Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan Nikon sälja mer än Canon?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Calliii

Aktiv medlem
Hej alla fotonördar!

Här kommer senaste tankarna från en kamrat i kretsen. Första gången la jag bara tanken åt sidan. Men nu när jag under dem senaste veckorna besökt totalt ca 12 elektronikbutiker (fråga inte varför) av dem stora kedjorna SIBA, Elgiganten och ONOFF så har säljarna sågat Nikon D40 så totalt med kommentarer som:

"D40 är billig för den kan man inte köpa några objektiv till." (???!!)

"400D är mycket bättre för till D40 kan man bara köpa jättedyra originalobjektiv till." (??!!)

"Sigma? Nej dom gör inga objektiv till D40" (??!!)

"Jo förvisso är D40 lättare men det är mest negativt, det blir sämre ergonomi." (??!)

osv osv..

Så min egentliga fråga är:

Hur kan Nikon D40 sålts så bra när den får sådana här kommentarer av okunniga nonchalanta typer i butikerna? Det jag sagt hela tiden, allt blir sämre med stora butikskedjor, länge leve dom små och personliga fotoaffärerna som fanns innan jag var född!

Mvh En blott myndig Nikonian.

nu vet inte jag hur styrda av marginal som säljarna i de små butikerna är. Men hur vida man styr på D40 eller 400D i de stora kedjorna har ganska mycket med lagersituation och just marginal att göra.

Men det här är förståss hemligheter vanliga konsumenter inte bör veta om. ;)

Det du säger förvånar mig lite. Säljer också kameror på en stormarknad och tycker skillnaden mellan 400D och D40x är så liten att det är en fråga om tycke och smak (vilken ligger bäst i händerna, vilket menysystem tilltalar dig mest osv.).

Personlingen är jag Nikonfrälst och brukar därför rekommendera D40/D40x. Är jag den ende..?

Det ligger en del i de du säger men de måste ändå va tjänstefel att ljuga, tänk om de är Mr Shopper som frågar :)

Det är väl iofs också fel. Försök att ge fakta å låt kunden välja! ;) bästa att säga måste ju vara att när de är två så lika modeller så välj den som känns skönast. det är ju faktiskt en väsentlig faktor i kameraköpet!

Calliii skrev:
Hej alla fotonördar!

Här kommer senaste tankarna från en kamrat i kretsen. Första gången la jag bara tanken åt sidan. Men nu när jag under dem senaste veckorna besökt totalt ca 12 elektronikbutiker (fråga inte varför) av dem stora kedjorna SIBA, Elgiganten och ONOFF så har säljarna sågat Nikon D40 så totalt med kommentarer som:

"D40 är billig för den kan man inte köpa några objektiv till." (???!!)

"400D är mycket bättre för till D40 kan man bara köpa jättedyra originalobjektiv till." (??!!)

"Sigma? Nej dom gör inga objektiv till D40" (??!!)

"Jo förvisso är D40 lättare men det är mest negativt, det blir sämre ergonomi." (??!)

osv osv..

Så min egentliga fråga är:

Hur kan Nikon D40 sålts så bra när den får sådana här kommentarer av okunniga nonchalanta typer i butikerna? Det jag sagt hela tiden, allt blir sämre med stora butikskedjor, länge leve dom små och personliga fotoaffärerna som fanns innan jag var född!

Mvh En blott myndig Nikonian.
Förhoppningsvis för att många kollar på internet först innan de går till en affär nu för tiden.
Vet man så lite om sakerna man säljer har man fel yrke.

Säger de så, då överdriver de ju kraftigt. Men å andra sidan så ligger det också en hel del sanning i det.

Man bör ju se över att det faktiskt går att få tag i de objektiv man kan tänkas vilja ha. Tänker man sig att köpa något mer än en paketzoom så är risken stor att man kan spara en hel del pengar på att köpa en D80, eller ett annat märke.

D40 säljer bra för att den är bra och billig. Men det gör den inte automatiskt till ett bra val för någon som vill bygga system. Så jag tycker nog inte handlarna är ute och cyklar.

Hmmm! Det där är väl närmast ett ickeproblem numera.

Sigma (läser i senaste FOTO) kan nu erbjuda hela 22 objektiv med inbyggd fokusmotor, och som därmed passar på Nikon D40/D40X.

