Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
F.ö. kan från sändningen noteras att en del av ökningen av dödsfall är relaterad till tidigare dödsfall som i efterhand kategoriserats som virusrelaterade. Alla av de nya fallen har alltså inte avlidit nu.
Apropå dödsfall så konstaterade någon (kanske du?) att det i genomsnitt dör cirka 250 personer om dagen i Sverige.
Det betyder att sen det första konstaterade fallet av Covid-19-smitta har det dött ungefär 14000 personer i Sverige utan att Covid-19 är inblandat (men det finns antagligen ett överlapp där, dvs det har förmodligen inte blivit 105 extra dödsfall pga Covid19 utan antagligen är den siffran något lägre).

Jag tycker att det vore lämpligt att media rapporterar om alla dödsfall som inträffar för att få proportion på Covid-19-dödsfallen.

Det är alltså inte antalet extra dödsfall som är det stora problemet med Covid19 utan att de inträffar på kort tid.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag vill påstå att det snarare är alla förment demokratiska länder som nära nog med ett yxhugg från politikerna upphävt de flesta fri- och rättigheter, som håller på med ett experiment. Redan de jämförelsevis återhållsamma åtgärderna i Sverige utgör ett i fredstid häpnadsväckande ingrepp. Och de faktiska effekterna överstiger vida det som det faktiskt finns ren lag- eller förordningstext om. Något utländsk rapportering givetivs bortser ifrån för att skapa så stor polarisering som möjligt.

Tillägg:
F.ö. kan från sändningen noteras att en del av ökningen av dödsfall är relaterad till tidigare dödsfall som i efterhand kategoriserats som virusrelaterade. Alla av de nya fallen har alltså inte avlidit nu.
Man får trösta sig med att ingen har ett entydigt svar på hur krisen ska lösas. Länder, regeringar och hälsomyndigheter gör lite bedömningar. Jag tror på en medicinsk lösning på sikt, först med dämpande mediciner och sen ett vaccin. Gäller bara att hålla ut och minska skadeverkningarna för företag och enskilda.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Apropå dödsfall så konstaterade någon (kanske du?) att det i genomsnitt dör cirka 250 personer om dagen i Sverige.
Det betyder att sen det första konstaterade fallet av Covid-19-smitta har det dött ungefär 14000 personer i Sverige utan att Covid-19 är inblandat (men det finns antagligen ett överlapp där, dvs det har förmodligen inte blivit 105 extra dödsfall pga Covid19 utan antagligen är den siffran något lägre).

Jag tycker att det vore lämpligt att media rapporterar om alla dödsfall som inträffar för att få proportion på Covid-19-dödsfallen.

Det är alltså inte antalet extra dödsfall som är det stora problemet med Covid19 utan att de inträffar på kort tid.
Ja, det var jag som påpekade det tidigare. Det går lite upp och ned, men det är storleksordningen. Se: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

(Förra året var snittet ~243 personer, vilket var det lägsta sedan 1977.)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Vad vilar du dina ståndpunkter på att Scandinavian och Cyber kommer klara sig hyggligt och att pandemin bara är en ”hysteri”?

Jag tycker det är högst reellt, staten, företagen och enskilda kommer förlora massor på detta. Många kommer förlora sina inkomster och hur länge kan staten låna upp pengar för att minska skadeverkningarna. Det är inga småpengar vi talar om. Sedan ska staten och företagen återhämta sig ur ett ekonomiskt läge som sannolikt påminner om en krigssituation.

Vad händer om ett land blir fri från viruset, kan det landet öppna gränserna mot ett land som fortfarande är infekterat. Det räcker ju med att några med viruset kommer in så sätts spridningen igång igen.

Jag har inget svar på frågan, men tror att det måste till antivirala mediciner och sedan ett vaccin för att få ett stop på detta.
Uppenbarligen är det livsmedelsbutiker, apotek och liknande butiker som har gott om kunder. Men livsmedelsbutiker erbjuder nu hemkörning, tex Biltema har "Vi erbjuder nu Köp & Hämta Drive in".
Jag tror det är få som nu går in i butik och köper tex ett minneskort, nätbutikerna vinner.

Coronan är inte bara en hysteri, utan något man ska ta seriöst.
Svininfluensan och saars är tidigare virus som noterades av dom flesta, men dom flesta brydde sig inte, samhället snurrade på som vanligt.

Hysterin är att många är rädda, så tex butiker och restauranger får slå igen vilket gör att inte bara exportindustrin går på lågvarv.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Uppenbarligen är det livsmedelsbutiker, apotek och liknande butiker som har gott om kunder. Men livsmedelsbutiker erbjuder nu hemkörning, tex Biltema har "Vi erbjuder nu Köp & Hämta Drive in".
Jag tror det är få som nu går in i butik och köper tex ett minneskort, nätbutikerna vinner.

Coronan är inte bara en hysteri, utan något man ska ta seriöst.
Svininfluensan och saars är tidigare virus som noterades av dom flesta, men dom flesta brydde sig inte, samhället snurrade på som vanligt.

Hysterin är att många är rädda, så tex butiker och restauranger får slå igen vilket gör att inte bara exportindustrin går på lågvarv.

Att använda ordet "hysteri" i sammanhanget blir fel. Människor har all rätt att vara rädda och även friska människor. Det senaste, man tror exponeringen inför viruset spelar roll, så en fullt frisk människa som får stora doser av viruset riskerar att bli allvarligt sjuk. 40 läkare har dött i Italien och 6200 av vårdpersonalen är smittade.

Tänk på all vårdpersonal som ska jobba med detta och med risk för egen hälsa. Det kan inte vara kul och har man sedan undermålig skyddsutrustning måste det kännas ytterst obehagligt. Det kommer fram nya rön hela tiden, vilket spär på obehaget.

En del menar att värmen inte har den skyddande effekt man hoppats på, vilket kan bli en mardröm för den fattiga delen av världen. Indien sitter nu i karantän, där går det 85 000 personer på en intensivvårdplats och kåkstäderna är smutsiga och saknar god hygienisk standard. Trångboddhet spär på smittspridningen..

Sars-epidemin kan inte jämföras med covid-19. Då dog mindre än sammanlagt 800 personer, det är lika många som dör per dag i Italien

Livsmedelshandeln och apotek är livsnödvändigt, men all annan konsumtion kommer påverkas och även nätbutiker.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Coronan är inte bara en hysteri, utan något man ska ta seriöst.
Svininfluensan och saars är tidigare virus som noterades av dom flesta, men dom flesta brydde sig inte, samhället snurrade på som vanligt.
Sars bröt ut för snart 20 år sen. På den tiden var det betydligt färre människor som reste ut från Kina. Numera är det mycket lättare för ett virus att spridas över världen.

Svininfluensan fanns det ett vaccin mot. Drygt sex miljoner människor vaccinerades i Sverige.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tänkte återvända till den här tråden - och kolla om det gått OT - det hade den! :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Tänk på all vårdpersonal som ska jobba med detta och med risk för egen hälsa. Det kan inte vara kul och har man sedan undermålig skyddsutrustning måste det kännas ytterst obehagligt. [...]
Å andra sidan kanske det känns bra att jobba i händelsernas centrum och vara med och påverka hellre än att sitta i preventiv karantän och följa alla skräckscenarion som målas upp av deltagare i sociala medier.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Snacka om urspårad tråd, knapp något inlägg har med den ursprungliga frågan att göra.....
Ja jag tror Corona epidemin kommer få väldigt stor inverkan på kameraförsäljningen, jag blir inte förvånad om flera tillverkare går i graven heller.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Snacka om urspårad tråd, knapp något inlägg har med den ursprungliga frågan att göra.....
Ja jag tror Corona epidemin kommer få väldigt stor inverkan på kameraförsäljningen, jag blir inte förvånad om flera tillverkare går i graven heller.
Om vi ska hålla oss strikt till trådstarten så handlar den om påverkan på försäljning av Canon och Nikon. Men förutom rubriken och sista meningen handlar inlägget också om missbedömda prognoser, panik och annat.
De tio femton första inläggen avhandlar dessutom virusets påverkan på fotobranschen med mer djup än ditt inlägg. Så vad vill du tillföra mer än att påstå att tråden har hamnat bredvid ämnet?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Om vi ska hålla oss strikt till trådstarten så handlar den om påverkan på försäljning av Canon och Nikon. Men förutom rubriken och sista meningen handlar inlägget också om missbedömda prognoser, panik och annat.
De tio femton första inläggen avhandlar dessutom virusets påverkan på fotobranschen med mer djup än ditt inlägg. Så vad vill du tillföra mer än att påstå att tråden har hamnat bredvid ämnet?
Troligen inget som intresserar dig i alla fall.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag borde kanske öppna en vadslagningssida, där man kan spela på vilka kameratillverkare som finns kvar om två år?
Eller det finns kanske redan i spelgalna Storbritannien?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
När det blir en diskussion av den här typen på ett forum som detta hamnar man rätt fort i en situation där alla plockar upp stycken och meningar ur diskussionerna och argumenterar för eller emot dessa (mest emot). Jag har i och för sig inga större invändningar mot det, men jag har dock en känsla av - just i detta fall - att man egentligen diskuterar bort sin egen oro och osäkerhet. Jag har absolut inget emot detta heller. Det är ok om det hjälper, men tyvärr - återigen i just detta fall - slutar det ändå med att ingen har rätt. Skälet är att just nu har ingen i hela världen rätt. Det finns inga korrekta svar eftersom vi befinner oss i en situation där världen aldrig befunnit sig förr. Spanska sjukan, säger någon. Jodå, men det var i en helt annan tid. Helt enkelt en annan värld. Därför kan bara vissa slutsatser dras av den erfarenheten. Sars eller svininfluensan , säger en annan. Visst, inte ett helt olikt virus, men en stor skillnad på faktorn med vilket viruset spreds, tid att få fram vaccin (ibland lite för snabbt med olyckliga konsekvenser som följd) med mera, med mera.

Låt mig i stället gå tillbaka till forumets inledande fråga om hur kameraförsäljningen kommer att påverkas. Den frågan är lätt att besvara. Försäljningen kommer att påverkas negativt. Det finns inga andra alternativ. Kameror tillhör en produktgrupp som inte är livsnödvändig. Speciellt inte för alla dem som redan har en kamera. När framtiden är oviss är det inte särskilt smart att lägga ut pengar på en kamera om man inte tillhör en av de få som tjänar pengar på sin kamera. Och att många av de senare redan har en fullt fungerande kamera är inte heller något som bidrar i större utsträckning till branschens tillväxt.

Fortsätter virusets härjningar ett tag till utgör detta ett gigantiskt problem för kameraindustrin. Och det finns inga tecken på att virusets spridning kommer att gå att stoppa inom en överskådlig framtid. Alla de åtgärder som införs världen över har mest en dämpande effekt, inte en medicinskt skyddande sådan. Risken finns att en eller flera tillverkare går i konkurs. Några har fört en ganska skakig tillvaro även före virusutbrottet. Märk också att om någon hade möjligheten att blåsa faran över (vilket ingen har) skulle detta inte direkt hjälpa. Att springa iväg för att köpa en ny kamera är knappast de "befriande" människornas första handling.

Kameratillverkarna skiljer sig alltså inte från andra branscher, de ligger bara lite efter restauranger, besöksnäringen och handeln i si helhet. I vissa av Sveriges städer är butikerna tomma och ägarna ber om fastighetsägarnas stöd, eller kommunens. Internationellt har redan många fotobutiker stängt, delvis efter beslut av tillverkarna (tillverkare som har egna butiker eller butiker som de "sponsrar" på olika sätt). Vi har inte många butiker kvar i Sverige. Frågan är hur länge de håller ut? Flera av de som är kvar har ett bra samlat kapital i sina balansräkningar, men det egna kapitalet består inte sällan till stor del av lagret, inte monetära tillgångar. Går försäljningen ned kraftigt kan man inte betala hyror, löner och andra kostnader med värdet på lagret.

Summan är: Försäljningen kommer alltså att påverkas mycket negativt. Jag är naturligtvis säker på att många inte kommer att hålla med mig och ingen vore gladare än jag om min bedömning är fel. Varsågoda och tyck om ni inte håller med. Undvik dock att peka på exempelvis enskilda produkter som kan vända trenden eller "proffsmarknaden". Fotoindustrins överlevnad bygger på att man säljer brett, inte på att man säljer en viss enskild produkt eller kameror till sportfotografer. Detta är en försäljning som mest ger pengar på marginalen.
Nu ser vi vad som är livsviktigt och vad vi kan/borde svstå från.
 

professorb

Aktiv medlem
Jag tror att fler kommer använda sina kameror nu när man får mer tid att vara ute i naturen. Hänga på puben är ju inte läge för precis. Om mer användning också får till följd att man kommer köpa mer nytt får vi ses och en andra fråga är om det finns något att köpa. Det kommer snart bli brist på nya produkter då leveranserna kommer att bli svåra.
 

wolken40

Aktiv medlem
Sony har en del nya priser i Sverige. Inte säker varför prishöjningen sker just nu dock. Sony A7iii hos Scandinavian Photo: 21 290kr, hos Cyberphoto: 26990 kr.
Sony 16-35/2.8 kostar 31490 hos Cyber och Sony 70-200/2.8 kostar 34990 kr hos Cyber.
Det är just nu en ökad kostnad på ca 5000-6000 kr för de dyra objektiven.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Sony har en del nya priser i Sverige. Inte säker varför prishöjningen sker just nu dock. Sony A7iii hos Scandinavian Photo: 21 290kr, hos Cyberphoto: 26990 kr.
Sony 16-35/2.8 kostar 31490 hos Cyber och Sony 70-200/2.8 kostar 34990 kr hos Cyber.
Det är just nu en ökad kostnad på ca 5000-6000 kr för de dyra objektiven.
kronan har rasat mot dollarn, det skulle kunna vara en delförklaring.
 

wolken40

Aktiv medlem
Vet att kronan rasat men det är inte en jämn höjning av priserna; de dyra Sony-prylarna sticker iväg.
Ganska knepigt också då t.ex Tamron 17-28/2.8 får excellenta utvärderingar och är ett objektiv som konkurrerar med Sony:s motsvarande(16-35/2.8) som då kostar 3 gånger så mycket.
 
Senast ändrad:
ANNONS