Annons

Hur kollar man så att ingenting gick sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Min fotoväska blev nervällt från en stol. Mitt alldeles nya Nikon 70-300 VR fanns i väskan. Jag har inte hunnit prova det, så jag kan inte se om något hände med det! När jag har tryckt av, så hörs ett litet ljud. Är det stabilisatorn eller har det tagit skada av att det ramlade ner?

Troligen stabilisatorn, den låter en del när du trycker ner avtrycket. Skulle inte tro att något har hänt. Ta du och testa det med och utan VR och med lite olika bländare så att du ser att allt funkar som normalt

Min fotoväska blev nervällt från en stol. Mitt alldeles nya Nikon 70-300 VR fanns i väskan. Jag har inte hunnit prova det, så jag kan inte se om något hände med det! När jag har tryckt av, så hörs ett litet ljud. Är det stabilisatorn eller har det tagit skada av att det ramlade ner?

Jepp. Bara att plåta på. Om grejerna låg i en fotoväska bör ingenting ha skadats. Min D300 (inte i väska) med ett Sigma 10-20 mm for i golvet från ett skrivbord i en båthytt under hårt väder. Hittade kameran en bit in under en av kojerna. Ta upp. Sätta på. Och fota. Inga problem. Jag tror att man ska ha ritkig otur om kameran ska paja av att ramla från ett bord. Optik vet jag mindre om, men mitt Sigma funkar oklanderligt fortfarande. / mvh FiCa1

Av egen erfarenhet vet jag att just stabilisatorn är den ömtåligaste delen på ett 70-300 Vr, låter det om den borde allt det andra vara helt ;-)

Som sagt, låg grejerna i en väska hände det säkert inget alls med dem och märker du inget fel så är det ju inget att oroa sig över ändå.

Du kan testa stabilisatorn genom att titta i sökaren, fokusera och släppa avtryckaren. Efter några sekunder trycker du ned avtryckaren igen, då sk du se att bilden rör sig mycket mindre i sökaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto