Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej, så snabb smittspridning att 75% av befolkningen insjuknar under våren tror jag inte är bra för sjukvårdens belastning.

Som Anders Tegnell har påpekat så är strategin att bromsa smittspridningen så mycket att sjukvården inte överbelastas. Någon strategi för flockimmunitet har man inte på FHM. Flockimmunitet kommer att uppnås hur man än gör.
(Det här är ju vad jag skrev i det inlägg du kommenterade).

(Länk till Tegnells uttalande i texten ovan, men det kan vara svårt att upptäcka eftersom den inte visas med avvikande färg).
Det var någon som tyckte vi skulle uppnå flockimmunitet nu så vi inte blir smittade nästa vinter. Jag ville bara visa på hur orimligt detta är.

Om vi inte får medicin och eller vaccin inom något år blir det nog att smittan kommer härja i flera år framåt.

Nu kommer säkert inte det att ske. Med all sannolikhet har vi både antiviralmediciner samt vaccin om något år.

I KIna smittades 81 000 enligt deras siffror. Bara Wuhan har 11 miljoner innevånare. Man satte flera städer med 65 miljoner medborgare i karantän tidigt.

Detta innebär att det bara var 1,25 promille som drabbades enligt deras siffror från vad de bedömde som riskområden.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är möjligt att det tar mer än ett år, men att vi uppnår flockimmunitet så småningom är väl knappast orimligt?
Käre Per,
Ibland undrar jag om du klan tänka själv. Du ber konstant att andra skall ge dig svaret.

Tror du kan räkna ut hur orimligt det är att vi skall uppnå flockimmunitet fram till Juni-Juli.

Inte ens viruset klarar nog att smitta så många även om det släpps helt fritt.

Prova själv att räkna lite så ser du att det inte är rimligt.

Det skulle också ge cirka 150 000 döda på några månader.

Dags att köpa aktier i Fonus om de är noterade.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror du att det tar mer än ett år innan det blir juni eller juli? Om du menar juni eller juli nästa år är det en annan sak förstås. Då är det nog inte otroligt att vi har uppnått flockimmunitet, antingen genom smittspridningen men helst med ett vaccin.

Jag har inte yttrat någon önskan om att släppa viruset helt fritt. Jag tycker att den strategi som Folkhälsomyndigheten har är bra.

Läs mitt förra inlägg (och detta!) lite noggrannare innan du svarar igen.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har funderat på att köpa en ny kamera. En kamera som skulle ge ett tydligt intryck på min ekonomi.
Efter alla händelser under mars har jag blivit tydligt osäker, och tänker att det nog vore bra att ha pengarna kvar till nödvändiga livsutgifter.
Någon skrev att SL har brist på personal just nu. Du kanske kan jobba extra där för att finansiera din investering. Samtidigt bidrar du till att det blir mindre trångt på bussar och tunnelbanevagnar.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag tycker att den strategi som Folkhälsomyndigheten har är bra.
Vilken strategi syftar du på? Nu har de helt plötsligt kommit på att minska folksamlingsvolymen från 500 personer till 50 personer. Allt för att inte störa folk som planerar bröllop och andra sammankomster utöver den närmsta familjen. Som bekant väljer de flesta andra länder sammankomstbegränsningar på 10 eller 2 personer! Undrar hur många av dagens snart 100 döda i Sverige som är ett direkt resultat av myndigheternas och regeringens beslutsångest och ambivalens? Vi får väl se om de 50 blir 5 om några veckor när de döda räknas i tusental. Men vissa av Fotosidans Well-known members har fortfarande fullt förtroende för att Tegnell & Co vet vad de gör!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag syftar på strategin att bromsa smittspridningen så att sjukvården inte blir överbelastad. (Vilket jag har skrivit flera gånger i den här tråden).

Man har inte "helt plötsligt" infört ytterligare begränsningar av hur stora folksamlingar får vara. Alla sådana åtgärder övervägs noga. Man måste ju ta hänsyn till vilka andra effekter de får på samhället och hur effektiva åtgärderna kan väntas bli för att bromsa smittspridningen.

Begränsningen av storlek på folksamlingar är f.ö. inte en strategi. Det är en taktiskt åtgärd.

Du kan väl erbjuda dina tjänster åt Folkhälsomyndigheten om du tror att du är bättre skickad än experterna där på att modellera smittspridning.
 

alfin

Aktiv medlem
Du kan väl erbjuda dina tjänster åt Folkhälsomyndigheten om du tror att du är bättre skickad än experterna där på att modellera smittspridning.
Det handlar om huruvida folkhälsomyndigheten i Sverige vet bättre än alla andra folkhälsomyndigheter runt om i världen. Men bygg halmgubbar du.
 

PMD

Aktiv medlem
Påstår du alltså att Folkhälsomyndigheten är sämre på smittskydd än alla andra liknande myndigheter som finns i världen? Vad baserar du det på i så fall?

Om du inte påstår det, vad menar du då?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ingen vet ännu vilken strategi som är den rätta, det kommer visa sig i efterhand. Intressant med Tyskland tycker jag, många smittade ca 40 000 men förhållandevis få dödsfall.

Det kanske kan bero på många testade för viruset och ett mindre mörkertal?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har funderat på att köpa en ny kamera. En kamera som skulle ge ett tydligt intryck på min ekonomi.
Efter alla händelser under mars har jag blivit tydligt osäker, och tänker att det nog vore bra att ha pengarna kvar till nödvändiga livsutgifter.
Ja det är ditt val, att spara i osäkra tider eller att stödja din lokala handlare som kanske finns kvar om ett år. Knepigt val.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det handlar om huruvida folkhälsomyndigheten i Sverige vet bättre än alla andra folkhälsomyndigheter runt om i världen. Men bygg halmgubbar du.
För att den argumentation ska vara hållbar förutsätter det att åtgärderna i de länder du tydligen plötsligt håller särskilt högt i sin helhet faktiskt är ett resultat av vad sådana myndigeter har rått politikerna till. Inte mycket talar för att så är fallet. Tvärtom sätter vissa politiker en ära i att skita i allt vad experter säger.

I övrigt kör du med linjen att man kan förbjuda viruset från att ha ihjäl folk. Jag kan garantera att viruset inte är mottagligt för sådana instruktioner. Det man kan göra är att försöka mildra effekterna. Alltså kommer det att dö folk, vilket det göra hela tiden. Exakt hur många är det ingen som vet. 100 personer är i vart fall inte ens en halv "dygnsförbrukning" i Sverige, även om man kan tro något annat när man ser hur media bevakar saken.

Nu orkar jag inte leta upp hur många som normalt dör per dygn i Italien, men om man utgår från det ungefärliga svenska snittet per miljon invånare så får man att ungefär 20 % av de som statistiskt skulle ha dött har dött av viruset sedan de första dödsfallen i Italien. Förmodligen är andelen lägre eftersom antalet dödsfall säkert har ökat lite, men troligen inte så mycket som antalet dödsfall i just viruset indikerar. Eventuellt kanman spekulera i att dödsfallen kan tänkas gå ned en period sedan, eftersom det är äldre och mer eller mindre skröpliga som har drabbats mest. Om det inte uppvägs av självmord, missbruksrelaterade dödsfall och liknande när effekterna av de drakoniska åtgärderna får fullt genomslag i ekonomin. Att sådana effekter finns är välkänt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ingen vet ännu vilken strategi som är den rätta, det kommer visa sig i efterhand. Intressant med Tyskland tycker jag, många smittade ca 40 000 men förhållandevis få dödsfall.

Det kanske kan bero på många testade för viruset och ett mindre mörkertal?
Det kan betyda precis vadsomhelst, eftersom det blir helt avgörande hur testurvalet ser ut, vilka åldersgrupper som har blivit smittade, hur lång tid det har gått från smittotillfället i snitt osv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja det är ditt val, att spara i osäkra tider eller att stödja din lokala handlare som kanske finns kvar om ett år. Knepigt val.
Om den lokala (?) handlaren heter Scandinavian Photo så är butiksöppettiderna för närvarande klart begränsade jämfört med normalläge, helt apropå.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det kan betyda precis vadsomhelst, eftersom det blir helt avgörande hur testurvalet ser ut, vilka åldersgrupper som har blivit smittade, hur lång tid det har gått från smittotillfället i snitt osv.
Absolut att olika faktorer påverkar, som tex en yngre befolkning och hur testerna går till. Men det är ändå ett intressant förhållande mellan antalet smittade och avlidna. Såg en siffra, en tiondel mot England.
 
Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Det handlar om huruvida folkhälsomyndigheten i Sverige vet bättre än alla andra folkhälsomyndigheter runt om i världen. Men bygg halmgubbar du.
Det verkar som att folkhälsomyndigheter i dom flesta andra länder inte har någon riktig auktoritet och politikerna inte bryr sig om vad dom eller vad WHO säger.
Jag vet inte vad "dom" har för framtidssenario;
< Vi stoppar coronan nu och i sommar är det över! !!!
Eller om 10 år har ekonomin återhämtat sig, men tyvärr så har det kommit 2 nya corona under tiden som ställt till det, så vänta 20år?
 

alfin

Aktiv medlem
För att den argumentation ska vara hållbar förutsätter det att åtgärderna i de länder du tydligen plötsligt håller särskilt högt i sin helhet faktiskt är ett resultat av vad sådana myndigeter har rått politikerna till. Inte mycket talar för att så är fallet. Tvärtom sätter vissa politiker en ära i att skita i allt vad experter säger.
Hur stor impact har Anders Tegnell på ledningsgruppen och beslutsfattarna på Folkhälsomyndigheten? Hur stor impact har Folkhälsomyndighetens råd och beslut på regeringens direktiv?

Är det de facto Anders Tegnell som styr regeringen och Sveriges lagstiftande församling; riksdagen, i smittskyddsfrågor?

Om så är fallet, och om Anders Tegnell & Co har fel, vem ansvarar då?

I andra länder verkar åtminstone de som valts till ämbetet ha makten. Inte myndighetsbyråkrater med obevisad kompetensnivå.

I övrigt kör du med linjen att man kan förbjuda viruset från att ha ihjäl folk. Jag kan garantera att viruset inte är mottagligt för sådana instruktioner. Det man kan göra är att försöka mildra effekterna. Alltså kommer det att dö folk, vilket det göra hela tiden. Exakt hur många är det ingen som vet. 100 personer är i vart fall inte ens en halv "dygnsförbrukning" i Sverige, även om man kan tro något annat när man ser hur media bevakar saken.
Där är vi överens! Dock är det ett oomkullrunkeligt faktum, att ju färre som smittas av Coronaviruset, ju färre kommer att dö av Coronaviruset. Och om våra patetiska smittskyddsmyndigheter hade begränsat folksamlingsvolymen och sammankomsterna betydligt snävare initialt, så hade kanske många färre varit döda vid det här laget.
 

alfin

Aktiv medlem
Det verkar som att folkhälsomyndigheter i dom flesta andra länder inte har någon riktig auktoritet och politikerna inte bryr sig om vad dom eller vad WHO säger.
Jag vet inte vad "dom" har för framtidssenario;
< Vi stoppar coronan nu och i sommar är det över! !!!
Eller om 10 år har ekonomin återhämtat sig, men tyvärr så har det kommit 2 nya corona under tiden som ställt till det, så vänta 20år?
Se vad jag skrev till ztenlund ovan.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Om den lokala (?) handlaren heter Scandinavian Photo så är butiksöppettiderna för närvarande klart begränsade jämfört med normalläge, helt apropå.
Men Scandinavian och Cyber är främst nätbutiker och dom kommer sannolikt att klara sig hyggligt. Jag tänker på tex Uppsala fotokompani, Kameradoktorn och kanske Fotokungen (lite nätbutik). Dom och en hel del andra sorter butiker och tex restauranger ligger i riskzonen i denna hysteri.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
[QUOTE="alfin, post: 2266387, member: 57277"
I andra länder verkar åtminstone de som valts till ämbetet ha makten. Inte myndighetsbyråkrater med obevisad kompetensnivå.
[/QUOTE]
Med troligen 0 i kompetens.
 
ANNONS