Annons

Hur kan autofokushastighet skilja mellan olika hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

VegaNass

Aktiv medlem
Hej hej!

Jag har funderat på en sak... En del påstår att autofokusen på ett givet objektiv kan skilja mellan olika hus. Ett 50mm 1.4D fokuserar - enligt uppgift - snabbare på en D2 än en D70/80/200. Kan detta verkligen stämma?

Är det inte så att motorn i objektivet styr hur snabbt ett objektiv kan flytta linsen för att hitta rätt fokus? Har jag missuppfattat något?

Tack på förhand,
Fredrik

Ja, du har glömt det faktum att det inte finns någon motor i det aktuella objektivet. Det är alltså vridmomentet och hastigheten på motorn i kamerahuset som avgör hur snabbt det går (och den motorn är kraftigare i proffshusen än i amatörutgåvorna).

På objektiv med inbyggd motor (AF-S) är skillnaderna betydligt mindre.

Det finns ytterligare aspekter att tänka på. Det är huset med dess algoritmer som styr hur autofokusen skall arbeta även om det är själva objektivet i fallen med AF-S gluggarna som sedan utför själva arbetet med att flytta fysiskt på några linser. Du måste alltså se AF som en funktion bestående av fler delar än bara objektivet. Den består av en helhet som inte är starkare än den svagaste länken.

I bra ljus med ett statiskt motiv så är skillnaden i hastighet med en AF-S glugg på min D100 minimal mot min D2:a men i sämre ljus.......oj oj vilken skillnad det är. Eller när det går fort. Med D2:an kommer jag hem med nästan 100% skarpa bilder oavsett situation. Är en bild suddig så är det oftast jag själv som har valt fel fokuspunkt eller något annat handhavande fel. Med D100 (som har samma AF modul som D70/D50) så är det en helt annan sak. Speciellt med snabba motiv eller i sämre ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto