Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det största problemet är att personer vill försvara sina egna beslut eller hävda sig själva istället för att tänka ett steg längre och tänka kritiskt.
Att någon kritiserar det kameramärke man använder känns som en förolämpning. Om kritikern har rätt har jag ju gjort helt fel val och kastat bort en massa pengar. Nåde den som säger något ont om min älskade kamera!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Att någon kritiserar det kameramärke man använder känns som en förolämpning. Om kritikern har rätt har jag ju gjort helt fel val och kastat bort en massa pengar. Nåde den som säger något ont om min älskade kamera!
Haha, sant. Vet inte hur mycket jag slängt bort pengar på felköp. ibland är det svårt att inse det själv och man försöker rädda det genom att komma runt grundproblem.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Att någon kritiserar det kameramärke man använder känns som en förolämpning. Om kritikern har rätt har jag ju gjort helt fel val och kastat bort en massa pengar. Nåde den som säger något ont om min älskade kamera!
Absolut inget fel att kritisera, jag har inget problem med att kritisera Sony om jag tycker det är befogat.

Men inställningen att bara för jag tycker en sak så är det så, att mitt ord är sanning och alla andra har fel, är något helt annat. Det är trångsynt och tröttsamt enligt mig.

Man måste kunna förstå att folk tycker annorlunda än en själv utan att det handlar om något blint försvar.

Att Jonas inte gillar Sonys menyer är helt ok. Han har all rätt att ha den åsikten.

Men att påstå att exempelvis de nya menyerna är ett misslyckande som ett faktum är något helt annat. Det är uppenbarligen väldigt många som inte håller med (både bland recensenter och användare).
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Absolut inget fel att kritisera, jag har inget problem med att kritisera Sony om jag tycker det är befogat.

Men inställningen att bara för jag tycker en sak så är det så, att mitt ord är sanning och alla andra har fel, är något helt annat. Det är trångsynt och tröttsamt enligt mig.

Man måste kunna förstå att folk tycker annorlunda än en själv utan att det handlar om något blint försvar.

Att Jonas inte gillar Sonys menyer är helt ok. Han har all rätt att ha den åsikten.

Men att påstå att exempelvis de nya menyerna är ett misslyckande som ett faktum är något helt annat. Det är uppenbarligen väldigt många som inte håller med (både bland recensenter och användare).
De som har blivit upprörda av Jonas klagomål har förmodligen inte samma fotografiska erfarenhet som han har och förstår helt enkelt inte klagomålet. Se inlägg #280 för att få en insikt om att Jonas inte hyser en särskild ovilja mot just Sony.

En del fanboys reagerar med ryggmärgen när någon kommer med kritik av deras älskade kameramärke. Det gäller inte bara Sony-fans.
En del försvarar sitt kameramärkes dåliga ergonomi eftersom de inte har råkat ut för den pga att de inte delar Jonas fotografiska erfarenhet utan använder sin kamera på andra sätt. De missar poängen, alltså.
 
  • Gilla
Reaktioner: afe

c.m.s

Aktiv medlem
De som har blivit upprörda av Jonas klagomål har förmodligen inte samma fotografiska erfarenhet som han har och förstår helt enkelt inte klagomålet. Se inlägg #280 för att få en insikt om att Jonas inte hyser en särskild ovilja mot just Sony
Du får ursäkta men det är ju rent skitsnack enligt mig. Det finns ju många yrkesfotografer som inte har några som problem med Sony menyer. Återigen, det är bara en mans åsikt, inget annat.

Inte heller påstått att han hyser något specifikt agg mot Sony. Under den tid jag varit här så har han hunnit klaga på många andra tillverkare :)

Anser man inte att en produkt passar en själv så är det ju jättebra att byta om man kan. Inte kul att gå runt med något man är missnöjd med, men dumförklara inte alla som inte håller med dig.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Utan att berätta mer om hur de yrkesfotografer som inte har problem med Sonys menyer arbetar så säger din kommentar inte så mycket. Är deras arbetssituation liknande den som Jonas har?

Ja, Jonas klagar på sånt han inte gillar vilket triggar fanboysen. Det spelar ingen roll om han klagar på dålig dynamik hos Canons sensorer eller usel ergonomi hos Sonys menyer. Det är alltid någon som blir upprörd.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Utan att berätta mer om hur de yrkesfotografer som inte har problem med Sonys menyer arbetar så säger din kommentar inte så mycket. Är deras arbetssituation liknande den som Jonas har?

Ja, Jonas klagar på sånt han inte gillar vilket triggar fanboysen. Det spelar ingen roll om han klagar på dålig dynamik hos Canons sensorer eller usel ergonomi hos Sonys menyer. Det är alltid någon som blir upprörd.
Det är en kamera vi snackar om, inte om en manual till ett rymdskepp. Det handlar om att snabbt kunna göra/hitta de inställningar man behöver i ett trängt läge. Han är inte den ende som har det som krav direkt.

Nu skall jag förtydliga det jag personligen ifrågasätter med Jonas påstående. Det är att Sony har återigen ”misslyckats” med menyerna på A7Siii. Bland annat påstår han att dpreview säger det. Du kan själv lyssna eller läsa det vi andra citerar från de recensionerna i tidigare poster. Tycker du själv att det dom säger passar väl in med Jonas beskrivning av ytterligare ett misslyckande?

Och lägg ner fanboy snacket tack. Man är inte automatiskt fanboy för att man är av en annan åsikt. Det är inte _att_ han klagar jag stör mig på, det har han full rätt att göra. Det är att han påstår det som det vore fakta när det handlar om en åsikt.

Jag håller helt och hållet med honom om andra, mer konkreta saker som t ex att Sony definitivt inte skulle släppt en ny kamera med gamla menyn och utan touch stöd efter A7sIII, vilket de gjorde med A7C. Köper att de inte orkade/kunde porta om den för den gamla processorn men då borde de gett den nya processorn. Svagt av Sony helt klart. Förväntade mig att allt från A7Siii framåt skulle få den.

Men huruvida den nya menyn ”ett misslyckade” är dock inte något faktum utan en åsikt. Och att påstå att dpreview anser detta är rent utav felaktigt enligt mig åtminstone.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har heller inte påstått att Jonas är unik i sitt kameraanvändande.

Hur många olika kamerasystem använder du regelbundet?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Här ger dpreview sämst betyg på ergonomics visserligen är inte detta senaste menysystem men ganska intressant då det verkar hålla med att Sony är sämst och Canon bäst.

vilket jag också kommit fram till i mina tester och jag tycker det blir mer mer så.


 

c.m.s

Aktiv medlem
Här ger dpreview sämst betyg på ergonomics visserligen är inte detta senaste menysystem men ganska intressant då det verkar hålla med att Sony är sämst och Canon bäst.

vilket jag också kommit fram till i mina tester och jag tycker det blir mer mer så.
Att dom två inte gillat Sonys gamla menysystem är ju ingen hemlighet direkt, så inte det minsta förvånande :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Att dom två inte gillat Sonys gamla menysystem är ju ingen hemlighet direkt, så inte det minsta förvånande :)
Men du menar att det inte stämmer? Att panasonic, nikon och Canon inte är bättre?

Jag kan inte prata så mycket för nikon och panasonic då jag inte använder de dagligen eller äger någon


Det pratar om ergonomics och att sony är den som sticker ut som sämre men de andra tre är likvärdiga.
 

Bengf

Aktiv medlem
Lyssnar om vad dom egentligen säger om A7RIV, mesta kritiken gäller själva meny struktureringen, och touch kontrollen som har spökat på flera modeller, Sony verkar inte ta till sig kritiken och ge skärmen full touch möjlighet, Nya knappar och joystick klagar dom inte på. Fin upplösning på EVF men bara när när man tittar på bilder, vid 10bps sänker Sony upplösningen, vilket inte Canon gör som jag fattar det, det händer det samma med nya A7SIII, enorma 9,2 med den EVF: en sjunker också vid flerbilds körning. A7RIV vinner autofokusen enligt DPR, försa om DPR anses lika tillförlitliga nu.:)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Här ger dpreview sämst betyg på ergonomics visserligen är inte detta senaste menysystem men ganska intressant då det verkar hålla med att Sony är sämst och Canon bäst.

vilket jag också kommit fram till i mina tester och jag tycker det blir mer mer så.


