Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Bedömningar av det här slaget utgår från kunskapsläget vid varje tidpunkt då bedömningen görs. En sådan bedömning gäller tills den inte gäller längre.
Som sagt, det finns andra åsikter än de som stenstoden Tegnell står för. Jag tycker han har schabblat bort en möjlighet. Risken är uppenbar att vi går från ”mycket liten risk för smitta” till fri spridning i samhället.

Från Läkartidningen:

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/


http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/?utm_source=Paloma&utm_medium=Newsletter&utm_campaign=S:t+Göran+i+stabsläge+efter+oklart+fall+av+covid-19
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu har Corona härjat i 3 månader, låt säga 100 dar för enkelhetens skull.
knappt 3000 har dött om det stämde som jag läste senast.
Det innebär också att färre kommer dö av andra virus.

Under tiden har vi stilla tittat på när 2 500 000 människor har dött av ngt som vi ganska enkelt kunde förhindra om vi VILL.

400 000 har samtidigt omkommit i trafiken i världen.

Den infon kanske ger lite perspektiv på tillvaron. Jämfört med svält är Corona knappt värt att nämnas. MEN Corona drabbar ju I-länder.
Ett virus bryr sig inte om I-land eller U-land. Det är inte en klassfråga. Spridningen måste begränsas till varje pris, annars handlar det om en världsomfattande katastrof av historiska mått och betydligt fler dödsfall än dina exempel. Det måste du väl begripa?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som sagt, det finns andra åsikter än de som stenstoden Tegnell står för. Jag tycker han har schabblat bort en möjlighet. Risken är uppenbar att vi går från ”mycket liten risk för smitta” till fri spridning i samhället [...]
Folhälsomyndigheten höjde idag risken till ”mycket hög” vilket är den högsta på skalan
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag tycker det är upprörande. Folkhälsomyndigheten har ju fört hela befolkningen bakom ljuset. Tycker Tegnell ska masa sig hem från Somalia och ta tag i detta.
Oj, låter som vi har olika informationskanaler.. men så kan det ju vara vad gäller det mesta.. Håller ändå med lite om Tegnell, samtidigt så är ju ingen oersättlig.. Låter som du hängt upp dig på enskilda individer i dessa Coronatider.. 'Folkhälsomyndigheten' består av många individer.. Men du vill tydligen ge Tegnell skulden för Coronaviruset.. Kanske det är några 'högre makters' fel, för vårat syndiga leverne.. suck!
Hälsn!
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Mycket spekulerande och tyckande i tråden. Ta ett djupt andetag och följ uppdateringarna från myndigheterna istället för sociala medier eller nån värdelös sensations journalistik så ska ni se att ni överlever till nästa kamerasläpp.
 

pdahlen

Aktiv medlem
De gör nog så gott de kan just nu, men vad de skulle gjort direkt när första resenären från Italien kom hem med smitta att omgående stoppa alla resor till Italien samt att alla som var på väg hem sattes i en veckas karantän med provtagning, hade man varit hårdare direkt så hade man troligen inte sett den senaste veckans utveckling.

Frågan nu är ju om det redan är försent att stoppa något vid gränsen, men visst skulle man väl kunna tänka sig att alla som reser in utifrån, oavsett från vilket land att dessa måste vistas i hemmet en vecka innan de får gå ut i samhället.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Oj, låter som vi har olika informationskanaler.. men så kan det ju vara vad gäller det mesta.. Håller ändå med lite om Tegnell, samtidigt så är ju ingen oersättlig.. Låter som du hängt upp dig på enskilda individer i dessa Coronatider.. 'Folkhälsomyndigheten' består av många individer.. Men du vill tydligen ge Tegnell skulden för Coronaviruset.. Kanske det är några 'högre makters' fel, för vårat syndiga leverne.. suck!
Hälsn!
Du feltolkar det jag skriver, det är också svårigheten med att skriva på forum. IRL löser man eventuella missförstånd på ett ögonblick.

Det är självklart varken Tegnell eller Folkhälsomyndighetens fel att vi har coronavirus i Europa och i Sverige. Men Tegnell har med FM (min förkortning) i ryggen gått ut och berättat hur det ligger till. Att risken är ytterst liten för smittspridning och problemen löses med smittspårning. Det har uppenbart funnits second opinion i frågan, men de har Inte kommit fram i Informationsflödet.