Även Tamron sätter fokusmotor i sin `fulzoom´ AF 18-250/3,5-6,3.

Ja, det finns en del objektiv, men är det rätt objektiv? Det skulle inte vara det för mig i alla fall, men kan naturligtvis vara det för någon annan. Begagnat är det helt kört.

Allt jag säger är att man bör tänka efter före. Det finns gott om exempel på D40-ägare som insett svårigheterna först efter köp.

jimh skrev:
Ja, det finns en del objektiv, men är det rätt objektiv? Det skulle inte vara det för mig i alla fall, men kan naturligtvis vara det för någon annan. Begagnat är det helt kört.

Allt jag säger är att man bör tänka efter före. Det finns gott om exempel på D40-ägare som insett svårigheterna först efter köp.
Och minst lika många som blev lurade att köpa en 400D fast de lika gärna kunde köpt en D40 och sparat ett par tusen :p

Men förstår du inte konsekvenserna av att köpa en D40/D40x - Jim beskrev ju det ovan?

Man sparar ett par tusenlappar ENBART ifall man inte kommer att använda den som något annat än en Point & Shoot-kamera med bättre IQ, och nöjer sig med kitobjektiven. Så fort man vill börja bygga ett system med en sådan kamera, så förlorar man ju mycket mer än dessa "sparade" tusenlappar!

För det första är man utestängd från i stort sett hela Nikons begagnatmarknad, och för det andra så är det, med undantag från kitobjektiven, bara väldigt dyra objektiv som går att använda. Och OM man skulle bli så intresserad att man börjar köpa dessa exklusiva objektiv, vem i herrans namn skulle då nöja sig med en liten D40??? Antingen får man sälja av den (mera förluster), eller också blir den liggande, och då blir ju kapitalförlusten ännu större.

För egen del anser jag att detta är ett stort multinationellt företags tydligen mycket framgångsrika (beklagligtvis) försök att föra oss fotokonsumenter bakom ljuset: Den aningslöse tror sig göra ett fynd genom att till ett mycket lågt pris få tillgång till ett av marknadens största utbud av objektiv. Men i själva verket finns det enbart ett fåtal Nikonobjektiv som går att använda och inte kostar skjortan. Då skulle det ju finnas mångdubbelt fler objektiv att välja på t.o.m. ifall man valde att köpa någon av "småttingen" Pentax kameror än denna "med-tillgång-till-Nikons-stora-objektivprogram-fast-det-ser-bara-så-ut" D40/D40x!

Vi ska inte inbilla oss att det är något annat än pengar som gäller för den högsta ledningen i dessa företag - inte att ge oss bästa möjliga kameror. Speciellt i en bransch där det redan nu råder en sådan mördande konkurrens som för digitala systemkameror, en konkurrens som dessutom hela tiden hårdnar. Kampen om vilka som kommer att överleva är i full gång, och om vi konsumenter okritiskt accepterar allting, så kommer detta bara att resultera i att såväl Nikon som alla de andra kommer att bli slappa när det gäller att ge oss utrustningar med egenskaper som är till nytta för oss vid praktiskt fotograferande, och istället avsätta en allt större del av sin utvecklingspersonal till att hela tiden sitta och hitta på olika fiffiga sätt att fuska på, och slå blå dunster i ögonen på oss.

Vi ser det ju detta tydligt när det t.ex. gäller pixelraseriet. Av marknadsskäl tvingas alla tillverkare nu att lansera kameror som ger SÄMRE bildkvalitet än vad som vore möjligt med lite lägre antal bildpunkter per ytenhet. Man drar iväg med en parameter (eftersom den gör sig bra i reklamen) trots att deras utvecklingsingenjörer naturligtvis är väl medvetna om att detta sänker den totala bildkvaliteten.

Canon sparar kostnader genom att dra ner på kvalitetskontrollen på sina objektiv och släppa igenom en större spridning i kvaliteten. Och de sparar också in genom att göra injusteringen av objektivens autofokus mindre noggrann (det är mycket tidsödande och kostsamt att göra den sista finjusteringen). Istället får användaren själv försöka justera in detta så gott han kan (på de kamerahus som man kan lagra uppgifter för ett antal objektiv om hur mycket feljusterade de är). Men det allra värsta är att dom har mage att marknadsföra detta som en fördel(!)
"AF micro-adjustment, möjlighet att finjustera fokus för 20 olika objektiv.
Bra om någon optik skulle felfokusera, så slipper man skicka kameran på service."

Bra? Jovisst. För Canon!
Som dels slipper att justera in sina objektiv som de naturligtvis borde, och dels slipper undan den efterföljande garantiservicen för att de inte har gjort detta!
De andra tillverkarna har ju ännu inte gått så långt, utan accepterar åtminstone att justera in BF/FF på garantin ifall det behövs. Men hur lång tid kommer det att ta innan alla gör som Canon? Ifall ingen säjer ens ett pip om detta?

Samma sak när det gäller brus. Det har ju knappast undgått kameratillverkarna att den kanske ALLRA MEST AVGÖRANDE egenskapen när det gäller vilket betyg ett kamerahus får bland testarna är bruset vid höga ISO-tal. Här föreföll det som att Nikon D300 var ett steg bättre än Canon 40D och Sony A700. Men så var det någon som nyligen upptäckte att Nikon hade tillgripit tricks för att kunna uppvisa ett lägre brus när man tittar i 100% - man ökade exponeringen och klippte bort skuggpartiet! Om man bara tittar med sin bildskärm och i stor förstoring (vilket verkar vara det enda man tycks göra nuförtiden...) så "vinner" D300. Men om någon skulle komma på idén att kolla bilden på normalt betraktningsavstånd (vilket tekniknördarna aldrig gör, och de/vi är uppenbarligen i majoritet), så att man ser HELA bilden, så blir gradationen i skuggpartierna naturligtvis kass (vilket Nikon hoppas att de flesta inte förstår att se). Någon hade upptäckt att vid inställning på ISO 6400 så exponerade Nikon med 1/30 sekund, medan en annan kamera vid samma ISO exponerade med 1/60-dels sekund. Dvs den andra kamerans ISO 3200 motsvarade Nikons ISO 6400. Och där hade den andra kamera lägre brus än Nikon. Plus MYCKET bättre färgåtergivning!

Om inte vi här på Fotosidan, där det förhoppningsvis finns samlat genomsnittligt betydligt större kunskaper och insikter än Foto-Svensson vanligen har, ska kunna uppmärksamma de olika sätt som fiffiga tillverkare kommer på för att föra oss bakom ljuset, och hojta rejält över detta, så kommer vi alla framöver att få betala alltmer pengar för tveksamma eller t.o.m. direkt negativa finesser och egenskaper.

Senast ändrad:
Calliii skrev:
Försök att ge fakta å låt kunden välja! ;)

Det märks att du aldrig jobbat som säljare =)

De flesta som besöker en affär behöver en liten knuff i ena eller andra riktningen för att kunna bestämma sig tyvärr.

Dock så kan man ju känna vilket håll det lutar, och sedan lyfta fram det positiva där.

Det är ju skrämmande, det du skriver Gunnar. Att pengarna styr kameratillverkarna var ju ingen nyhet, att det snålas och prutas överallt i produktutvecklingen förvånar mig inte det minsta. Men att kameratillverkarnas var så luriga hade jag ingen aning om.

Skulle vilja ha källor för de där sista paragraferna Gunnar, för det låter som ren och skär propaganda.

D40 är en bra kamera, även för att bygga system även om det blir dyrare, och man får skippa begagnade objektiv. Målgruppen är ju de där 50% av kameraköparna som aldrig köper något mer objektiv än sitt kitobjektiv. Det har Nikon sagt öppet och tydligt, och självklart försöker de tjäna pengar på sin produkt.

FlyerOne skrev:
Men förstår du inte konsekvenserna av att köpa en D40/D40x - Jim beskrev ju det ovan?

Man sparar ett par tusenlappar ENBART ifall man inte kommer att använda den som något annat än en Point & Shoot-kamera med bättre IQ, och nöjer sig med kitobjektiven. Så fort man vill börja bygga ett system med en sådan kamera, så förlorar man ju mycket mer än dessa "sparade" tusenlappar!

För det första är man utestängd från i stort sett hela Nikons begagnatmarknad, och för det andra så är det, med undantag från kitobjektiven, bara väldigt dyra objektiv som går att använda. Och OM man skulle bli så intresserad att man börjar köpa dessa exklusiva objektiv, vem i herrans namn skulle då nöja sig med en liten D40??? Antingen får man sälja av den (mera förluster), eller också blir den liggande, och då blir ju kapitalförlusten ännu större.

