Annons

Hur länge kommer L-objektiven vara eftertraktade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu framgick det inte vilken Mark det handlade om, men rimligtvis minns du fel. Annars var din 1D Mark ? unik.

He he, minnet är lite grötigt.
Mark II var det, du saxade bort "och Sigma DC-gluggar"
Jag hittade några enstaka bilder som jag sparat med Sigma 1,4/30mm.
EF-S objektiven jag hade passade kanske inte, minns ej.
Detta tillför ju inte tråden någon viktig info på något sätt.

Mvh J O

Finns det på allvar någon som verkligen inte tror att elektroniska sökare och displayer kommer att utvecklas och förfinas i framtiden?

Man kan ju även jämföra med hur videokamerorna fungerar idag.
"Point and shoot" är inte bara amatörmässigt, ofta är det helt suveränt.

Man kan också fundera lite på varför absolut ingen tillverkare, någonsin har lyckats göra premiumobjektiv till lågt pris. Kina har på egen hand inte lyckats göra ett enda, vad jag vet. Det kanske säger lite om varför bra objektiv inte faller så snabbt i pris.[/QUOTE]

Det där med prissättning kan man ju fundera över. Att tillverkarna med den utvecklingstakt det är i måste dra in pengar är klart. Eftersom dom har egna fattningar blir konkurrensen mindre på optiken. Så dom kan nog ha bättre marginaler där. Jag har en känsla av att optiken för i världen var, relativt sett, något billigare. En del övervintrande konstruktioner tex 50mmrarna känns väldigt prisvärda.
Vad det beträffar billiga bra objektiv så finns det kompakter med förbluffande bra optik.

Kika på tidigare nämnda Olympus kameror.

Var inne på hemsidan för Olympus utan att hitta någon. Fast det kanske beror på att jag knappt vet vad jag letar efter. Dock, det lustiga var att E-3:an, flaggskeppet, hade explicit stor sökare.

Men ska jag tolka diskussionen som att Olympus vill ersätta den optiska sökaren med en display? En sådan där display som gör att man får hålla kameran någon meter framför sig, en sådan där display som ofta sitter på kompaktkameror.
Ja, inte för att jag förstår hur Olympus tänker i sammanhanget om du menar att det fotograferingssättet skulle komma även på systemkameror. Det går väl an med kompakter som väger under 200 gram eller nå't sån't, men med ett kamerahus på halvkilot och ett objektiv på kanske lika mycket... Nej, har svårt att tro det.

Går lite offtopic nu. Du tycker det fungerar bra med 40D, du önskar inte att det var mer vidvinkel?

Visst aer det lite laangt ,men min devis aer daa att ha ett med kortare braenvidd ,i mitt fall Sigma 10-20 till 40D.

Ju mindre zoomomfaang objektivet har desto skarpare blir det ( egen reflektion )

MVH
Lennart

Sorry inget svenskt tangentbord

Nödfix för främmande land:

Alt+134 = å
Alt+132 = ä
Alt+148 = ö
Alt+143 = Å
Alt+142 = Ä
Alt+153 = Ö

Håll nere Alt och slå numret på det numeriska tangentbordet. Släpp sen Alt.

Olympus utan optisk sökare med utbytbar optik:
http://www.dpreview.com/news/0809/08092208olympus_micro_four_thirds.asp
Det ska bli intressant att se hur det går för det systemet.

[JÄTTEIRONI]
Vad då? Hör ni inte redan nu jubelropen från varje flock av ungdomar som vill ha en bild på sina idoler och hallelujaropen från varje gömsle med fågel- och björnfotografer? Klart det är en succé.
[/JÄTTEIRONI]

E3 har en stor fin optisk sökare.

Ja, och varför det kan man fråga sig när det däringa fyra tredjedelssystemet är så bra för bildkvaliteten, enligt Olympus.

ANNONS
Götaplatsens Foto