Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Här ingresen från en ny artikel i SVD.

Så många som fyra av fem coronasmittade kan helt sakna symtom. Det är ansedda British medical journal som lyfter fram resultat från Kina som väntas bidra till den heta debatten kring hur spritt viruset redan är i samhället.
Oj!

Onekligen ett märkligt virus som antingen innebär extrema konsekvenser eller helt utan symtom för de allra flesta. Vanliga säsongsinfluensan ger ju de flesta ganska osköna symtom oavsett ålder. Till och med en förkylning ger ju i vart fall tydliga känningar hos i princip alla som smittas

Nåja. Finns bara ett sätt att få reda på om det är sant. Masstesta och undersök antikroppar här i Sverige. Om det är så symtomfritt så är min killgissning att smittan funnits i Sverige längre än vi tror.

Jag reagerade när någon i Kungälv spontantestades positivt i början av mars. Vederbörande hade inte varit utomlands eller varit i kontakt med någon som varit utomlands. Första officiella fallet var väl kvinnan i Jönköping i slutet av januari. Men hon kom väl tillbaka från Kina tror jag.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Att det skulle finnas helt symptomfria har tidigare tillbakavisats där man velat förklara det med att det är personer som just infekterasts men senare har fått symptom.

Skall bli intressant att följa diskussionen om vad som är korrekt.
Det kallas väl inkubationstid, den tiden man bär smittan men ännu inte utvecklat symptom?
Det vore fint om vi kunde få tillförlitliga självtester så att alla på jorden kunde konstatera om de har, har haft, eller ännu inte fått smittan.
 

dJb

Aktiv medlem
Det är lite klurigt med test. Jag har själv lite insikt då jag läst preklindelen av läkarprogrammet och jobbade inom labmedicin i nästan tio år innan jag bytte karriär.
I grunden så används två typer av test; test där man med PCR teknik påvisar virus-RNA - de analyserna utförs i lab och används för diagnostik av pågående infektion.

Den andra typen är att försöka påvisa IgG och IgM antikroppar. Såna test är billigare och snabbare, men kan egentligen bara säga att man genomgått en infektion och bildat antikroppar. Du kan vara smittad och vara tidigt i sjukdomen då det tar en 5-10 dagar för IgM och lite längre för IgG antikroppar att bildas.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det är lite klurigt med test. Jag har själv lite insikt då jag läst preklindelen av läkarprogrammet och jobbade inom labmedicin i nästan tio år innan jag bytte karriär.
I grunden så används två typer av test; test där man med PCR teknik påvisar virus-RNA - de analyserna utförs i lab och används för diagnostik av pågående infektion.

Den andra typen är att försöka påvisa IgG och IgM antikroppar. Såna test är billigare och snabbare, men kan egentligen bara säga att man genomgått en infektion och bildat antikroppar. Du kan vara smittad och vara tidigt i sjukdomen då det tar en 5-10 dagar för IgM och lite längre för IgG antikroppar att bildas.
Hur lång period efter en avslutad infektion syns antikroppar? Under hela tiden man förväntas vara immun? Kort sagt - hur länge kan man fortfarande se om vederbörande burit på ett visst virus? I det här fallet C-19 t ex.
 

dJb

Aktiv medlem
Hur lång period efter en avslutad infektion syns antikroppar? Under hela tiden man förväntas vara immun? Kort sagt - hur länge kan man fortfarande se om vederbörande burit på ett visst virus? I det här fallet C-19 t ex.
För IgG lång tid - år. När det gäller immuniteten är det mycket som är oklart, som jag förstår. En viss immunitet kan man förvänta sig åtminstone några månader, men mycket känner man inte till om immunsvaret. Rätt informativ artikel här:
 

alfin

Aktiv medlem
Ett fuktigt munskydd som jag pillrar på och sedan tar i handtaget till butiken. Efteråt kommer du och tar i handtaget, för att sedan torka bort en liten köldtår ur ögat. Vips.
Hade jag istället hostat i armvecket hade du sluppit mina virus.
Det finns säker många många vinklar till som jag inte tog upp.
Som tex att när du böjer dig fram och hostar i armvecket, så kommer hälften av dina virusdroppar att landa på samma dörrhantag och jag blir smittad lik förbannat!
Det jag också menade var intressant att en del i den här tråden verkar så bensäkra på hur vi och våra myndigheter egentligen borde agera.
Och det jag menade var att du och många andra i den här tråden verkar ha Anders Tegnells idolbild på sovrumsväggen!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som tex att när du böjer dig fram och hostar i armvecket, så kommer hälften av dina virusdroppar att landa på samma dörrhantag och jag blir smittad lik förbannat!


Och det jag menade var att du och många andra i den här tråden verkar ha Anders Tegnells idolbild på sovrumsväggen!
Nog för att jag gillar Tegnells stil, men idolbild har jag inte. Och det är dessutom helt ovidkommande. När det gäller hantering av Corona tror jag att han är ungefär lika duktig som hans motsvarigheter i andra länder.
Man försöker lösa situationen där man står med det man vet för stunden.
 
Senast ändrad:

gunnargren

Aktiv medlem
Så här skriver Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) i Expressen’s chatt.


”Kan man ”karantäna ut” covid19? Alltså hålla ett land i gisslan, stänga gränser, ingen får gå ut, med mera?

