Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mkt pallar lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)
wikman skrev:
Man får ju sätta i rellation vad Lightroom är för typ av applikation, det finns ju inte jättemånga kameror som levererar bilder över 100MPix idag. Visst kan collage och panoraman snabbt växa upp i den storleken om man har en 1Ds MkIII eller H3D kamera.

Jo om man bara tänker på det som digitala kameror levererar i dagsläget.

I det här fallet var det en 7200dpi bild i 35 format som sprängde gränsen.
Funkade efter jag croppat höjden på bilden till strax under 10000 pix i Photoshop.

Jag tyckte det ändå var en lämplig info under rubriken "Hur mycket pallar lightroom"

Mot bakgrunden samlingsprogram typ "LightRoom" för digitala foton, som också skall fungera som en frontend mot PhotoShop. Så tyckte jag det var en lite löjlig begränsning. Tycker spontant att den skall ha gränserna liknande PhotoShop så det blir mer integration i det hela.

I övrigt gillar jag LightRoom mer och mer. Använder den mer än Capture NX och Picture project.
Jag har bara lekt med Lightroom någon vecka ännu.

Självklart vill man slippa begränsningar i bildstorlek, men man måste ändå säga att de lyckats få in ganska många filformat som de hanterar.

Jag saknar t.ex. en Scanning modul i Lightroom, eller iaf möjligheten att plugga in en. Nu har ju möjligheterna till Plugins öppnats upp iom version 1.3 så det kanske kommer.

Jag är övertygad om att begränsningarna i Lightroom kommer ändras med tiden, men det känns ändå naturligt att Photoshop hanterar större filer.

Hej
Problemet med maxmåttet når du rätt enkelt med en Canon ixus, prova lägg in lite panoramabilder får du se.

Roine

wikman skrev:
Man får ju sätta i rellation vad Lightroom är för typ av applikation, det finns ju inte jättemånga kameror som levererar bilder över 100MPix idag. Visst kan collage och panoraman snabbt växa upp i den storleken om man har en 1Ds MkIII eller H3D kamera.

roinek skrev:
Hej
Problemet med maxmåttet når du rätt enkelt med en Canon ixus, prova lägg in lite panoramabilder får du se.

Roine

Har faktiskt inte testat och sett att de dyker upp automatiskt som panoraman i Lightroom. Antagligen för att jag sällan använder funktionen i kameran, jag tar nästan alltid mina panoraman med kameran på högkant och det har inte min 850IS stöd för. Men ändå, bilderna är ca 3000*2000 från min kompakt, använder man panoramafunktionen har den ett överlapp på ca 40% så varje bild är max 2000pixlar bred, det ger 5 bilders panoraman.

Självklar skulle även jag vilja bli av med begränsningen... det finns massor med saker på min Lightroom önskelista, många har de dock uppfyllt med 1.2 och 1.3 så det är bara hålla tummarna. Eller maila Adobe, Lightroom teamet är otroligt lyhörda.

Jag tror jag skall göra just det. Att maila adobe om saken.

Det är inte roligt att byta mellan olika program hela tiden. I mitt fall började jag bli så van att använda lightroom, så jag ville flytta allt mitt arbete och i princip bara använda CameraControl från Nikon.

Och då jag har ett litet negativ föråd så har jag börjat scanna in dem för säkrare förvaring och passa på att fixa de gamla bilderna som var felexponerade mm.
Scannade glad i hågen genom photoshop plugin och sparade i mappen för ändamålet. Och sedan godnatt i Lightroom. Det blev lite trist. Det var så få pixelrader som saknades i lightroom.

Det är ett mastodont arbete att scanna in negativen, så hade ligtroom klarat lite till, så hade arbetet minskat vesäntligt.

Med den här vetskapen kan jag iof nu croppa bilden redan i scanningen.

Har fortfarande inte testat om Lightroom klarar att importera direkt från kameran heller. Lightroom borde klara det om jag sätter kameran i läge för "löstagbar media (masslagring)" som minst.
Klarar den MTP/TPT läge så är det desto bättre.

Plugin har jag inte hittat på ännu i lightroom. Speciella plugin, eller använder den PhotoShops?
Tänker som du på scanning. Min scanner använder SilverFast PhotoShop plugin så..

Ännu så är det väll bara output plugins som stöds, mer i stil med "ladda upp dina bilder direkt på flicker"

hej
har provat lite 360 graders panorama som man kan vrida själv sen o de kastades, inga megaproblem.

http://www.roine.nu/vr_lunedet.html

Jag vilar mitt LR projekt efter floppen med LR 1.0 o 80 000 ++ bilder, men skall göra ett frest då jag döpt om alla kataloger mer stringent samt fått en struktur på mina nyckelord, man vinner ju mycket på att ha detta klart för sig vid importen och lägga på dessa då.

Ang de problem vissa har med iView så tål den databasen bara 2GB data, sen e det stopp, så där får man dela ner sig i en db per kategori osv och man kan via vissa knep nå bilder från mer än en db samtidigt, har dock inte lagt krut på den.
Så välj inte för hög kvalite på tummarna rymmer den mer bilder.

Jag kör iView nu pga den är klart snabbare och har bra o enkla o rena funktioner för databasen, konvertering gör jag i Capture one pro, men börjat med C1 4LE, den är riktigt bra när man vant sig, o WEB delen snabb.

Roine

wikman skrev:
Har faktiskt inte testat och sett att de dyker upp automatiskt som panoraman i Lightroom. Antagligen för att jag sällan använder funktionen i kameran, jag tar nästan alltid mina panoraman med kameran på högkant och det har inte min 850IS stöd för. Men ändå, bilderna är ca 3000*2000 från min kompakt, använder man panoramafunktionen har den ett överlapp på ca 40% så varje bild är max 2000pixlar bred, det ger 5 bilders panoraman.

Självklar skulle även jag vilja bli av med begränsningen... det finns massor med saker på min Lightroom önskelista, många har de dock uppfyllt med 1.2 och 1.3 så det är bara hålla tummarna. Eller maila Adobe, Lightroom teamet är otroligt lyhörda.

ANNONS
Götaplatsens Foto