Annons

Hur många hårddiskar behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

cmblelle

Aktiv medlem
Jag planerar för att bygga en ny dator för bildbehandling, tänkte först tänkt trycka in 3 hårddiskar i ett RAID 5 system, men...

Läser här och på andra ställen att det inte är fel att ha en separat disk för operativsystem + photoshop men även en separat disk som scratch disk för PS

Hur ska man tänka? Ett RAID 5 system jobbar ju så vitt jag förstår med alla tre diskarna samtidigt när bilder ska skrivas... Kommer man att märka någon prestandaskillnad ifall man istället kör RAID 0 på två diskar och tar två mindre för system + scratch?

Och hur gör man då med nätaggregatet? DVD brännaren har ju också SATA kontakt och då är det plötsligt 5 enheter som vill ha ström... Kan man "seriekoppla" hårddiskarna så att de inte behöver lika många strömkablar?
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Man kan strula med diskar i en evighet. Men mitt förslag är:

- 1 st raptor (10 000rmp disk) för OS och Photoshop.
- 3-4st +1 diskar i Raid5 för bilder och arkiv. +1 är en ersättningsdisk som automatiskt går in när någon annan dör. RAID 5 är redundant, men du behöver en ersättnignsdisk för att återskaoa informationen vid ett haveri.
- Alternativt 2st Stora diskar i RAID1.

Raid0 skall undvikas om man är rädd om informationen, dör en disk försvinner allt.

RAID5 bör du köra på ett extra instickkort. Detta för att kunna hämta hem informationen om moderkortet dör. Då är det bra att kunna plugga in hela arrayen med kort i annan dator. Dör Raid-kortet så köper man ett nytt likadant och fortsätter.
Med moderkorts-RAID är du stekt om moderkortet dör och du inte kommer över ett likadant. Moderkort blir snabbt omoderna medans RAID-kort lever lite längre på marknaden

När det gäller nätagg så se till att det finns tillräcklig effekt, ca 10W per disk. Strömmatningen går att förgrena.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Vad folk än skriver så är prestandaskillnaden med RAID på IDE(pata/sata)-system minimala. Det går att mäta i prestandaprogram, men i verkliga arbetet märker man inget.

Kör RAID för redundans!
Köpa snabba diskar för snabb access!
 

jansta

Aktiv medlem
Efter våndor och problem fick jag hjälp med att bygga en dator för bildbehandling och lagring av bilder.
Det är 4 diskar som går på ett raiderkort
Två extra diskar för inkommande behov
En disk för operativ
Två lösa större för backup och lagring.

Installerat i en stor låda med många fläktar..
Fungerat perfekt i 2 år nu!!!!
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
Sen kan det väl vara värt att köpa ett riktigt hårdvaru-raid kort om du ska köra RAID 5 att den har riktigt stöd för xor och inte bara utnyttjar CPUn. Dessa kort kostar väl strax över 4000 kr. många kort anger sig vara hårdvaru raid men är defakto bara software raid. Och som de andra säger, skippa RAID 0 om du bryr dig om dina bilder :) Sen är det bra med extra diskar för backup!

En snabb raptor för OS + PS är inte så dumt. Har dock hört att de låter en hel del!

mvh,
Edvard
 

Gutta

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Vad folk än skriver så är prestandaskillnaden med RAID på IDE(pata/sata)-system minimala. Det går att mäta i prestandaprogram, men i verkliga arbetet märker man inget.

Kör RAID för redundans!
Köpa snabba diskar för snabb access!
Kan bara instämma...
 

fredrikru

Aktiv medlem
cmblelle skrev:
Jag planerar för att bygga en ny dator för bildbehandling, tänkte först tänkt trycka in 3 hårddiskar i ett RAID 5 system, men...

Läser här och på andra ställen att det inte är fel att ha en separat disk för operativsystem + photoshop men även en separat disk som scratch disk för PS

Hur ska man tänka? Ett RAID 5 system jobbar ju så vitt jag förstår med alla tre diskarna samtidigt när bilder ska skrivas... Kommer man att märka någon prestandaskillnad ifall man istället kör RAID 0 på två diskar och tar två mindre för system + scratch?

Och hur gör man då med nätaggregatet? DVD brännaren har ju också SATA kontakt och då är det plötsligt 5 enheter som vill ha ström... Kan man "seriekoppla" hårddiskarna så att de inte behöver lika många strömkablar?

Har inte mycket övers för billiga raid kontroller. Du får bättre valuta för dina pengar på att lagra din din data på 2-3 olika datorer som står på olika ställen så har du en bra backup om olyckan är framme.

Själv lagar jag alla mina bilder på min egen och har en extra hårdisk i min pappas dator som jag laddar över till ibland.

Annars så brukar jag ungefär paja en hårdisk om året på min arbets laptop och så har det varit dom senaste åren.

// Fredrik
 

cmblelle

Aktiv medlem
Hej,

Tack för era svar!
Nu är det så att jag redan har en extern hårddisk för backup och en hel del av bilderna hamnar också på DVD skivor så jag är inte jätte-orolig för att de ska försvinna.

Men det jag tolkar ut av svaren är att prestanda skillnaden mellan RAID 0 och 1 inte är värd den minskade säkerheten och att jag kommer att kunna koppla flera hårddiskar på samma strömkabel
 

fredrikru

Aktiv medlem
cmblelle skrev:
Hej,

Tack för era svar!
Nu är det så att jag redan har en extern hårddisk för backup och en hel del av bilderna hamnar också på DVD skivor så jag är inte jätte-orolig för att de ska försvinna.

Men det jag tolkar ut av svaren är att prestanda skillnaden mellan RAID 0 och 1 inte är värd den minskade säkerheten och att jag kommer att kunna koppla flera hårddiskar på samma strömkabel
Hej

Min bedöming är att du kan lägga tid och pengarna på något annat än på en Raid lösning för en arbets station.

Annars så är bästa sättet att hitta sitt behöv av hårdvara är att genom att analysera vad som är flaskhalsarna på den nuvarande datorn.

Mina egna efarenheter är att oftast så är det minne som behövs. Köper man en ny hårdisk så ser man till att lägga dom där extra hundralapparna på att få lite snabbare variant.

Vad har du för hårdvara idag?

Läs mera om Raid på http://sv.wikipedia.org/wiki/RAID

Mvh
Fredrik
 

cmblelle

Aktiv medlem
Idag kör jag en Dell Dimension 8250, en Intel P4 2,4 GHz med 256 MB RDRAM och bara en hårddisk på 120 GB - det är ett väl fungerande men långsamt system tillsammans med CS2. Har övervägt att uppgradera minnet men det är dyrt med 1 GB RDRAM och att stoppa in fler hårddiskar och ev tvingas byta nätaggregat, fläktar etc känns väl inte så aktuellt

Tänkte därför börja på ny kula och köpa Intel Dual Core 2,4 GHz, 2GB minne och fler än en hårddisk - därav ursprungsfrågan...

Man får ju intrycket att eftersom dubbla processorer innebär en prestandahöjning, tillsammans med dubbla minneskanaler i DDR2 minnen så borde också dubbla kanaler från hårddiskarna innebära en prestandahöjning, eller åtminstone flytta proppen någon annanstans...

Om läshastigheten är lika stor vid RAID 1 som vid RAID 0, (eller att man inte märker någon skillnad, se ovan) finns ingen anledning att offra säkerheten. Eftersom jag dessutom har ett hyfsat fungerande system för backup är jag idag mest intresserad av att optimera den nya datorn utan att det kostar så mycket mer.

Av samma skäl är scratch disk intressant att fundera över, ska man partionera en liten bit av lagringsdiskarna eller ska man ta en liten separat disk till det (t ex 80GB - 400 kr) - Raptor diskar är för dyrt och låter dessutom mer
 
Senast ändrad:

fredrikru

Aktiv medlem
cmblelle skrev:
Idag kör jag en Dell Dimension 8250, en Intel P4 2,4 GHz med 256 MB RDRAM och bara en hårddisk på 120 GB - det är ett väl fungerande men långsamt system tillsammans med CS2. Har övervägt att uppgradera minnet men det är dyrt med 1 GB RDRAM och att stoppa in fler hårddiskar och ev tvingas byta nätaggregat, fläktar etc känns väl inte så aktuellt

Tänkte därför börja på ny kula och köpa Intel Dual Core 2,4 GHz, 2GB minne och fler än en hårddisk - därav ursprungsfrågan...

Man får ju intrycket att eftersom dubbla processorer innebär en prestandahöjning, tillsammans med dubbla minneskanaler i DDR2 minnen så borde också dubbla kanaler från hårddiskarna innebära en prestandahöjning, eller åtminstone flytta proppen någon annanstans...

Om läshastigheten är lika stor vid RAID 1 som vid RAID 0, (eller att man inte märker någon skillnad, se ovan) finns ingen anledning att offra säkerheten. Eftersom jag dessutom har ett hyfsat fungerande system för backup är jag idag mest intresserad av att optimera den nya datorn utan att det kostar så mycket mer.

Av samma skäl är scratch disk intressant att fundera över, ska man partionera en liten bit av lagringsdiskarna eller ska man ta en liten separat disk till det (t ex 80GB - 400 kr) - Raptor diskar är för dyrt och låter dessutom mer

Hej

Att köra CS på 256 Mb minne så kan jag tänka mig att det går mycket långsamt.

Det som händer är att när minnet tar slut så swapar datorn ut det på disken för att kunna köra applikationen. Problemet med att den andvänder hårdisken som minne är att hårdisken är 1000 gånger långsammare än internminne.

Kan väl förstå att det går mycket långsamt.

Själv så är jag av åsikten att 256 mb minne så är knappast Windows 2000 eller XP körbart mera än som surfdator. Att köra CS på detta är inte att rekomendera.

Själv så har jag uppgraderat min dator från 1GB till 2GB minne och det är som natt och dag när man kör bildbehandling.

Dual Core är att det sitter 2 CPU i samma processor skal och det medför att applikationerna måste vara anpassade för detta för att kunna dra nytta av detta. Många spel är inte skrivna för detta och blir inte snabbare att man har 2 cpu i datorn.

Har du en ren 32 bit CPU så klarar den av maximalt att adresera 2-4 GB intern minne. Se till att du köper en 64 bit CPU så slipper du det problemet i framtiden.

Vet att RDRAM är snuskigt dyrt och i ditt fall så skulle du få ut mera av dina pengar att köpa ny dator eller om du är mycket händig att byta ut moderkortet så du kan andvända billigare minnestyp. Lite äldre datorer har även svårt att hantera hårdiskar som är större än 120 GB och då får du köpa en extern hårdisk kontroller.

Ett förslag från mig hur din nästa dator ska se ut är följande:

Minne: Minst 2 GB minne och att moderkortet klarar av att du i framtiden kan expandera detta till minst 4 GB minne. Vet att Windows Vista blir mycket minnes hungrigt.

CPU: 64 bit så du kan adressera mera minne när du i framtiden andvänder ett 64-bits operativsystem. Dual core är rätt billiga idag men ditt behov är inte snabb CPU så köp någon som är i mellan klass så får du mycket för pengarna

Hårdisk. 1-2 snabba S-ATA diskar. Se till att lägg lite extra för att få snabbare disk. Du behöver ingen RAID.


Mvh
Fredrik
 

cmblelle

Aktiv medlem
Har redan sett ut ett litet paket:
-------------------------------------
Chassi: Antec P180 miditower
Nätaggr: Seasonic S12-430W
Moderkort: Asus P5B Deluxe (stöd för 8GB RAM)
Processor: Intel Duo 2 Core E6600 (2,4 GHz)
Minne: Corsair 6400 2048MB 2x1 GB DDR2
Grafikkort: Asus GeForce 7300GT Silent PCIe
Hårddisk: Samsung Spinpoint 250GB SATA x2
-------------------------------------
DVD-brännare samt ev. mindre hårddisk(ar) för system etc tillkommer, dubbla 19" tjockskärmar finns redan.
 

Arctic

Aktiv medlem
Och RAID är inte någon ersättning för backup!

RAID är ett sätt att hålla uppe systemet även om någon disk havererar. Den felaktiga beteckningen RAID 0 har dessutom ingenting med RAID att göra öht eftersom R-et saknas (redundans).
 

fredrikru

Aktiv medlem
cmblelle skrev:
Har redan sett ut ett litet paket:
-------------------------------------
Chassi: Antec P180 miditower
Nätaggr: Seasonic S12-430W
Moderkort: Asus P5B Deluxe (stöd för 8GB RAM)
Processor: Intel Duo 2 Core E6600 (2,4 GHz)
Minne: Corsair 6400 2048MB 2x1 GB DDR2
Grafikkort: Asus GeForce 7300GT Silent PCIe
Hårddisk: Samsung Spinpoint 250GB SATA x2
-------------------------------------
DVD-brännare samt ev. mindre hårddisk(ar) för system etc tillkommer, dubbla 19" tjockskärmar finns redan.
Det ser rätt bra ut.

Kolla bara upp så cassit är tyst för en bullrig dator är rätt jobbigt i längden. Kan vara värt några hundralappar extra. Har ingen koll på hårdiskarna men kolla gärna upp om det finns någon snabbare variant att få. Samma sak är det för minnes kretsarna.

Asus är kända för bra moderkort.

Lite synd att du inte får med Windows Vista med i köptet för den släpps när som helst.

Själv så kommer jag gå över till Mac och väntar nog till nästa generation Mac mini släppts.

Mvh
Fredrik
 
ANNONS