Annons

Hur mycket är en bild värd?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att fråga folket på fotosidan om hjälp gällande dokumentation av detaljer och händelser. Vad är fotografier man tar värda i tidningssammanhang. Jag menar själklart inte Aftonbladet, Expressen eller andra stora tidningar. Jag frågar om den kommunala nivån. Tidningen det gäller nu är Mariestads Tidningen som jag lyckats locka med en bild ifrån ett event som var i helgen. Det är ju inget stort jobb, jag valde att ta lite bilder eftersom att det var en lokal klädbytardag som min sambo delvis var delaktig i. Efteråt så mailade jag bilderna till redaktören för Hova delen. Han fick bilden av mig för i min enfald så tror jag att de kanske ber om min hjälp igen. Men vad ska man ta för en sådan bild? Vad är ett vanligt pris?

Jag har bestämt mig för att fråga folket på fotosidan om hjälp gällande dokumentation av detaljer och händelser. Vad är fotografier man tar värda i tidningssammanhang. Jag menar själklart inte Aftonbladet, Expressen eller andra stora tidningar. Jag frågar om den kommunala nivån. Tidningen det gäller nu är Mariestads Tidningen som jag lyckats locka med en bild ifrån ett event som var i helgen. Det är ju inget stort jobb, jag valde att ta lite bilder eftersom att det var en lokal klädbytardag som min sambo delvis var delaktig i. Efteråt så mailade jag bilderna till redaktören för Hova delen. Han fick bilden av mig för i min enfald så tror jag att de kanske ber om min hjälp igen. Men vad ska man ta för en sådan bild? Vad är ett vanligt pris?

Börja med att titta här, det gjorde jag!
/Claes

http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild

Såg din bild i tidningen igår. Grattis till försäljningen :)
Är ju alltid mycket roligare när fler än en själv kan ta del av sina bilder.

Det är skit samma är du proffs eller amatör. Är det någon som vill köpa det du åstadkommit så kostar det vad det kostar. Har som billigast själv sålt rätt till engångspublicering för kanske 1000sek. men allt från 1500-5000 sek / bild (beroende på vad det är för bild, användningssammanhanget och hur attraktiv bilden är, dvs. vad köparen är färdig att betala för den), är gans normalt. Sedan om det är ett beställningsjobb så kommer man ju överens om ett pris på förhand, per bild eller debitering per tid.

Men 1000-1500 per bild kan du gott be om. Sedan om du ger engångs publiceringsrätt eller att dom kan använda den fler gånger i relaterade sammanhang kan du ju själv sedan ställa kraven på vad som känns godtyckligt.

Gissa om jag blev förvånad när jag läste Mariestads tidningen! Bor själv i stan, kul att man stöter på lite folk här i forumet då och då :)

Dessvärre har jag inget svar på frågan, men är själv intresserad på vad man kan ta.

Att ge bort bilder (eller andra saker) brukar i huvudsak innebära att man kan få ge bort saker igen. Mitt råd är att ta betalt redan från start. Seriösa kunder vet att ingen kan arbeta gratis.

Att ge bort bilder (eller andra saker) brukar i huvudsak innebära att man kan få ge bort saker igen. Mitt råd är att ta betalt redan från start. Seriösa kunder vet att ingen kan arbeta gratis.

Om man har det som en hobby är det inget arbete, då gör man det för att man tycker det är roligt.

Gissa om jag blev förvånad när jag läste Mariestads tidningen! Bor själv i stan, kul att man stöter på lite folk här i forumet då och då :)

Dessvärre har jag inget svar på frågan, men är själv intresserad på vad man kan ta.

Man kan ta mer än man tror. Om man vet att man har en bild som den tänkta användaren vill ha, gäller det att inte skämmas. Om bilden "har något" vad det än må vara ska man inte vara blyg. Ta i ordentligt! Det är alltid en förhandlingssak och så länge man inte är oförskämd eller dryg så finns för det mesta förhandlingsviljan kvar hos köparen. I fredags sålde jag rättigheterna till en bild för 7800 kr + moms och det mesta jag fått av en tidning är 16000 kr + moms.

Det var visserligen ganska speciella bilder, men om man känner att kunden verkligen är intresserad och att man vet att man har ett litet guldkorn, gäller det att inte vara blyg.

Jag har varit lite dålig på att svara

Såg din bild i tidningen igår. Grattis till försäljningen :)
Är ju alltid mycket roligare när fler än en själv kan ta del av sina bilder.

Tack för infliken, jo visst är det så. Man vill ju hela tiden utveckla sitt intresse, bilden i sig är ingen topbild, saken var bara att få publicera något. Kanske att nästa bild är snäppet bättre och då kanske jag vågar be om betalning på ett annat sätt.

Fotosidan är bra, man hittar alltid trevliga människor och får som oftast svar på de frågor man ställer. kul att du bor så nära.

ANNONS
Götaplatsens Foto