Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jobbar jag med RAWfiler i CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Jag är ny på det här med bildredigering och skulle behöva lite tips.

När jag öppnar en RAWfil i CS2 kommer det först upp en ruta i rutan med bilden. Där kan jag göra diverse inställningar som jag förstått. När jag klickar på "done" så öppnas bilden i vanliga CS2 fönstret. Är tanken att jag ska göra allt arbete på bilden i första fönstret eller ska jag jobba som vanligt, som jag brukar göra med jpegbilderna i vanliga CS-fönstret?

Lurigt.. ja jag tycker det är helt omöjligt!

Jag ber om ursäkt om jag missat en sån här tråd, gav det en stund och letade men tyckte inte någon befintlig passade.

Se det så här:

den första rutan som du kallar det, alltså själva RAW fönstret där gör du slutarbetet på fototillfället, innan du klickar på DONE knappen finns inte bilden. så det du gör här är egentligen en förlägning av själva fotograferingen. Exponerade du dåligt kan du tex öka elle minska exponeringen här eller ändra vitbalansen, kontrasterna, skuggor, toner, kurvor osv osv osv osv osv. När du klickar på DONE så skapas bilden.

det du gör i första fönstret är alltså samma sak som kameran gör när den skapar en JPEG. men iom RAW så tas bilden innan den gårvidar i kameran till Jpeg framställning och en slutgiltig bild.

Men det var ett himla utförligt och bra svar! Stort tack. Sen kan jag med andra ord göra alla de förändringar som jag är van vid att göra i "vanliga" fönstret. Jag sitter o leker lite med en bild nu, ska lägga ut den strax.. hehe, håll ögonen öppna. Det kommer inte bli så spektakulärt, men det är kul att börja komma igång med lite finlir... känns som man sitter i framkallningen igen.

japp.. efter du tryckt DONE så komemr du ut i photoshop och du har skapat din bild, nu gör du den "vanliga" redigeringen... men glöm inte Oskarp mask! Du MÅSTE skärpa bilden efter att du ahr fotograferat i RAW, annars får du en liten oskarp "hinna" över bilden...

Japp, Tänk hela RAW processen som framkallningsrummet på analogtiden... :) Lycak till

Tackar...

jo förresten en fråga till. De ändringar jag gör efter att trycka "done". är de fortfarande icke-destruktiva ändringar, eller hur funkar det?

Ja.. alal saker du gör i RAW fönstret påverkar inte kvaliten på bilden eftersom ingen bild finns. :)

Men det finns några undantag... Ökar du tex exponeringen så skapas det brus i bilden... öka lite går ofta ganska bra, men börjar du öka 1-2 bländarsteg så har du garanterat massa brus i bilden..

Filter -> Skärpa ->osakrp mask
Vilka värden du ska ha är en hel vetenskap och endera kör du efter vad du tyckerser bra ut elelr så söker du i forumet... finns massa olika teorier.. vissa hävdara tt du ska köra lite oskarp mask men flera gånger .... gör som du vill.

Ett konkret tips är dock att aldrig köra oskarp mask om procentvisningen av bilden inte är 25% 50% eller 100%

När du jobbar med en bild i Photoshop så är den ju oftast förminskad till någon % enhet för att den ska bli överskådlig. Har du tex 33% och kör Oskarp mask så kan förhandsvisningen se skitkonstig ut! och då är det svårt att avgöra vad som blir bra... resultatet blir dt samma vad du än har för % men just förhandsvisningen kan bli knepig

När det gäller skärpa i CS2 är "Smart skärpa" att föredra före "Oskarp mask".
Tycker jag.

Särskilt om man ändrar från Gaussisk- till Linsoskärpa.

OT: Här finns en film som visar (3/4-delar in i filmen) hur:
http://www.moderskeppet.se/video/show_02.php

(Filmen handlar inte om RAW-hantering, men visar ett ok arbetsflöde för "webbning" av bilder...)
Och nej, jag har inga kopplingar till sidan i fråga.

ANNONS
Götaplatsens Foto