Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge kommer L-objektiven vara eftertraktade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad ni bråkar med mig, jag har sån beslutsångest 17-55 eller 24-70, ibland kan de ta timmar innan jag somnar. Innan nästa onsdag måste jag ha bestämt mig då konserten är som jag ska fota :S
Om det är konsert inomhus, så kommer du att behöva så mycket ljusstyrka som möjligt.
Blixt är "no-no" på konserter, och mindre bländare än 2,8 brukar inte funka något vidare bra alls.

Jag är inte jätteinsatt men det finns redan EF-S och EF vad hindrar dem från att göra ännu en objektivsfattning?

(Notera att jag inte är jätteinsatt i ämnet men jag vet att EF-S inte passar på EF-husen)

Rätta mig om jag har fel men är det inte samma bajonett som dom har haft sen 80talet, det som skiljer är väl att spegeln på ff slår i EF-S optiken men bajonetten är samma?

Om du behöver lite mer brännvidd är väl 24-70 att föredra men annars talar mycket för 17-55 IS tycker jag.

Det är en viktskillnad på nästan 50%.

IS är mycket värt.

Visst är L-kvalité beroendeframkallande men det gör ju inga bilder. ;)

Mvh
Anders

Så här är det:
L-optik sjunker i pris max ca. 30%, sen är det stopp, om det inte är riktigt slitna grejor. Absolut ingenting kommer att ändra detta faktum.
Nya versioner som kommer ut, av L-objektiv (Med IS?) blir ännu dyrare och kommer inte att justera andrahandspriset nedåt särskilt mycket.
Absolut ingenting tyder på att speglar i kameror kommer att bli omodernt. Ljusets hastighet och oändlig upplösning är ett par av anledningarna. Därför kommer nog den gamla EF-fattningen att vara standard för överskådlig tid.
Det enda som ev. skulle kunna hända är att Canon släpper en Micro-EF fattning, men då snackar vi en helt ny serie och typ av kameror som knappast utmanar dagens modeller.

Man kan också fundera lite på varför absolut ingen tillverkare, någonsin har lyckats göra premiumobjektiv till lågt pris. Kina har på egen hand inte lyckats göra ett enda, vad jag vet. Det kanske säger lite om varför bra objektiv inte faller så snabbt i pris.

Senast ändrad:
Roade mig med att kolla in recensionerna här på fotosidan på 17-55. Det vanligaste minuset var vikten (!) och då är det alltså 300 gram lättare än 24-70...

En del angav minus "kan dra in damm" men verkade egentligen inte ha råkat ut för det för egen del.

Det finns över 300 reggade ägare av gluggen här på fotosidan. Jag har inte läst om en enda som haft problem med IS:en. (På amerikanske siter har det dock varit ett par rapporter.)

Mvh
Anders

Roade mig med att kolla in recensionerna här på fotosidan på 17-55. Det vanligaste minuset var vikten (!) och då är det alltså 300 gram lättare än 24-70...

En del angav minus "kan dra in damm" men verkade egentligen inte ha råkat ut för det för egen del.

Det finns över 300 reggade ägare av gluggen här på fotosidan. Jag har inte läst om en enda som haft problem med IS:en. (På amerikanske siter har det dock varit ett par rapporter.)

Mvh
Anders
Såg den här sidan idag, http://www.lensrentals.com/news/2008.09.20/lens-repair-data-10

Hänger även en del på http://photography-on-the.net/forum/index.php och där är det faktiskt rätt många som har råkat ut för damm innanför frontlinsen, dock påverkar det inte bilderna. Jag lider lite av perfektionism och vet inte om jag skulle acceptera damm innanför främre linsen på ett objektiv för 10 kakor med linsskydd å filter.

Så här är det:
L-optik sjunker i pris max ca. 30%, sen är det stopp, om det inte är riktigt slitna grejor. Absolut ingenting kommer att ändra detta faktum.

Möjligen kan man resonera så om man jämför begagnatpriset med nypriset på ett likadant (eller motsvarande) nytt objektiv när man väl säljer objektivet. Köper du ett objektiv för 12000:- lär det inte vara så lätt att sälja det för 8500:- tre år senare, om det då går att köpa nytt för 10000:- ;)

Rätta mig om jag har fel men är det inte samma bajonett som dom har haft sen 80talet, det som skiljer är väl att spegeln på ff slår i EF-S optiken men bajonetten är samma?

När den nya bajonetten kom har jag ingen aning om. Körde Leica på den tiden. Men visst är det samma bajonettfattning. Sedan har man satt dit någon liten extra pigg som gör att man inte får på en EF-S glugg på ett EF hus. Går tydligen lätt att ta bort så att man kan få på dem även på EF husen men med risken att spegeln slår i bakdelen på objektivet.
Sett exempel på modifierade 10-22 som man kör på Canon 5D. DE påstår att den tecknar ut hela bilden på 5D från cirka 14 mm. Då har de också tagit bort den lilla klacken som finns längst bak på 10-22 för annars får man en skadad spegel.
Sedan kan ju fråga sig om det är den optimala lösningen.

Själva bajonetten är densamma. Det som skiljer är att EF-S utnyttjar att man kan bygga optiken längre in i kameran, när spegeln är mindre, eller att man kan bygga optik som tecknar ut en mindre bildcirkel. Båda förhållandena kan göra det lättare att konstruera optiken.

För att man inte av misstag ska montera EF-S på kameror som de inte passar på har de en gummiring som tar i delar av spegelhuset, så att bajonetten inte kan fästa objektivet på kameran.
Bilden visar alltså EF till vänster och EF-S till höger.

Bilagor

• EF_EF-S.JPG
    EF_EF-S.JPG
    38.4 KB · Visningar: 231
Jag har haft en EOS 1D Mark en kort period. Den tog gladligen emot mina EF-S (vad jag minns) och Sigma DC-gluggar. Endast lite vinjettering i hörnen på några av dem.
Någon av gluggarna lyste ut hela ramen med försämrad teckning i hörnen.

Är man osäker och vill investera försiktigt för att känna sig fram så finns det också andra gluggar än Canons egna som är prisvärda och fina.
I regel brukar bra optik som får ett fint rykte hålla ett stabilt andrahandsvärde.

Mvh J O

Möjligen kan man resonera så om man jämför begagnatpriset med nypriset på ett likadant (eller motsvarande) nytt objektiv när man väl säljer objektivet. Köper du ett objektiv för 12000:- lär det inte vara så lätt att sälja det för 8500:- tre år senare, om det då går att köpa nytt för 10000:- ;)
Nä, men kan du ge nåt exempel på att ett L-objektiv sänkts med 20% bara sådär? Mina L-gluggar köpte jag för 4-6 år sedan och de har inte prissänkts alls sedan dess.
Det kanske inte är som att köpa guld, men man lär inte se värdet sjunka som för en platt-TV.
Försök hitta L-optik för halva priset får du se.

Det är nog en tidsfråga när? och inte en fråga om? spegelhusen försvinner från de digitala systemkamerorna.
Knappast. Oberoende av hur bra EVF man lyckas konstruera kommer de aldrig att vara i närheten av en hyfsad pentaprisma. Visst kan man tänka sig att fler amatörkameror kommer att ha EVF, men för lite mer kräsna fotografer kommer det aldrig att bli ett fullvärdigt alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto