Annons

Hur packa utrustning i kartong?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mitchy

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ska skicka iväg ett tamron 17-50 och ett 400D hus på justering och vill ha hjälp med hur jag ska packa ned det. Självklart förstår jag att man iprincip ska kunna tappa kartongen från ståhöjd utan att nått går sönder. Men hur jag ska packa för att få det så vet jag ej.
Jag har ton med skumplast och kartonger i olika storlekar.
 
Två saker måste vara uppfyllda för att innehållet ska vara skyddat för stötar.
* Tillräckligt stort avstånd mellan pryl och vägg.
* Prylen får inte kunna flytta sig i paketet.

Rulla in kameran några varv i bubbelplast och tejpa ihop så att det är 3 cm skydd på alla sidor.
Välj kartong så att du har 10 cm utrymme på alla sidor om kameran.
Täck hela kartongbotten med tätt packad bubbelplast så tjockt att när du sedan lägger kamera-'bollen' ovanpå att den hamnar i mitten av paketet.
Fyll sedan kartongen med bubbelplast runt om på alla sidor.
När du stänger kartongen ska innehållet inte kunna skakas runt.
 
Har du inte respektive kartong kvar? De få gånger jag har behövt skicka något så har jag använt respektive pryls originalkartong som jag lagt i en lite större kartong bara för att liksom inte "skylta" med vad det är jag skickat. Har funkat utomförträffligt varje gång!
 
Jag skickar, vis av skadan, aldrig kamera med monterat objektiv. Det är att tigga om trassel. Jag skulle lägga grejorna,väl vadderade, i separata kartonger och sedan packa i ytterkartong med ordentligt med dämpmån till kartongerna. Om inte ytterkartongen är neutral, slår jag in allt sammans i omslagspapper
( gamla tapeter just nu ).
 
tannler skrev:
Jag skickar, vis av skadan, aldrig kamera med monterat objektiv. Det är att tigga om trassel. Jag skulle lägga grejorna,väl vadderade, i separata kartonger och sedan packa i ytterkartong med ordentligt med dämpmån till kartongerna. Om inte ytterkartongen är neutral, slår jag in allt sammans i omslagspapper
( gamla tapeter just nu ).


Vilken typ av skada menar du?
 
Att objektivet får en amäll rätt in i huset. Antingen går helicoilen åt skogen, eller så skadas bajonetten.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto