Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mkt flyttas närgränsen med mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hallå fotovänner!

Har just inköpt ett 19-35mm´s objektiv.. Dessvärre har det en närgräns på lite väl höga 0.5 meter.. Känner att jag förmodligen kommer att vilja ha lite lägre närgräns ibland..

Frågan är alltså om någon har koll på hur man kan beräkna närgränsens förflyttning vid användande av mellanringar..

Ljusförlusten är ok för mig, jag bländar ändå ner för det mesta.

Väl Mött
/Björn

Problemet med riktigt vida objektiv är att få en mellanring som är tillräckligt tunn. Kenkos tunnaste är väl 12 mm tror jag och då kommer du att hamna i makroområdet, 12/19 blir 0,63x. En grunka som är 25 mm hög kommer alltså att bli 16 mm på filmen.

Är det inte makro du är ute efter blir det nog dessvärre svårt. Om du inte får tag på en supertunn ring.

Hmm, katten.. du menar alltså att det kommer att typ.. heh, motverka vidvinkeln?
Näe inte motverka, men ja..
hmm..
Har du någon koll på hur långt närgränsen skulle förskjutas då?

Men alltså..
lugn nu..
Nu blir jag lite virrig..
Det som händer när man klämmer på en mellanring är väl att närgränsen förflyttas p´.g.a att fokusplanet förskjuts?
Dvs att bilden kommer inte att ändras något alls, förutom att närgränsen kommer att vara kortare, så att man kan komma närmare saker med bibehållen skärpa? Att sakerna då blir lite större på filmen än utan mellanringarna är ju självklart..

Förstår jag något fel?

Jag har tyvärr inte koll på hur man räknar ut arbetsavståndet. Men du kommer i alla fall att hamna extremt nära frontlinsen. I övrigt förstår du rätt, en mellanring är samma sak som att fokusera objektivet. Problemet är som sagt att hitta en tillräckligt tunn.

En svag försättslins är ju ett alternativ men helt utan belägg säger min intuition att det inte är någon bra kombination med vidvinklar.

Hur nära behöver du komma? Vid bländare 22 har du skärpedjup till 29 cm vid brännvidd 20 mm som är Cosinats brännvidd i det kortaste läget.

Ok, det var arbetsavståndet jag var ute efter..
Alltså, förstår inte varför jag skull behöva en supertunn (12mm är väl för övrigt det tunnaste)
ring, vad menar du skulle hända om jag hade en tjockare?

Här kan du få lite goa formler från mitt papper som följde med när jag köpte ett mellanringskit från Kenko:

Image Magnification Ratio = (Length of Extens. Tube + Master Lens Advance Volume) / Master Lens Focal Length

Expousure Factor = (1+Image Magnification Ratio)^2

Master Lens Advance Volume = (Master Lens Focal Length)^2 / (Master Lens Distance Reading - Master Lens Focal Length)

Field Coverage = (Image Size on Film Surface) / (Image Magnification Ratio)

Jag råkar äga att sånt där objektiv och gjorde nu ett högst ovetenskapligt test genom att hålla det ca 12 mm framför bajonetten. Arbetsavståndet blev ungefär 3 cm framför frontlinsen.

Jag testade nu med min kortaste mellanring på 25 mm och då hamnade skärpan någonstans innanför frontlinsen.

En grej man faktiskt kan testa är ju att ta av objektivet från kamerahuset och bara hålla det i luften framför och kika genom sökaren. Man kan ju såklart inte ta några kort på det här sättet men man kan åtminstne få en liten uppfattning om hur mycket en viss mellanring skulle ge genom att försöka hålla objektivet på det avståndet...

Inte nån speciellt högteknologisk lösning det här, men det funkar halvhyfsat åtminstone. Man får en grovkoll på läget, och det kanske inte är så fel det heller?

/Tomas

Hhe, okey.. det borde alltså betyda att med en 12mm´s mellanring så kommer jag att ha en närgräns på ca 3 cm.. låter precis som det jag är ute efter..

Förutom att man tappar lite ljusstyrka (1 steg?) såhär så finns det väl inga fler nackdelar?

Edit: Mitt objektiv bländar då ner till minsta bländare när man tar av det från kameran, svårt att se vad som är skarpt och inte :)

Senast ändrad:
Är det då makrofotografering du är ute efter? Ditt första inlägg "Känner att jag förmodligen kommer att vilja ha lite lägre närgräns ibland" antydde något annat.

Med en 12 mm-ring kommer du att få ett skärpedjup på ca 4 mm vid f/22.

Hmm, nej det är absolut inte macro jag vill fota med vidvinkeln :)

Hmmm, 4mm vid bländare 22?
Det låter ju isåfall som att jag kan slänga min idé i sjön..

Jag inser nu vad som var otydligt med vad jag skrev. Det är inte bara närgränsen som förändras utan hela fokusområdet som förflyttas. Med en mellanring blir fokusområdet bara några millimeter. Så ja, det låter rätt kört.

Jag antar att du menar mellanring och inte försättslinser.Förlängning här avser mellanringens längd och då:Förstoringsgraden får du genom att dividera förlängningen med brännvidden på avsedd objektiv.Ex Brännvidden är 50 mm,och mellanringen 25 mmm.Då blir förstoringen 0,5 x.Allt enl Mats Wernersson´s artikel i FOTO nr 4/96

jimh skrev:
Är det då makrofotografering du är ute efter? Ditt första inlägg "Känner att jag förmodligen kommer att vilja ha lite lägre närgräns ibland" antydde något annat.

Med en 12 mm-ring kommer du att få ett skärpedjup på ca 4 mm vid f/22.

Vad händer med skärpedjupet om man har ca 100 mm obj + mellanring ?

Blir det mindre?

Skärpedjupet påverkas bara av avbildningsskala och bländare. Du får samma skärpedjup med ett 19 mm-objektiv som ett 100 mm om avbildningsskalan är densamma.

ANNONS
Götaplatsens Foto