Annons

Hur kan kameratillverkarna vara så mycket efter mobilerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janus82

Medlem
Låter romantiskt. Fast du har nog väldigt fel. Canon hör till de företag som registrerar flest patent av alla företag i världen.
Flest patent är ju inte samma sak som bäst patent.
Just för att det är mjukvaran som är det vitkigaste så kan ju små uppstartsföretag komma riktigt långt utan stora investeringar i maskinparkern eller labb-utrustning. Ett fantastiskt exempel på där mjukvara oväntat kan dyka upp från ingenstans och ändå bli värt massor är ju Minecraft. En svettig kille börjar koda ett spel i sitt eget hem och mindre än 5 år senare är det värt mer pengar än Volvo personvagnar. Detta trots alla maskiner, lokaler, skickliga ingenjörer, patet osv. som ingår i Volvo PV.

Mjukvara för foto behöver ju inte vara lika extremt men bara man hittar en smart lösning eller idé så kan man komma långt och leva drägligt på den. Man behöver inte alltid bli störst bäst och vackrast för att leva.
 

PMD

Aktiv medlem
Mjukvara för foto behöver ju inte vara lika extremt men bara man hittar en smart lösning eller idé så kan man komma långt och leva drägligt på den. Man behöver inte alltid bli störst bäst och vackrast för att leva.
Det bekvämaste sättet att bli rik på mjukvara är att bli uppköpt av ett stort bolag. De tre jepparna som startade Android Inc behöver aldrig mer jobba om de inte vill. Google betalade minst 50 miljoner USD för bolaget innan det hade en färdig produkt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Minecraft. En svettig kille börjar koda ett spel i sitt eget hem och mindre än 5 år senare är det värt mer pengar än Volvo personvagnar. [...].
Och samtidigt pågick ett projekt hos det multinationella resursstarka bolaget LEGO att skapa ett digitalt spel där deltagarna bygger världar med klossar. Efter ett antal hundra miljoner i investeringar la man ner.
 

PMD

Aktiv medlem
Just Android tycker jag hör till ämnet. Telefoner (inte bara Androidtelefoner) har operativsystem med publicerade API:er som gör att i stort sett vem som helst kan skriva, och sälja, program till dem. Det är en rätt stor fördel jämfört med de slutna operativsystem som "riktiga" kameror har (även om det i vissa fall har gjorts "reverse engineering" för att kunna skriva riktigt avancerade program till kameror).
 

martinot

Aktiv medlem
OT för tråden, men tänkte bara snabbt inflika; nu när de kinesiska lönerna och produktionskostnaderna efter hand gått upp de senaste 10 åren (framförallt i den södra rikare delen av Kina) så vet jag många västerländska företag som har flyttat, eller just nu planerar att flytta, ut mycket av sin produktionen från Kina till andra mer attraktiva lågprisländer som tex. Vietnam.
Lite OT, men här är ett exempel på vad jag talade om ovan, men gällande två stora asiatiska tillverkare som just nu flyttar sin produktion från Kina:

https://www.reuters.com/article/us-samsung-elec-china/samsung-ends-mobile-phone-production-in-china-idUSKBN1WH0LR

"SEOUL (Reuters) - Samsung Electronics Co Ltd (005930.KS) has ended mobile telephone production in China, it said on Wednesday, hurt by intensifying competition from domestic rivals in the world’s biggest smartphone market.

The shutdown of Samsung’s last China phone factory comes after it cut production at the plant in the southern city of Huizhou in June and suspended another factory late last year, underscoring stiff competition in the country.

The South Korean tech giant’s ceased phone production in China follows other manufacturers shifting production from China due to rising labor costs and the economic slowdown.
...

The company has expanded smartphone production in lower-cost countries, such as India and Vietnam, in recent years.

Sony also said it was closing its Beijing smartphone plant and would only make smartphones in Thailand."
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan inte annat än säga att jag är ganska imponerad av vad dom små sensorerna i mobilerna idag klarar.

Det är svårt att få ett naturligt resultat ur en modern mobil. Det känns nästan som om dom har sådana där hemska instagram-filter inbyggda i sina bildhantering. Min mobil spottar dock gladeligen ur sig RAW-filer så att man kan skapa bilder som går att använda. När man går över till RAW försvinner dessutom en del funktioner. En mobil använder ofta väldigt kreativa metoder som multipla exponeringar och annat som räknas som bildmanipulering i stil med att klistra in en elefant man googlat fram i sin bild enligt många.

Men man har stora begränsningar när man fotograferar med dom flesta mobiler gällande bländare och brännvidd även om jag har några brännvidder att välja på (fungerar bra att byta mit i filmning också). Den lilla sensorn gör det också extremt svårt att få till kortare skärpedjup (utan bildmanipulering fortfarande i stil med elefanten)

Gällande bildkvalitet (både video och bilder) har jag dock än så länge aldrig stött på någon mobil som slår en FX-kamera, men jag har heller aldrig med mig min systemkamera lika ofta som jag har med mobilen.

Jag tror det är väldigt få som aldrig fotograferar med mobilen idag, men inte många fler som övergett sin systemkamera för mobilen.
 
ANNONS