Har du testat D40 med gamla objektiv, fungerar utmärkt med manuell fokusering, eftersom det även tänds en diod när du hittat fokus. Det börjar bli lite utjatat nu... Det finns grymt mycket objektiv att välja på idag. Med Nikon har du möjlighet att välja objektiv ända från 1960 talet (då körde man manuellt) och de passar fortfarande idag

För egen del anser jag att detta är ett stort multinationellt företags tydligen mycket framgångsrika (beklagligtvis) försök att föra oss fotokonsumenter bakom ljuset: Den aningslöse tror sig göra ett fynd genom att till ett mycket lågt pris få tillgång till ett av marknadens största utbud av objektiv. Men i själva verket finns det enbart ett fåtal Nikonobjektiv som går att använda och inte kostar skjortan. Då skulle det ju finnas mångdubbelt fler objektiv att välja på t.o.m. ifall man valde att köpa någon av "småttingen" Pentax kameror än denna "med-tillgång-till-Nikons-stora-objektivprogram-fast-det-ser-bara-så-ut" D40/D40x!

Du är ju snäv i ditt tankesätt. Hur tror du Nikon tänkte när det producerade D40/40x? Att de skulle ta kunder från D80 segmentet eller attrahera en helt ny kundgrupp? Massor av människor i den tilltänkta målgruppen blir rädd när man lägger till "system" framför kamera, de tror att det är alldeles för avancerat. Den kundgruppen vill att det skall gå fort och bli bra bilder.

Vi ska inte inbilla oss att det är något annat än pengar som gäller för den högsta ledningen i dessa företag - inte att ge oss bästa möjliga kameror. Speciellt i en bransch där det redan nu råder en sådan mördande konkurrens som för digitala systemkameror, en konkurrens som dessutom hela tiden hårdnar. Kampen om vilka som kommer att överleva är i full gång, och om vi konsumenter okritiskt accepterar allting, så kommer detta bara att resultera i att såväl Nikon som alla de andra kommer att bli slappa när det gäller att ge oss utrustningar med egenskaper som är till nytta för oss vid praktiskt fotograferande, och istället avsätta en allt större del av sin utvecklingspersonal till att hela tiden sitta och hitta på olika fiffiga sätt att fuska på, och slå blå dunster i ögonen på oss.

Jaa, fy fan va dumt att de kom på ABS till bilarna, ja menar alla vet ju att man skall pumpbromsa etc. Och antispinn VILKET FUSK! Bakåtsträvare var ordet. Och det är också kul att du tror på allting du TYCKER verka vara sant.

Vi ser det ju detta tydligt när det t.ex. gäller pixelraseriet. Av marknadsskäl tvingas alla tillverkare nu att lansera kameror som ger SÄMRE bildkvalitet än vad som vore möjligt med lite lägre antal bildpunkter per ytenhet Då borde ju D40 (6mp) vara kalas enligt din snäva pixelteori . Man drar iväg med en parameter (eftersom den gör sig bra i reklamen) trots att deras utvecklingsingenjörer naturligtvis är väl medvetna om att detta sänker den totala bildkvaliteten.

Pixelraseriet har bara med okunskapen hos säljarna, det är mycket lättare att prata om pixlar än det dynamiska omfånget med en okunnig kund. T.ex. Nikon och Canon vet sedan länge att den optiska kvaliteten är vikitigare en pixlarna (men det är dyrare att göra bra glas än att pressa in mer pixlar), men vad spelar det för roll när andra leverantörer laddar in mer pixlar och sänker priserna. Du kan ju försöka stå på en stormarknad och försöka sälja en NAD förstärkare på 2x25w, när det står en hyper woofer woox förstärkare på 2x500w 2000kr billigare i butiken.

Canon sparar kostnader genom att dra ner på kvalitetskontrollen på sina objektiv och släppa igenom en större spridning i kvaliteten. Och de sparar också in genom att göra injusteringen av objektivens autofokus mindre noggrann (det är mycket tidsödande och kostsamt att göra den sista finjusteringen). Istället får användaren själv försöka justera in detta så gott han kan (på de kamerahus som man kan lagra uppgifter för ett antal objektiv om hur mycket feljusterade de är). Men det allra värsta är att dom har mage att marknadsföra detta som en fördel(!)
Bra om någon optik skulle felfokusera, så slipper man skicka kameran på service."