Vad är det som är intressant och passar in i din tråds rubrik?

/Stefan
 

c.m.s

Aktiv medlem
Men du menar att det inte stämmer? Att panasonic, nikon och Canon inte är bättre?

Jag kan inte prata så mycket för nikon och panasonic då jag inte använder de dagligen eller äger någon


Det pratar om ergonomics och att sony är den som sticker ut som sämre men de andra tre är likvärdiga.
Det stämmer att dom har klagat på de gamla menyerna mycket :)

Och jag kan förstå poängen av kritiken på för äldre menyerna (pre A7SIII) även om det för mig personligen inte var några som helst problem när jag gick från Nikon till Sony.

De saker de nämner som negativa vad gäller ergonomin har de ju mer eller mindre (inget är perfekt) fixat med den nya menyn + touch stöd.
 
Senast ändrad:

c.m.s

Aktiv medlem
Lyssnar om vad dom egentligen säger om A7RIV, mesta kritiken gäller själva meny struktureringen, och touch kontrollen som har spökat på flera modeller, Sony verkar inte ta till sig kritiken och ge skärmen full touch möjlighet, Nya knappar och joystick klagar dom inte på. Fin upplösning på EVF men bara när när man tittar på bilder, vid 10bps sänker Sony upplösningen, vilket inte Canon gör som jag fattar det, det händer det samma med nya A7SIII, enorma 9,2 med den EVF: en sjunker också vid flerbilds körning. A7RIV vinner autofokusen enligt DPR, försa om DPR anses lika tillförlitliga nu.:)
Att ta till sig av kritiken är väl precis vad Sony gjort?

På 3e generationens hus så tyckte många (bland annat dpreview) att greppet var litet, knapparna och joystick för små. De fixade Sony i 4:e generationens hus som har klart större eller tydligare knappar (lättare att hitta med handskar) och de förstorade greppet.

Och i och med A7SIII tog de till sig av kritiken vad gäller menyn/gränssnitt. De strukturerade om den helt samt la till touchstöd. Precis det dpreview har klagat på. Denna förbättring kommer ju även få se i nästa A7/R modeller.

Så skulle påstå att Sony absolut lyssnar och tar till sig kritiken.
 

Bengf

Aktiv medlem
Att ta till sig av kritiken är väl precis vad Sony gjort?

På 3e generationens hus så tyckte många (bland annat dpreview) att greppet var litet, knapparna och joystick för små. De fixade Sony i 4:e generationens hus som har klart större eller tydligare knappar (lättare att hitta med handskar) och de förstorade greppet.

Och i och med A7SIII tog de till sig av kritiken vad gäller menyn/gränssnitt. De strukturerade om den helt samt la till touchstöd. Precis det dpreview har klagat på. Denna förbättring kommer ju även få se i nästa A7/R modeller.

Så skulle påstå att Sony absolut lyssnar och tar till sig kritiken.
Ja Sony har ändrat mycket helt riktigt, till och med vinkeln på greppet med A7RIV har fått en liten justering, aningen bättre plats för fingertopparna. det är det dom hoppar över som jag undrar varför dom avvaktar med. Med det sagt så menar jag inte att Sony är ensamma om att missa lite punkter, Canon har en följetång om att på/avslag borde sitta med avtryckaren och inte separat på andra sidan, Canon har varit sena med 4K för konsument kameror för att plocka några, Z6 och Z6II får kritik för krånglig autofokus justeringar, då man ändå har en helt suverän enkel autofokus att justera hos deras DSLR D850 enligt testare.
 
ANNONS