkliga.

Man kan alltså inte göra det så enkelt för sig och använda de förinställda lägena...eller? Det bästa är vad jag förstår att manuellt ställa in balansen men då måste jag göra det innan varje avtryck (om ljusförhållandena har ändrats från senaste bilden)?

Hur jobbar ni andra när ljusförhållandena skiftar i naturen/stadsfotografering?

Ett alternativ är väl också att köra i raw och ändra i efterhand. Men jag vill gärna ha tips på hur man får det rätt från början i största möjliga utsträckning.
 

iSolen.se

Guest
Var ute på Järvafältet idag och testade de olika vitbalans-lägena (framförallt automatisk, skuggigt, soligt). När solen var framme körde jag på soligt-läge och när den var i moln blev det moln-läge. Testade från och till automatik-läget. Jag tycker dock inte jag fick någon konsekvens i färgåtergivningen. Ibland blev det jättebra när jag ändrade vitbalans-inställningen efter vädret men ibland blev färgerna väldigt märkliga.

Man kan alltså inte göra det så enkelt för sig och använda de förinställda lägena...eller? Det bästa är vad jag förstår att manuellt ställa in balansen men då måste jag göra det innan varje avtryck (om ljusförhållandena har ändrats från senaste bilden)?

Hur jobbar ni andra när ljusförhållandena skiftar i naturen/stadsfotografering?

Ett alternativ är väl också att köra i raw och ändra i efterhand. Men jag vill gärna ha tips på hur man får det rätt från början i största möjliga utsträckning.
Med din kamera räcker det med autoläget, kameran gör ett bättre jobb än du.

Tycker nog du ska köra RAW som du själv är inne på.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag fotar i råformat och har numera alltid min kamera inställd på vitbalans för dagsljus (sol). Det ger mig konsekventa och förutsägbara resultat, vilket automatiken inte alltid ger. Sol-läget gör också att jag oftast får med den färgton som ljuset har, t.e.x. lite gulare/rödare mot kvällen, kallare på vintern, gulare inomhus o.s.v. Ibland blir det för mycket färg, men då får jag justera i efterbehandlingen. Jag vill i allmänhet alltså inte ha neutrala färger, jag vill ha de färger jag upplever på plats eller som passar bilden.

Att ställa in det i kameran för varje bild tycker jag blir för krångligt och tidsödande. Men så fotar jag ju i råformat också så det är enkelt att justera i efterhand.
 

hansl54

Aktiv medlem
Förutom att jag använder "molnigt" som vitbalans så kör jag på samma sätt som Robert här ovan, dvs en fast vitbalans. Det blir mer förutsägbart och man vill inte alltid ha helt neutrala färger. Inomhus kan jag ta till AWB om det är skumma, blandade belysningar.
Hela tiden i rå-format.

Hans
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
När jag tar inomhus gör jag alltid vitbalansering med vitreferens, och utomhus kör jag oftast solsken, oavsett molnighet, annars egen vitbalans. AWB upplever jag som otillförlitligt; vitbalans på solsken är mer förutsägbart. Jag använder nästan bara jpeg.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag använder en bit plast som jag har klippt från en vit plastburk. Den är provad och ger rätt resultat, men det är ganska knepigt att hitta en spektrumneutral vit färg, så det kanske inte är den enklaste vägen. Det var i alla fall billigt och är mycket oömt. De andra fyra bitarna som jag fick ur samma plastburk har jag givit bort, och om jag tappar den jag har, så blir det till att leta rätt på någonting bra igen.

Vid inomhusfoto av produkter använder jag ofta en grå yta på en sidoplåt från en datorlåda, som jag brukar använda som bakgrund för mindre föremål. Den är också spektrumneutral, och den har en ganska jämn stöpplad yta som funkar bra som bakgrund både till ljusa och mörka föremål.

En annan yta som faktiskt fungerar mycket bra för vitbalansering på väldigt många ställen är innertaket. Det är oftast struket med en neutral färg, och det är ofta den mest dominanta ljuskällan när man tar bilder inomhus, vare sig det är dagsljus eller annat ljus. Genom att använda innertaket balanserar man ut ljuset från den solbelysta marken framför fönstret, vilket annars ofta ger mer grönt än man vill ha. För interiörbilder använder jag i stort sett alltid vitbalans från innertaket.
 

rautio

Aktiv medlem
auto white balance fungerar väldigt bra i normala förhållanden på dagens kameror. i svåra ljusförhållanden estimerar jag med kelvintal. hur som hellst plåtar jag alltid RAW så vitbalansen är närmast för att under plåtningen kunna se stämningen i bilden.
 

runohm

Aktiv medlem
Jag har kollat på ExpoDisc tidigare och den verkar intressant...var köpte du din? Direkt från dem eller finns det någon svensk ÅF?

Edit: hittade en svensk webshop på www.atphototech.se.
Jag tror det var där jag köpte min också. (känner igen det bra priset:) )
Det finns också en som är särskilt avsedd för porträtt, ger en något varmare färgton.
För att skilja dem åt så har den har gult band och så står det "portrait" på sidan.
Jag köpte bägge och är helnöjd:) Liten och enkel att ha med sig.

Det som jag tycker är bra med den är att man inte tar färgbalansen mot motivet (som man gör med gråkort) utan mot den, eller de ljuskällor som faller in på motivet.
Exempelvis inomhus där du tänkt använda blixt men också har glödlampsbelysning, alt något annat, rikta kameran mot ljuskällan (vid motivet ungefär och se till att blixten studsar i taket. Kör på "pre" på vitbalansen. Du får då en anpassning av blandningen av de olika ljuskällorna och vitbalansen sitter perfekt
Jag har bara 77 mm gluggar, men den funkar även på mindre gluggar om man har olika diametrar.
Det är då bara att hålla den framför objektivet och ta en korrekt vitbalans.
Skönt att slippa korrigera för vitbalans vid en ev. efterbehandling sen:)
 
ANNONS