Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta "motionera" skrivaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Man hör ständigt varningar om att man bör skriva ut relativt ofta för att patronerna i fotoskrivarna inte skall "klägga" igen. (eller snarare munstyckerna)

Men nu är frågan, hur ofta bör man som MINST skriva ut för o hålla dem i bra skick?

Finns det nått man kan göra ifall man skall lämna skrivaren en längre tid för att förhindra att det kleggar igen under tiden?

/Jocce

Jag har en Canon s820. Den klarar i varje fall av 3 veckors stillestånd. Efter 4-5 kan jag behöva göra en rengöring för att slippa de enstaka ränder som kommer. Min gamla HP 850C däremot tål inte att stå stilla så länge, det räcker med 14 dagar för att det ska synas.

Det beror lite på skrivaren och lite på tekniken.

Epson har länge varit kända för att kunna klogga igen ordentligt. Och då dom har haft skrivhuvudena i skrivaren så är det lättare och ofta billigare att köpa en ny skrivare än att byta dessa. Iaf på de billigare modellerna.

HP har skrivarhuvudena i sina bläckpatroner på många skrivare. Det gör att du på sin höjd behöver köpa nya patroner så är den ok igen. Dock ökar det priset på patronerna en del.

Damocles skrev:
Det beror lite på skrivaren och lite på tekniken.

Epson har länge varit kända för att kunna klogga igen ordentligt.

Too true. Jag har en Epson 2100 nu och efter att den legat stilla i cirkum 10 månader satte jag med onda aningar fyr på den. Men semanpå, efter ett antal reningscykler funkade den perfekt.

Detta sagt som en sann saga ur livet utan anspråk på allmängiltighet, användbarhet eller Damocleisk visdom av något slag. ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto