Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket skärpning efter nedskalning?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag - som nog många andra - publicerar bilder på diverse webbforum där bilden inte är huvudsaken, men som den amatörfotograf jag är i alla fall vill visa bilden så bra som möjligt. Jag använder Imagemagick som automatfixare av dessa bilder.

Vilka parametrar till oskarp mask bör jag använda som standard för en bild som är nedskalad från 3000 x 4000 till 750 x 1000 pixel? Givetvis borde jag laborera för varje bild, men det är det inte riktigt värt.

Jag läste en sida som berättade om lämplig skärpning som funktion av storlek vid visning på skärm men jag hittar inte igen den.

Hjälp!

Per.
 
Det står rätt litet om hur mycket skärpning som behövs. Jag är alltså ute efter parametrarna till den oskarpa masken-funktionen.

Per.
 
Det står rätt litet om hur mycket skärpning som behövs. Jag är alltså ute efter parametrarna till den oskarpa masken-funktionen.

Du får nog experimentera dig fram. Jag brukar använda radie=0,3 mängd=0,7 och tröskel=15, men jag skalar inte ner mina bilder lika mycket som du (jag brukar stanna på 2400*1600 eller liknande).

Däremot så får du gärna göra en liten nybörjarguide i hur man använder ImageMagick för bildbehandling.
 
Däremot så får du gärna göra en liten nybörjarguide i hur man använder ImageMagick för bildbehandling.

Det vet jag inte om jag kan, men jag kan visa de relevanta delarna av mitt unix-skript som konverterar bilderna.

Källkod:
[B]CONVERTOPTIONS[/B]="-resize 25% -auto-orient -quality 80 -mattecolor white -frame 5 -unsharp 0.3+0.3+1.0+0"
[B]TOWEBDIR[/B]=/home/per/lagret/per/Bildexport/toweb


cd $[B]TOWEBDIR[/B]
for [B]PIC[/B] in  ./*.JPG ./*.jpg 
do	
		echo -n "$[B]PIC[/B] ..."
		convert $[B]CONVERTOPTIONS[/B] $[B]PIC[/B] ${[B]READY[/B]}/${[B]PIC[/B]%.*}_web.jpg
		echo
	fi
done

Det märkligaste är nog att kommandot heter "convert", inte "imagemagick" som man skulle kunna tro!

De paramterar jag använder framgår av CONVERTOPTIONS i skriptet. Jag skalar ned till 25%, roterar om bild-exif indikerar det, sätter lagom JPEG-kvalitet, lägger på 5 pixlar vit ram, samt kör oskarp max. Oskarp mask använder 0,3 pixlars omgivning och 100% uppskärpning.
 
Jag brukade ligga på 150 på en radius av 0,3 för webbilder från min D300 och diverse gluggar.

Nu med min D800 och dyrare optik får jag vara väldigt försiktig med skärpningen för att inte få jaggies på en betydligt mindre mängd skärpning. Ofta hamnar jag nånstans på 40 i mängd/amount. Ibland skärper jag inte ens alls.

Min slutsats är att det beror på optiken och kvaliteten från början, det finns inget recept som garanterat ger bäst resultat över hela spektrat.
 
Läste någonstans om lämplig skärpning för webben...testade själv i PSE och blev/är riktigt nöjd:
Långa sidan 800-1000 pixlar ca 70-100 ppi...lagerkopia, välj linjärt ljus...filter, välj högpass...sätt radien till 0,4-0,5...blir det för skarpt justera opaciteten...
Testa...
 
Vilka parametrar till oskarp mask bör jag använda som standard för en bild som är nedskalad från 3000 x 4000 till 750 x 1000 pixel? Givetvis borde jag laborera för varje bild, men det är det inte riktigt värt.

Prova i LR eller ACR med nedanstående värden. Amount kan varieras mellan 40-60 beroende på kamera och Detail mellan 50-70.

Konvertera bilden och skala ner den till runt 1000 px på långa sidan. Prova med Smart Sharpen istf Unsharp Mask med nedanstående värden. Amount kan varieras 70-100%.

Obs att LR inte skärper så små webbilder i nuvarande ver 5.0 om du använder output sharpening.
.
 

Bilagor

  • Capture1.JPG
    Capture1.JPG
    67.4 KB · Visningar: 57
  • Capture2.JPG
    Capture2.JPG
    54.3 KB · Visningar: 460
Prova i LR eller ACR med nedanstående värden. Amount kan varieras mellan 40-60 beroende på kamera och Detail mellan 50-70.

Konvertera bilden och skala ner den till runt 1000 px på långa sidan. Prova med Smart Sharpen istf Unsharp Mask med nedanstående värden. Amount kan varieras 70-100%.

Tyvärr har inte Imagemagick funktionen smart skärpning. Jag behöver något som kan göras i med automatik så fort jag vill publicera på webben. Därav mina frågor om hur mycket skarp mask som ska läggas.

Jag får experimentera själv tills mina kompisar (som klagat) tycker att det ser OK ut.

Tack, antic, för länken. Där fanns mycket att läsa som kommer att vara till hjälp!

Per.
 
Hur mycket skärpa man vill ha varierar för mig från fall till fall.
Jag har använt tekniken som Stefan Ohlsson beskriver på sfoto http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/bilder-surfplattor .

Ett tips är att skaffa hans bok Digital bild 4.0, den innehåller mycket bra information om bildbehandling.

Missade att det inte var skalning och skärpning i PS men tankegången kanske fungerar i det programmet också.
 
Senast ändrad:
Det märkligaste är nog att kommandot heter "convert", inte "imagemagick" som man skulle kunna tro!
Så mycket ImageMagick har jag kört, även om det var länge sedan, att jag vet att de viktigaste verktygen heter "display" och "convert". ;-)
Det vore kul om ImageMagick kunde fås att automatiskt kunde göra de saker som jag "alltid" behöver göra manuellt i Gimp.

De paramterar jag använder framgår av CONVERTOPTIONS i skriptet. Jag skalar ned till 25%, roterar om bild-exif indikerar det, sätter lagom JPEG-kvalitet, lägger på 5 pixlar vit ram, samt kör oskarp max. Oskarp mask använder 0,3 pixlars omgivning och 100% uppskärpning.

0,3 pixlars radie brukar vara lagom. Större radie tenderar att ge halos. Jag brukar hålla uppskärpningen på 50-75%. 100% tycker jag blir lite för intensivt. Sedan brukar jag lägga på ett tröskelvärde på 15 också för att undvika att skärpningen gör bilden brusigare.
 
ANNONS