Vi kan avvakta ett par veckor och se hur allt utvecklar sig. Många har nog förlitat sig på Tegnells utfästelser och allt kommer visa sig. Tegnell kanske har helt rätt, risken att viruset ska spridas i samhället är obefintligt att bara några ytterst få kommer bli drabbade.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mycket spekulerande och tyckande i tråden. Ta ett djupt andetag och följ uppdateringarna från myndigheterna istället för sociala medier eller nån värdelös sensations journalistik så ska ni se att ni överlever till nästa kamerasläpp.
Ingenting nytt, på Sweclockers har de hållt på och vevat ett bra tag nu vilket summerar till långt över 2000 inlägg. På Flashback har de vid en kontroll snart vevat på i 80000 (!!!) inlägg, dock med för mig oklart innehåll, men jag gissar att det är sju resor värre än Sweclockers.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ingenting nytt, på Sweclockers har de hållt på och vevat ett bra tag nu vilket summerar till långt över 2000 inlägg. På Flashback har de vid en kontroll snart vevat på i 80000 (!!!) inlägg, dock med för mig oklart innehåll, men jag gissar att det är sju resor värre än Sweclockers.
Flashback är alltid värst, många som gottar sig i worst case scenarios
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Förutom Sverige, så hade även Danmark, Finland och Portugal landsfinaler i helgen som var. Nu tror jag att det bara är Ryssland kvar.

Vi kan väl avvakta och se. Man bör tycker jag fatta beslut efter de förutsättningar som råder?

Kollade snabbt Finland ca 33 smittade och samma med Danmark. Sverige nu 355 smittade. Hittar dock inga uppgifter om Portugal. Ryssland är nog omöjligt att få korrekta uppgifter ifrån.

Det som gör mig fundersam är varför Sverige (Folkhälsomyndigheten) har varit så noga med att tona ner riskerna. Kan det finnas incitament för att säga smittspridningen inte gäller i Sverige?
 

PMD

Aktiv medlem
I Sverige har man förlitat sig på smittspårning och gått ut med att risken är mycket låg, eller ”enstaka fall av smitta i Sverige”. Var det inte så Tegnell formulerade sig?
Så var läget för några veckor sen, men som jag skrev förut så gäller sådana här bedömningar bara tills de inte längre gäller. Ikväll bedömer Folkhälsomyndigheten att risken för spridning i Sverige annat än till personer runt enstaka importfall är mycket hög.
(Risken för fler importfall bedömer de till fortsatt mycket hög).

Det beror förstås på ökad kunskap om smittläget. Man kan inte hålla på och hitta på saker om smittrisken utan att veta något om den.
 

PMD

Aktiv medlem
Som sagt, det finns andra åsikter än de som stenstoden Tegnell står för. Jag tycker han har schabblat bort en möjlighet. Risken är uppenbar att vi går från ”mycket liten risk för smitta” till fri spridning i samhället.

Från Läkartidningen:

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/


http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/?utm_source=Paloma&utm_medium=Newsletter&utm_campaign=S:t+Göran+i+stabsläge+efter+oklart+fall+av+covid-19
Är någon av artikelförfattarna epidemiologer?

När folk (lekmän såväl som läkare) uttrycker åsikter om hur dåligt det här sköts av den myndighet som har ansvaret så vill jag gärna att de redovisar vilka matematiska modeller de använder för att komma fram till sina slutsatser.

Den andra artikeln som du länkar till snuddar lite vid det, men inte i någon större detalj.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Så var läget för några veckor sen, men som jag skrev förut så gäller sådana här bedömningar bara tills de inte längre gäller. Ikväll bedömer Folkhälsomyndigheten att risken för spridning i Sverige annat än till personer runt enstaka importfall är mycket hög.
(Risken för fler importfall bedömer de till fortsatt mycket hög).

Det beror förstås på ökad kunskap om smittläget. Man kan inte hålla på och hitta på saker om smittrisken utan att veta något om den.
Vi kan väl avvakta och se. Saker kommer att belysas i efterhand. Det finns ju uppenbarligen kritiska röster angående hur frågan har behandlats. Jag reagerade från första början över att Tegnell var så tvärsäker, när alla vet att det finns en stor osäkerhet.

Jag undrar fortfarande varför man har varit så noga med att tona ner riskerna?
 
ANNONS