Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur låser jag AE i spot-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

John Dow

Aktiv medlem
Hej!
När jag har kameran (30d) på spotmätning och komponerar om bilden så låser den bara fokus med halvt nedtryckt och inte ljusmätningen. I menyn är det inställt på både AF och AE-lås. Den låser däremot både och på evaluerande mätning. Käns jäkligt bakvänt, är jag eller kameran korkad??

MVH / Josef

Alltså, för att förtydliga.
När jag trcker ned avtryckaren halvvägs och sedan flyttar kameran åt något håll så ändras exponeringsinställningen. Går detta att ändra?

Har du kollat så det i menyn "Egen programmering (C.Fn)" är inställt "0" under punkt4?
Dvs AF/AE-lås.
Ett tips! Jag kör med "1" inställt i den punkten. Dvs AE-lås/AF. detta gör att jag kan fokusera med *-knappen och låsa exponeringen med avtryckaren. Jag ställer dessutom in AI-servo som AFmetod - mycket praktiskt.

Se sidan 169 i manualen.

Mvh,
Leif.

Jag gör precis som Leif, fast det funkar även med kamerans grundinställning (fast tvärt om) - Lås exponering med * och fokusera med avtryckaren.

Jag har ursprugliga inställningen "0".
Känns bara så fel att om jag använder spotmätning så gör jag ju det för att jag vill mäta på ett specielt ställe. Oftast behöver man då komponera om bilden med avtryckare halvt intryckt. Och detta går alltså inte. Det går däremot med evaluerande inställning, och då vill man ju oftast inte göra det ens.
Var någon full hos canon när dom kom på att det var roligare att göra tvärtom mot vad folk i allmänhet vill ha??
Men men, man får väl vänja sig...

Förstår nog inte riktigt?
Menar du att du först vill mäta ljuset på en punkt, sedan släppa avtrycket för att fokusera om på något annat?

I så fall behöver väl du bara hålla inne *knappen för att låsa exponeringen?

Om du inte behöver fokusera om är det ju bara att hålla inne avtrycket, så hålls exponeringsvärdet.

Annars kör du på mitt tips, jag kan nästan lova att du inte vill gå tillbaka när du väl provat.

Nej så menar jag inte. Trots "0" inställt så fortsätter kameran att mäta hela tiden med avtryckaren halvt nedtryckt.
Alltså, jag mäter på en punkt genom att trycka ned avtryckaren halvvägs, jag fortsätter att hålla knappen halvt nedtryckt samtidigt som jag omkomponerar bilden. Fokuseringen förblir låst under omkomponeringen, men det blir däremot inte ljusmätningen.
Detta gäller med spotmätning inställt, med evaluerande mätning så blir både fokusen OCH ljusmätningen låsta.

mvh josef

Du mäter en punkt genom att trycka ner avtryckaren halvvägs.
Sedan så trycker du in knappen markerad med stjärnan för att låsa exponeringen.

Då syns stjärnan till vänster i sökaren och exponeringen behålls tills du trycker ner knappen på nytt eller tar en bild.

Stjärnan är en indikation på att du låst exponeringen.

Är det vad du är ute efter?

Stjärnknappen är jag bekant med. Men jag vill att både exponering och fokus ska låsas med halvt nedtryckt knapp utan att behöva fibbla med ytterligare en knapp. Att ställa in "0" i menyn gör att det blir så MEN bara vid evaluerande mätning, INTE när spotmätning används.
Det känns så fel att jag så smått börjar fundera på om jag har en mjukvarubugg.

Hur fungerar era EOS 30D? Kan ni låsa både exponering och fokus genom att trycka ned avtryckaren halvt (med spotmätning inställt)?

Mvh / josef

Hej Josef.

Nej, du har säkert ingen bugg. Jag har visserligen 20D men den funkar på samma sätt.

Har jag "0" inställt så låser den både exponering och fokus vid halvtryck och evaluerande mätning. Vid utsnittsmätning eller centumvägd (jag saknar spot) låser den bara fokus. Enligt boken skall det vara så. Läs i din bok om automatiklås så hittar du det säkert där.

Tidigare förslag om att programmera om *-knappen är nog tyvärr enda lösningen på ditt problem, då kan du ju fokusera med * och låsa exponeringen med avtryckaren. Men vad jag förstår ville du inte ha det så.

/Arne

Min 30D fungerar likadant. Och vad jag kan läsa i instruktionsboken så är det så det ska fungera. Dvs exponering låses med *-knappen förrutom när evaluerande-ljusmätning används.

/P

Tack för svaret!
Ok, jag tror väl inte man kan få allt precis som man vill ha det, och i övrigt är jag ju väldigt näjd med kameran. Så det är väl bara att vänja sig vid sjärnknappen, ingen katastrof precis men ganska retfullt faktiskt.

Mvh Josef

ANNONS
Götaplatsens Foto