Å vilket crap, hjälp mig någon - jag blir för irriterad för att svara på sådan här naiv okunskap

Samma sak när det gäller brus. Det har ju knappast undgått kameratillverkarna att den kanske ALLRA MEST AVGÖRANDE egenskapen när det gäller vilket betyg ett kamerahus får bland testarna är bruset vid höga ISO-tal. Här föreföll det som att Nikon D300 var ett steg bättre än Canon 40D och Sony A700. Men så var det någon som nyligen upptäckte att Nikon hade tillgripit tricks för att kunna uppvisa ett lägre brus när man tittar i 100% - man ökade exponeringen och klippte bort skuggpartiet! Om man bara tittar med sin bildskärm och i stor förstoring (vilket verkar vara det enda man tycks göra nuförtiden...) så "vinner" D300. Men om någon skulle komma på idén att kolla bilden på normalt betraktningsavstånd (vilket tekniknördarna aldrig gör, och de/vi är uppenbarligen i majoritet), så att man ser HELA bilden, så blir gradationen i skuggpartierna naturligtvis kass (vilket Nikon hoppas att de flesta inte förstår att se). Någon hade upptäckt att vid inställning på ISO 6400 så exponerade Nikon med 1/30 sekund, medan en annan kamera vid samma ISO exponerade med 1/60-dels sekund. Dvs den andra kamerans ISO 3200 motsvarade Nikons ISO 6400. Och där hade den andra kamera lägre brus än Nikon. Plus MYCKET bättre färgåtergivning!

Om inte vi här på Fotosidan, där det förhoppningsvis finns samlat genomsnittligt betydligt större kunskaper och insikter B]Läs: mer än lovligt insnöade på "sin" grej ibland.[/B] än Foto-Svensson vanligen har, ska kunna uppmärksamma de olika sätt som fiffiga tillverkare kommer på för att föra oss bakom ljuset, och hojta rejält över detta, så kommer vi alla framöver att få betala alltmer pengar för tveksamma eller t.o.m. direkt negativa finesser och egenskaper. [

Du kan ju hålla på med ditt korståg mot nyutveckling, men håll dig på din kant. Vissa grejer som är nya är onödiga - så kommer det alltid att vara.

Hälsningar

Adam

Intressant läsning. Visst är mycket marknadsanpassat, men snälla, håll med om att bildkvalitén blivit bättre med åren? Att ta en högkvalitativ bild har blivit billigare, enklare och något som gemene man kan göra idag. Vi ska ju vara glad för utvecklingen.

D40 har ju varit en viktig del i att fotografering blivit så stort som det är idag, och ju större intresset är, desto fler köper produkter och det pressar tillverkarna, inte bara Nikon, att tillverka bättre och bättre produkter.

EOS300D, 350D, 400D, Nikon D50, D70, D40, D40X har ju varit de modellerna som gjort fotografering till en succé!

Som i ett inlägg ovan, fördelen med Nikon är ju just att man faktiskt KAN använda praktiskt taget all optik från "tidigare", och att det finns optiskt hjälpmedel för att hitta fokus i sökaren, skitenkelt. Man har ju massor att välja på...

Angående D300, som jag använder själv, och är "färgad" och "partisk", så skiter jag i testerna, även de positiva. Jag har helt enkelt testat den och använt bla 40D och 5D, och jag tog bättre bilder. Oavsett slutartid, ISO, eller andra parametrar så tar den grymt bra bilder, och ska man nu ändå tjafsa om tester, hitta ett enda NEGATIVT test på D300 från en seriöst testare så gör du det bra. Hur mycket tid har du?

FlyerOne skrev:

Vi ser det ju detta tydligt när det t.ex. gäller pixelraseriet. Av marknadsskäl tvingas alla tillverkare nu att lansera kameror som ger SÄMRE bildkvalitet än vad som vore möjligt med lite lägre antal bildpunkter per ytenhet. Man drar iväg med en parameter (eftersom den gör sig bra i reklamen) trots att deras utvecklingsingenjörer naturligtvis är väl medvetna om att detta sänker den totala bildkvaliteten.

