Makten
Aktiv medlem
Om du läser alla mina inlägg i tråden så inser du raskt att jag är av samma åsikt. Jag bryr mig inte så mycket om skärpa. Men nu handlar det ju om skärpa, och nog borde ett dyrt objektiv vara skarpare än ett billigt under nästan alla omständigheter?Damocles skrev:
Men allvarligt, skärpa är långt ifrån det enda måttet på en bra glugg, att inte ens kunna nämna det som ett bihang är helt idiotiskt. Men i sånt fall så är allting i lä, för om skärpa är det ENDA som ska gås på så kan alla köpa 85/1.2 och 200/1.8, och sedan kan vi skita i resten av Canons objektiv, för skärpan var ju det enda viktiga.
Du kan själv välja vilken kamera testresultaten ska avse på ett stort antal av gluggarna. Alla jag länkat till, samt de som avsågs i trådens första inlägg, till exempel.Bra, då kan vi kasta hela siten som tråden faktiskt utgick från åt sidan då flera av de objektivet som faktiskt jämförldes i tråden inte är testade där på samma kamera. Så, då var det avklartat. End of story då eller.
Fåna dig inte. Visst är det systemet vi testar, och det är också här jag lägger tyngden i min skepsis.Kanske för att han har andra erfarenheter sedan tidigare och är insatt. Så länge du har en kamera, ett objektiv, och ett tillfälle, så det enda du testar är hur väl det sammalagda systemet klarar av det testet. Det säger egentligen INGENTING om hur bra objektivets konstruktion är, hur kvalitetsförhållandena var, om andra objektiv av samma typ är skarpa. Men just ja, nu behövde vi ju inte bry oss om det, för i den här tråden var ju allt annat utom skärpa irrelevant, eller hur var det nu.
Vi bör kunna antaga att en och samma kamera av viss modell använts, eller hur? Då kan vi räkna bort EN faktor i EN av jämförelserna, exempelvis den mellan 18-55 och 17-85. De har med största sannolikhet testats i samma "bänk". Där föll en till felfaktor bort.
Det som finns kvar är setup av riggen och gluggarnas egenskaper. Att vi sen inte vet om gluggen fokuserar fel eller är dålig optiskt är ju inte så intressant. FEL blir det ju, onekligen. Således är den enda egentliga felfaktorn setupen av riggen, som vi inte kan uttala oss om. Men om nu testaren själv ifrågasätter vissa av resultaten så borde han väl först kolla att testet utförts rätt innan det börjar talas om felaktiga exemplar?
Tillägg: Förresten är alla de exempellänkar som skrivits här avseende test med samma kameramodell.
Senast ändrad: