Annons

HUr mycket utrymme tar era foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
Mina fotoon börjar ta rätt mycket av mina hårddiskar (läägen en kopia av mappen på den andradiskan)

Jag har fotat i 2veckor och har redan öven 1GB med bra bilder och dom dom jag vill ha kvar,

slängt över hälften,

jag menar när jag kommer ut och tar kort på mina jobb (håller på med ljus och ljus så inget foto jobb) så kommer jag ju ta säkert ett antal GB per jobb.

räknar med minst 2GB per månad.

Men hur har ni det?
Ni som har fotat flera år måste ju ha MASSA bilder som ni lagrar nånstans.

Ska man elda dem på en skiva så se till att elda de två gånger, fall i fall.

Jag gör det. Mina bilder är extremt viktiga.

Jag bränner dem på cd-skivor plus att jag har skaffat en backupbandstation där varje band rymmer 20 GB. Har 4 st. sådana band så jag står mig bra en tid i.a.f. //Ronney

Tyckte att det blev så plottrigt att bränna dom på cd så jag tänkte om och lade rubbet på dvd istället. Blev så sjukt mycket skivor annars.

Walle skrev:
Bara 500 GB? hmm...det borde i.o.f.s. komma större snart
Tja...Mina inbyggda hårddiskar är 60gb respektive 30gb...Jag har runt 40gb ledigt, ser till att rensa sådant jag inte behöver. Ser ingen anledning till att ha en herrans massa bilder jag inte använder lagrade på hårdisken.

Och det kommer säkert större diskar än 500gb. Allt blir ju fetare o fetare med tiden.

Hmmm....jag har 20 Gb i min, en barbar. Kan kannas lite i underkant ibland. Men jag branner alltid ner bilderna pa CD och sparar tumnaglar i iMatch sa det funkar anda. Vore grymt med 500 Gb, da kunde man ju ha alla bilder lattillgangliga!

Fredrik,
www.worldsphotos.com

En bra papperskopia och omsorgsfullt förvarade negativ är annars ingen dum idé och billig dessutom.
Man kan titta på/visa upp sina viktiga bilder när man vill utan behov av dator, försvinner en inscannad bild är det bara att scanna in den igen dvs om man är så pass bra fotograf att man inte måste omarbeta bilden i ex PS för att den ska bli presentabel då det förvisso blir en massa extrajobb.

Liza skrev:
En bra papperskopia och omsorgsfullt förvarade negativ är annars ingen dum idé och billig dessutom.
Man kan titta på/visa upp sina viktiga bilder när man vill utan behov av dator, försvinner en inscannad bild är det bara att scanna in den igen dvs om man är så pass bra fotograf att man inte måste omarbeta bilden i ex PS för att den ska bli presentabel då det förvisso blir en massa extrajobb.
Jaha.
Men om man använder digitalkamera då?

Eva, have you any idea how I get these negatives out of my D1x? I've looked everywhere but I can only find this little card in the back.....:)

LOL Just kidding:)

Duncan

airborn67 skrev:
Eva, have you any idea how I get these negatives out of my D1x? I've looked everywhere but I can only find this little card in the back.....:)
Jag tror Eva var smått sarkastisk.
Grejen är att jag redan har 20 pärmar med negativ hemma, och en herrans massa kopior i en byrå i studion.

Vanliga cdr skivor funkar ju inte speciellt bra.

Det blir ju flera hundra.

DVD eller dubbla hårddsikar är väll det som gäller

Då är vi inne på begreppet beständighet. Mina analoga favoritbilder vet jag inte kommer att försvinna om jag bara är rädd om negativet.
I den digitala världen lär man kunna gå till labb och få sina bilder på papper, men ett beständigt negativ - det går säkert att lösa.

Vad betyder LOL? Populärt uttryck av tonåringar men som inte vet vad det betyder om man frågar - bara en slags förolämpning :))

MVH Eva - fortfarande mycket skeptisk mot den digitala teknikens baksidor och jepp jag VAR sarkastisk lite humor skadar inte.

Vad det gäller för mycket neg och kopior nja - det finns soppåsar

Då är vi inne på begreppet beständighet. Mina analoga favoritbilder vet jag inte kommer att försvinna om jag bara är rädd om negativet. I den digitala världen lär man kunna gå till labb och få sina bilder på papper, men ett beständigt negativ - det går säkert att lösa.

Eva, either I'm reading you wrong here, or you're not understanding the techniques available for the storage of digital medium.
If you burn your images to CD or DVD, you have a physical "negative", it's just made of a different material than your analogue one. The BIG plus about having the negative as a CD is that every few years you can transfer that negative to a new CD/DVD or new medium (not yet invented). This means that you then have a new "fresh" negative. With a standard analogue negative, there is no way of doing this (except by scanning but then you're in digital anyway) so when your analogue negative gets scratched, faded or in anyway damaged, that's it, GAME OVER! :)

Vad betyder LOL? Populärt uttryck av tonåringar men som inte vet vad det betyder om man frågar - bara en slags förolämpning :))

Not at all!! I do not believe in insulting people on public forums..
LOL simply means "laugh out loud", and indicates that I'm laughing while reading or writing the message in front of me. I was just showing you that I understood that your message was a little "sarcastic" and humourous and that you should read mine in the same way.

MVH Eva - fortfarande mycket skeptisk mot den digitala teknikens baksidor och jepp jag VAR sarkastisk lite humor skadar inte.

Understood...:)

All the best, Duncan

ANNONS
Götaplatsens Foto