Bra? Jovisst. För Canon!
Som dels slipper att justera in sina objektiv som de naturligtvis borde, och dels slipper undan den efterföljande garantiservicen för att de inte har gjort detta!
De andra tillverkarna har ju ännu inte gått så långt, utan accepterar åtminstone att justera in BF/FF på garantin ifall det behövs. Men hur lång tid kommer det att ta innan alla gör som Canon? Ifall ingen säjer ens ett pip om detta?

Om inte vi här på Fotosidan, där det förhoppningsvis finns samlat genomsnittligt betydligt större kunskaper och insikter än Foto-Svensson vanligen har, ska kunna uppmärksamma de olika sätt som fiffiga tillverkare kommer på för att föra oss bakom ljuset, och hojta rejält över detta, så kommer vi alla framöver att få betala alltmer pengar för tveksamma eller t.o.m. direkt negativa finesser och egenskaper.

För ett år sedan lade jag in följande om Nikon D40 vilken fortfarande är en bra kamera som jag använder tillsammans med Nikon 18-200 VR och den lilla blixten SB-400. Det blir en mycket användbar, lätt och inte allt för dyr kombination.
Sedan dess har jag bytt ut D200 mot D300 vilken är en kamera av en annan klass än D40.
I min föreställnings värld är inte D40 en kamera som man bygger ett stort system med, utan en instegs eller andra kamera.
Min ett år gamla recension:
2007-01-30 Hans Östberg [redigera]

Att använda: 5 Hållbarhet: 4

PLUS: Liten, lätt, enkel att använda, goda ISO egenskaper. allt mellan helautomatiska motivprogram till helt manuell. Det är en NIKON rakt igenom
MINUS: Saknar AF motor för äldre D-objektiv. Endast NEF+JPEG basic

När min fotohandlare ringde mig den 4.12-06 och talade om att han hade en D40 över så kunde jag inte låta bli att köpa den. Har D100 och D200 sedan tidigare och flera AF-S objektiv, varför argumentet att den saknar AF motor inte betyder så mycket för mig.
D40 tillsammans med AF-S VR 18-200 och SB-400 är ett lätt system att bära med sig, väger 1,3 kg.
D40 tar användbara bilder vid ISO 1600, kanske bäst av alla Nikon DSLR, 6 mega pixel räcker långt. Den överexponerar något varför det är en fördel att ställa ner vitbalansen till - 0,3 - 0,7. Kameran kommer med 6 motivprogram men har även de avanserade inställnings möjligheter som finns hos Nikons större modeller. Batteritiden är bra. En kamera som jag har med mig tar bättre bilder än den kamera som ligger kvar hemma, därför att den är för tung, stor, dyr att ha med. Jag rekommenderar den som andra kamera till er som har kameror i D2 serien. Den är rolig att använda.
Som första kamera vid övergång från kompakt kamera är den om man väljer Nikon ett bra val, det finns en mindre fotokurs inbyggd i kameran. Men om det är den enda DSLR som du äger så blir bristen på fokus motor mer besvärande för det finns ingen AF för D-objektiv och just nu finns det endast ett Nikonobjektiv med fast brännvidd som har AF-S, Sigma har några bl.a ett ljusstarkt 30 mm 1,4 som har fått ganska bra kritik.

Köpt hos: Foto Master

Pris: 6200.00

Har följt den här tråden, i början av tråden tänkte jag klämma i med att D40/D40X har ju ingen autofocusmotor i huset och tappar därmed autofocus med en stor del av objektiv utbudet.
Sen kom "FlyerOne" och förklarade en hel del på ett pedagogiskt sätt.
Frid och fröjd!

Nja, tråden fortsätter och nu har Nikonfolket övertygat mej, det är faktiskt en FÖRDEL att få focusera manuellt.
Fattar inte, ett tag fick jag för mej att det var bekvämt och snabbt att ha autofocus.
Dagens Systemkameror är ju föredömligt enkla att focusera manuellt, och skulle nån klåpare tycka att det är svårt att att få till focus kan de ju alltid gaffla.

Micke.

Räknade lite snabbt och kom fram till att det finns 19 af-s-optik, så så illa är det inte. De ligger i prisintervallet från cirka 1000 till 80000, men i alla fall 8 st ligger under 10000. Och det blir ju fler hela tiden, samt att tredjepartarna kommer med motsvarande också.

Att sedan Nikon gör det för att sälja och tjäna pengar, ja det skulle jag också göra :)

FlyerOne skrev:

Bra? Jovisst. För Canon!

Bra skrivet.

ANNONS