Annons

Hur många exponeringar klarar min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Jag läste någonstans att en systemkamera klarar 100.000 exponeringar. Vad händer om jag väljer längre slutartid, t.ex. 1 minut. Hur många bilder kan jag ta med kameran då innan den är förbrukad? Har en Nikon D60 ifall det förändrar resultatet.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Svårt att säga

Det går inte att säga exakt hur många exponringar din klarar. Det handlar om de rörliga delar som spegel och slutare som kan slitas och till slut gå sönder eller bli glappa. Om du tar en bild med lång slutartid spelar ingen roll. En exponering är en exponering, dvs en rörelse i mekanismen.

En del kameror går sönder efter 50000 andra efter 300000 trots uttalad livslängd från tillverkare. Hur många expo din klarar vet jag inte, men 100000 låter väl rimligt.
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Det går inte att säga exakt hur många exponringar din klarar. Det handlar om de rörliga delar som spegel och slutare som kan slitas och till slut gå sönder eller bli glappa. Om du tar en bild med lång slutartid spelar ingen roll. En exponering är en exponering, dvs en rörelse i mekanismen.

En del kameror går sönder efter 50000 andra efter 300000 trots uttalad livslängd från tillverkare. Hur många expo din klarar vet jag inte, men 100000 låter väl rimligt.
Aha, ok. Vet inte hur kameran fungerar inuti utan trodde det satt någon sak där som blev sämre med tiden. Nått motsvarande min gamla kamera med film där filmen hade ett bäst före datum och man bara kunde ta en bild på varje ruta på filmen.

Givetvis heter det digitalkamera men tänkte ändå att i ögonblicket när man tar själva bilden sker det analogt innan bilden sparas digitalt. Tack för hjälpen nu slipper jag oroa mig över att slita ut min kamera snabbt fast jag använder slutartider som motsvarar en kaffepaus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Slutartiden är inte relevant, utan det är hur många gånger du trycker av som är avgörande för slitaget. Hundra bilder sliter som hundra bilder, oavsett om de tas under minuter eller tusendelar.

Jag har en kamera där slutaren krånglar ibland, och det började hända efter ungefär 38000 bilder. Kameran fungerar fortfarande, men tar jag hundratals bilder med den på en dag händer det kanske två gånger att jag får stänga av och slå på den för att få igång den igen, eller ibland ta ut och sätta in batteriet. Sen går den igen.
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Slutartiden är inte relevant, utan det är hur många gånger du trycker av som är avgörande för slitaget. Hundra bilder sliter som hundra bilder, oavsett om de tas under minuter eller tusendelar.

Jag har en kamera där slutaren krånglar ibland, och det började hända efter ungefär 38000 bilder. Kameran fungerar fortfarande, men tar jag hundratals bilder med den på en dag händer det kanske två gånger att jag får stänga av och slå på den för att få igång den igen, eller ibland ta ut och sätta in batteriet. Sen går den igen.
Aha, undrar om det är samma som börjar hända med min Nikon D60. Kopplade in den i datorn för att föra över filerna igår. När jag startade den med USB-kabeln i så hörde jag slutaren klicka. Stängde av kameran och då hörde jag slutaren klicka igen.

Efter det fungerade kameran normalt igen. Är enda gången den betett sig konstigt och jag hoppas det hade något göra med den var ansluten till datorn och att det inte är slutaren som börjar krångla.

Hur vet man hur många bilder kameran har tagit totalt? Ska finnas någon knappkombination eller något menyval som visar det har jag hört, men hittar inte det. När jag köpte den hade den tagit 1500 bilder och jag har nog tagit ett 1000-tal bilder med den minst, om inte mer än 10.000. Tappat räkningen.
 

eif

Aktiv medlem
.
Hur vet man hur många bilder kameran har tagit totalt? Ska finnas någon knappkombination eller något menyval som visar det har jag hört, men hittar inte det. När jag köpte den hade den tagit 1500 bilder och jag har nog tagit ett 1000-tal bilder med den minst, om inte mer än 10.000. Tappat räkningen.
Ta en jpeg-bild(förslagsvis lägsta kvalité för att slippa behöva ladda upp så stor fil) för över den till datorn, gå sedan in på: http://www.myshuttercount.com/
klicka på "välj fil", leta fram bilden och sen "Upload file"

Vänta tills den laddat upp bilden(kan ta en liten stund)

Sen ser det ut såhär: http://www.nihatkaradag.com.tr/wp-content/uploads/2014/01/MyShutterCount.jpg

Vipps så ser du hur många exponeringar den har gått :)
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Ta en jpeg-bild(förslagsvis lägsta kvalité för att slippa behöva ladda upp så stor fil) för över den till datorn, gå sedan in på: http://www.myshuttercount.com/
klicka på "välj fil", leta fram bilden och sen "Upload file"

Vänta tills den laddat upp bilden(kan ta en liten stund)

Sen ser det ut såhär: http://www.nihatkaradag.com.tr/wp-content/uploads/2014/01/MyShutterCount.jpg

Vipps så ser du hur många exponeringar den har gått :)
Aha. 6500 bilder hade kameran tagit. Då borde jag kunna ha den ett tag till utan att den ska börja krångla hoppas jag. Kan man byta det mekaniska i kameran själv den dagen den börjar krångla till en billig peng? Eller är bara att kassera och köpa nytt?
 

eif

Aktiv medlem
Aha. 6500 bilder hade kameran tagit. Då borde jag kunna ha den ett tag till utan att den ska börja krångla hoppas jag. Kan man byta det mekaniska i kameran själv den dagen den börjar krångla till en billig peng? Eller är bara att kassera och köpa nytt?
Man kan ju aldrig vara 100% säker oavsett antal exponeringar. Det är mekaniska/rörliga delar vi pratar om. Men de kameror jag haft har då klarat 30-40k exponeringar.

Efter det har jag sålt dom, men har inte hört att nya ägarna haft några bekymmer med dom sen.

Alltid svårt att säga vad det kommer att kosta. Misstänker att det går på någon tusenlapp att byta en slutare. Oftast så lämnar man in den också får ett kostnadsförslag innan dom gör något åt det.

Man kan ju alltid lämna in kameran för en översyn hos Nikon. Går in på http://www.nikon.se/sv_SE/service_support/SE_skickareparation.page?

Där kan du läsa lite om det. Annars så kan du prata med dom på telefon alt. live-chat så kan dom hjälpa dig mer.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Verkligheten (enligt www.olegkikin.com). Har du en annan uppfattning?
Jag var mest nyfiken. Det dyker då och då upp sådana där tvärsäkra siffror och jag är skeptisk.

Att kalla hans siffror "verkligheten" är tveksamt.
1) Hans siffor är baserade på en mycket liten procentandel av kamerapopulationerna. (I de flesta fall inte ens procent, utan promilleandel)
2. Hans siffror utgår från ett urval som inte behöver vara speciellt representativt för hela populationen.
3) Majoriteten av de sifforna han har gäller kameror som fortfarande går vilket innebär att de inte berättar något om hur länge kamerorna håller - bara hur mycket de använts.

Om du tittar på just D60 så har han siffor på lite knappt 700 kameror av en modell som sålts i några hundratusen exemplar. Dessutom är det inte ens 100 av dem där slutare/spegel faktiskt slutat fungera. Hans sffror har helt enkelt ingen statistisk relevans.

Saken är att inte ens kameratillverkarna själva vet säkert hur länge slutare/speglar håller under verkliga förhållanden - eftersom bara en mycket liten andel av kamerorna någonsin körs tills slutare/spegel havererar. De flesta byts ut mot en nyare kamera före det sker. Tillverkarna vet ganska väl hur länge mekanismerna håller under labbförhållanden, men hur det ser ut i verkligheten ... Med mindre än att vi faktiskt testkör (under verkliga förhållanden) en hyfsad andel av en kamerapopulation tills de verkligen havererar så vet vi i praktiken ingenting säkert om saken.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Trots brister har statistiken relevans. Även om urvalet är litet så visar siffrorna ett tydligt mönster. En mycket låg andel har rapporterats döda före 30000 och mycket få har rapporterats öht efter 100000.

Vad jag kan förstå anger Nikon själva 50000 som mtbf för slutaren i D60, vilket ju verkar stämma bra.

För övrigt är det kanske lite konstigt (och en aning grälsjukt) att uppfatta intervallet 30000-100000 som "tvärsäkert".
 

PMD

Aktiv medlem
Det går att dra ganska säkra slutsatser ur resultatet för ett litet urval av en population, så länge urvalet är representativt.

Om man med "hyfsad" menar "hyfsad stor" så krävs det alltså inte att man testkör en hyfsad andel av kamerorna för att få en bra bild av MTBF (eller kanske snarare MSBF, där S ska uttydas "shuttercount" och B "before").
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Trots brister har statistiken relevans. Även om urvalet är litet så visar siffrorna ett tydligt mönster. En mycket låg andel har rapporterats döda före 30000 och mycket få har rapporterats öht efter 100000.
Som Per påpekar så kan ett litet urval funka - om urvalet kan antas påminna om populationen i stort. Men ett urval baserat på vilka som hittat en sajt på webben kan träffa ganska fel. Det här är dessutom inte ett litet urval, snarare ett mikroskopiskt litet urval.

Vad jag kan förstå anger Nikon själva 50000 som mtbf för slutaren i D60, vilket ju verkar stämma bra.
När man väl frågar kameratillverkare direkt så framkommer det att siffrorna de uppger faktiskt inte är mbtf utan ett lägre och betydligt luddigare värde. Snarare något i stil med "så många vi är ganska säkra på att nästan alla exemplar som inte har något tillverkningsfel eller råkar ut för något kommer att uppnå". Dvs ett mer konservativt värde än mbtf.

Sedan kan det mycket väl vara så att siffran som den sajten presenterar stämmer, men det handlar nog i så fall mer om ett sammanträffande än att den statistiken har någon direkt trovärdighet :)

För övrigt är det kanske lite konstigt (och en aning grälsjukt) att uppfatta intervallet 30000-100000 som "tvärsäkert".
Aha. Om jag misstolkat dig får jag be om ursäkt.

Jag uppfattade meningen "Normal livslängd på slutaren i D60 är 30000-100000 exponeringar." som ganska tvärsäkert formulerad. Nu är jag kanske ingenjörsmässigt petig, men när någon skriver att att något "är" på ett visst sätt uppfattar jag det som tvärsäkert. Hade du till exempel skrivit något i stil med "Normal livslängd på slutaren i D60 förefaller kunna vara 30000-100000 exponeringar." hade jag nog inte reagerat.

Mitt högst personliga intryck av den normala eller vanligt förekommande livslängden hos slutare/spegelmekanismer är att den med råge verkar överstiga de siffor tillverkarna uppger. Men det är bara en personlig uppfattning och har med andra ord rätt låg trovärdighet :)
 

StefancJR

Ny medlem
Funderar på att köpa en Canon Eos 60D som har gjort 25 000 exponeringar. Är det väldigt mycket eller helt okej för en kamera som 60D?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Funderar på att köpa en Canon Eos 60D som har gjort 25 000 exponeringar. Är det väldigt mycket eller helt okej för en kamera som 60D?
Det är - som du säkert inser - svårt att svara exakt på den saken :)

Det kan ju vara en kamera som suttit större delen av sin livslängd på ett stadigt stativ i en studio, då är 25000 exponeringar knappt något. Eller så är det en kamera som ständigt bott i någons ryggsäck, ofta åkt fram och använts i alla förhållanden - regn, kyla, värme, damm och åkt i golvet/marken då och då ... Och då kan den vara nära slutkörd.

Men generellt, utifrån vad jag uppfattar som normal användning, så är inte 25000 exponeringar speciellt mycket eller oroande i en kamera som kan vara upp till runt tre år gammal.
 

Ventures

Aktiv medlem
Är det bara slutaren man oroar sig för så kan man ju alltid lyssna vad ett slutarbyte kostar. Det behöver inte vara så att kameran är slut bara för att slutaren lägger av (även om resten sannolikt också bör vara slitet).
Förutsättningen är förstås att kameran är värd mer än slutarbytet.

Siffrorna som nämns är ju inte mycket värda ändå om garantin gått ut. Slutaren kan ju paja när som helst även om risken ökar med antalet exponeringar. På min kamera blev visst slutaren garantiutbytt efter bara några få tusen bilder.
 
ANNONS