Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det tråkiga med coronaviruset är att barnet mycket väl kan mista både farsan, mormor och gammelmormor. Eller du tror fortfarande att det bara är folk som ändå ska dö nästa vecka som drabbas?

Hur många i Sverige med vårt skyddsnät tar livet av sig för att de blir av med jobbet? Googla nu inte på antalet självmord i Sverige för de kan ha tusen och en andra anledningar. Dessutom är det ingen finanskris de drabbas av. Så fort efterfrågan återupptas har de flesta säkert god chans till en ny anställning. Till dess är det vi andra skattebetalare som försörjer dem. Tveksamt argument för att skära upp pulsådern eller hänga sig i farstun, även om en och annan psykiskt instabil säkert gör det ändå.

I min värld är det ändå värre när någon dör ofrivilligt och utan egen förskyllan. Även om gamla människor bara har ett eller ett par år kvar, så är det vår förbannade skyldighet att säkerställa att de får leva sina liv fullt ut så långt det går. De som väljer att själva avsluta sina liv - oavsett orsak - har gjort ett helt annat val och det är ett ämne som är mycket mer komplext än att diskuteras i förbigående på ett fotoforum.
Om vi bortser från Corona, vad gör du själv varje dag för att våra gamla ska få leva sitt liv fullt ut så långt det går?
 

alfin

Aktiv medlem
Om vi bortser från Corona, vad gör du själv varje dag för att våra gamla ska få leva sitt liv fullt ut så långt det går?
Är det mitt ansvar? Över hundra nya döda i coronaviruset det senaste dygnet. De flesta i Stockholm. Senfärdige Tegnell, ni vet han FS-idolen som gör allt rätt och alla andra länder gör fel - och inrikesministern - tar nu till brösttoner och hotar att stänga restauranger med uteserveringar som inte följer reglerna. Snart mitten av april. Borde kommit i början på mars! Totalt är vi snart uppe i 800 döda. Hur många fler ska dö pga de svenska myndigheternas senfärdighet och hybris? Just asking!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är det mitt ansvar? Över hundra nya döda i coronaviruset det senaste dygnet. De flesta i Stockholm. Senfärdige Tegnell, ni vet han FS-idolen som gör allt rätt och alla andra länder gör fel - och inrikesministern - tar nu till brösttoner och hotar att stänga restauranger med uteserveringar som inte följer reglerna. Snart mitten av april. Borde kommit i början på mars! Totalt är vi snart uppe i 800 döda. Hur många fler ska dö pga de svenska myndigheternas senfärdighet och hybris? Just asking!
Du skrev ”så är det vår förbannade skyldighet”. Jag antar att du ser dig själv som en av oss. Så jag undrar vad du personligen gör (mer än att gnälla på andra som gör).
 

alfin

Aktiv medlem
Du skrev ”så är det vår förbannade skyldighet”. Jag antar att du ser dig själv som en av oss. Så jag undrar vad du personligen gör (mer än att gnälla på andra som gör).
Jo, jag förstod semantiken. Att du hänger upp dig på ord och syfte istället för sammanhanget är det nog ingen som förvånas över!
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är lite konstigt att i princip ingen får till balansen rätt. Sverige glömde att skydda riskgrupper och många andra länder tog nog till för hårda åtgärder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är lite konstigt att i princip ingen får till balansen rätt. Sverige glömde att skydda riskgrupper och många andra länder tog nog till för hårda åtgärder.
Helt konstigt är det nog inte. Ingen har väl varit med om något liknande tidigare. Spanska sjukan för hundra år sedan finns en del kunskap om. Men världen och sammanhangen är så olika nu.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är lite konstigt att i princip ingen får till balansen rätt. Sverige glömde att skydda riskgrupper och många andra länder tog nog till för hårda åtgärder.
Om du syftar på smittspridningen på äldreboenden så är det nog ett symtom på ett allvarligt underliggande problem snarare än på en nypåkommen glömska.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilket allvarligt underliggande symtom syftar du på?
(Inte underliggande symtom. Symtom på underliggande problem.)

Att äldreboenden ibland (ofta?) sköts illa. Alltför stor rotation på personal. Underbemanning. Sparkrav.

Dessutom tycker jag att det är lite underligt att en dement person ska tvingas ta ansvar för sitt boende. Som någon (ztenlund?) redan har påpekat så hyr den demente sin lägenhet och är ekonomiskt ansvarig. För den som inte har anhöriga som kan hjälpa till (läs: ta över) blir det lite knepigt.

Målet att så många som gamla som möjligt ska kunna bo kvar "hemma" har nästan blivit en plikt för gamla att göra så.
 

Falumas

Aktiv medlem
Idag har Euromomo uppdaterat sin presentation. Fortfarande ingen överdödlighet i Sverige.
Frankrike har gått från ingen till mycket hög överdödlighet. England och Schweiz har gått från hög till mycket hög överdödlighet.

Den här interaktiva kartan kan man använda för att se utvecklingen vecka för vecka sen nyåret 2017.
Vad är euromomo? Varifrån får dom sina pengar. Hur räknar dom?

Länkarna på sidan går till danska sidor som inte kan hittas, verkar vara högst suspekt sida.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är euromomo? Varifrån får dom sina pengar. Hur räknar dom?

Länkarna på sidan går till danska sidor som inte kan hittas, verkar vara högst suspekt sida.
Det finns mycket information i menyerna överst på sidan. Titta på The EuroMOMO System -> Methods, t.ex.
Samt alla undermenyer under About Us.

Det finns tyvärr en eftersläpning i datainsamling och presentation av resultat vilket gör att man inte kan jämföra EuroMOMOs resultat med färska analyser av annat slag. Å andra sidan kan man fundera på hur någon kan arbeta så värsta mycket snabbare.

Nota bene också att det är överdödlighet som beräknas. Inte dödlighet i Covid-19.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag gick på kontakter och tittade på deras ledning som vill vara hemliga och har länkar till felaktiga sidor. Det är sällan ett gott tecken.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är mycket Stockholm rapporter, det fins ju 8,5 miljoner utanför huvudstaden. Tegnell för övrigt, diskuterar nog med flera likasinnade förmodar jag, fast han får agera språkrör, måste vara påfrestande att akta sig för felsägningar/fel ordval osv, trots en miljon upprepningar om vikten av att hålla avstånd, så undrar folk om man kan äta vid samma bord, man kopplar inte avstånd tydligen till att gälla oavsett vad man gör.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är mycket Stockholm rapporter, det fins ju 8,5 miljoner utanför huvudstaden.
Om trenden de anade igår stämmer så kommer sannolikt fokus för rapporteringen också förskjutas. Hittills har ju Stockholm varit vårt epicentrum. Men igår antyddes det att Stockholm verkar plana ut och att ökningarna kommer i resten av landet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En tes är att Stockholm ligger två veckor före övriga delar av landet. En annan tes enligt FHM är att 90 % inte har känt av någon symtom. Johan Giesecke menar att den siffran 30-80 %. Det talar för ett stort mörkertal?
 
Senast ändrad:
ANNONS