AGNES WOLD: Nja, då kan du ju inte släppa ut dem nästa år, för viruset kommer att finnas kvar ute i världen och ta sig in där senare.”
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo man har ju börjat förstå hur Anders tänker, från början så tyckte jag att man skulle ha stängt gränserna och ha alla inresande i 14 dagars karantän när skidresenärerna började komma hem. Man förstår ju nu att det skulle inte fungera i längden, Sverige skulle vara isolerat i över ett år tills vaccin kom fram, medan övriga världen kunde starta upp tidigare.

Det Anders håller på med är att gå efter lagom, ett Sverige måtto, att försöka hålla de smittade i en mängd så att sjukvården hinner med samt skydda de gamla så bra det går. Det är ju också därför det inte behövs stängas allt i Sverige för man vill ha detta lagom. Förhoppningsvis kan man på detta sätt få igång Sverige lite tidigare kanske redan till sommaren.

Anders säger ju detta indirekt, men det är kanske så att Sverige o världen inte kan hantera sanningen, you can’t handle the truth från filmen på heder och samvete
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
En helt personlig teori jag har är att man inte kan slå till med det strängaste reglerna direkt från början. Då har man sedan inget mer att ta till för att bevara folkets krismedvetenhet när tiden går. Om man istället ökar på lite i taget uppfattar folk det som att läget förvärrats och det är bäst att akta sig noga (ännu noggrannare).
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag gillar Chris Martensons rapporter om Coronaspridningen, här är betyget på Sveriges hantering. Titta inte om ni vill slippa bli oroade.
 

PMD

Aktiv medlem
Blev du inte tveksam när Sverige valde en strategi som i prinip inget annat land valt.
Nej. Sverige är inte ett annat land. FHM har också meddelat att den bedömning de gör gäller tills den inte gäller längre.

Rönnbären syftade på att hålla nere kurvan för till en nivå av smittade som sjukvården kunde hantera och samtidigt drabba ekonomin så lite som möjligt.
Varför skulle jag tycka att det var surt?
 

PMD

Aktiv medlem
Hade Sverige stängt gränsen när Björn Olsen varnade för en pandemi 18 januari så hade vi inte haft allmän spridning.
Det här sättet att hantera c19 av Sveriges är mer eller mindre ett experiment inget annat land gör som vi. Med tanke på hur det börjar se ut nu så är det ett klart misslyckat sådant.
Och detta framförde du till FHM i god tid innan vi fick smittan till Sverige?

Att komma med goda råd i efterhand är inte så meningsfulllt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, hur många av de döda i Sverige hade levt idag om FHM vågat stoppa flygen från Italien och Iran eller åtminstone satt alla därifrån i tvångskarantän redan på flygplatsen?
En sådan åtgärd hade bara fördröjt förloppet. För att hejda smittspridningen inom landet måste man stänga ner alla transporter i landet.
Hur många frågor fick Anders Tegnell om detta som han i vanlig ordning viftade bort? Och strategin var att förindra smitta bland de äldre. Nu sprids smittan som en löpeld på ålderdomshemmen i Stockholm och senfärdige Tegnell slår ifrån sig. Men den här tråden verkar ha utvecklats till någon sorts fanclub för FHM i allmänhet och Anders Tegnell i synnerhet.
Nej, det finns inte bara Tegnell-fans här. Det finns även mycket kompetenta smittskyddsexperter med flera års medicinsk och matematisk utbildning samt med mångårig erfarenhet av smittskydd.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En sådan åtgärd hade bara fördröjt förloppet. För att hejda smittspridningen inom landet måste man stänga ner alla transporter i landet.

Nej, det finns inte bara Tegnell-fans här. Det finns även mycket kompetenta smittskyddsexperter med flera års medicinsk och matematisk utbildning samt med mångårig erfarenhet av smittskydd.
"Fakta i målet" är att direktflygen från Iran stoppades i början av mars genom att tillståndet drogs in för Iran Air. Sedan var de även stoppade en kortare period i januari på grund av olyckan/nedskjutningen av ett passagerarflygplan.


Att stoppa direktflyg helt från Italien hade ju bara lett till att folk hade tagit sig hem andra vägar i stor omfattning, vilket snarare hade försvårat att identifiera dem. Sedan får man väl säga att det var olyckligt att utbrotten i Europa började (synas) i princip samtidigt som det var sportlov i Sverige. Ska man gissa så pågick det dock redan tidigare, utan att man riktigt hade sett det. I Italien fanns det rätt få konstaterade fall i samma veva som sportlovet i Sverige drog igång och de dök upp i ungefär samma veva.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur länge kan man låsa in människor innan de bara vägrar att sitta still längre? När skiter individen i konsekvensen för sig själv och för samhället?
Hur länge som helst i Kina (där polisen t.o.m. har svetsat igen dörrar hos folk, enligt vissa uppgifter).

Inte så länge i Sverige eller andra demokratiska länder.

Denna video har jag tipsat om förut i den här tråden, men här kommer den igen. En bra illustration.
 

PMD

Aktiv medlem
Pressen som är de enda som kan göra någon form av peer-review av myndigheters beslut har varit väldigt snälla och snällt rapporterat vad de säger utan att ifrågasätta.
Den enda press som kan göra någon form av peer-review av smittskyddsmyndigheters bedömningar är medicinska facktidsskrifter (men det är ju inte peer-review det handlar om då utan kritik), om de får inte artiklar av smittskyddsexperter. Dessa artiklar måste i så fall peer-reviewas innan de publiceras.
 
ANNONS