Annons

Hur mycket skugga är för mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Hur mycket skugga på porträtt bilder är för mycket? Ta min bild tex. själv tycker jag att den är lite för mörk, halva ansiktet försvinner. Men funkar den ändå eller stör man sig på det?
 

Bilagor

  • _dsc3044-400-pix.jpg
    _dsc3044-400-pix.jpg
    73.5 KB · Visningar: 705
klart det funkar, mest är det tycke och smak, mitt tyckae är kanske att man skulle lätta upp det nåååågot med en skärm eller något, men det är inte mycket rätt eller fel inom foto.
 
Den massiva skuggan funkar, men jag hade satt högerljuset längrebak för att få mindre släpljus i skuggpartierna, så att man bara ser ljusa sidan av ansiktet, det jag stör mig på i din bild är att ögon(hålan) är skuggad när man ser ansiktet i övrigt
 
Jo jag håller med. Tycker att den funkar men som sagt man stör sig lite av det ihåliga ögat till vänster. Vad tycker ni om man mörkar ned den ytterligare som bilden nedan?
 

Bilagor

  • _dsc3044-3.jpg
    _dsc3044-3.jpg
    71.3 KB · Visningar: 537
Den var bättre innan du mörkade ned sidan helt, tycker jag iaf, det stämmer inte med resten av ljuset på tröjan...
 
Tänkte säga det samma, var visst inte tillräckligt snabb för att hinna på ett dygn :s

Principen med helskuggad ansiktshalva funkar jättebra i mitt tycke, dock inte på den bild du visar, den ser för postad och onaturlig ut med nuvarande ljus. Reflektera antingen lite på skuggsidan för ett mjukare portträtt, eller slå den hårda lampan mer bakifrån för ett hårdare och mer suggestoivt porträtt
 
Tog mig friheter, typ....
Snabb skiss från ps, alltså hårt ljus, kratiga uttalade skuggor, mer åt att belysa konturerna på den belysta ansiktshalvan
 

Bilagor

  • _dsc3044-3_mod.jpg
    _dsc3044-3_mod.jpg
    58.3 KB · Visningar: 369
ANNONS