Annons

Hur rätar man upp horisonter i ps?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar hur man rätar up horisonter i photoshop på ett så enkelt sätt som möjligt? Finns det någon specifik funktion som är till för just det?

Tack på förhand! //Fredrik

PhotoFredo skrev:
Jag undrar hur man rätar up horisonter i photoshop på ett så enkelt sätt som möjligt? Finns det någon specifik funktion som är till för just det?

Tack på förhand! //Fredrik

Jag använder crop-verktyget. Då kan du enkelt beskära och rotera som du önskar. När du rätar upp horisonten, lägg tillfälligt ovandelen av din beskärningsram på horisonten så ser du enkelt hur mycket du ska rotera. Sedan är det bara att du justerar själva beskärningen så som du önskar.

I verktygspaletten finns det ett verktyg som ser ut som en linjal (ligger på samma knapp som färgpipetten). Med linjalen drar du ett streck längs med den lutande horisonten i din bild. Därefter går du in på Image, Transform (? sitter inte med photoshop just nu, men har för mig den heter så) och väljer Rotate arbitrary... Photoshop har automagiskt fyllt i exakt gradantal och det är bara att klicka på OK.

jkene skrev:
I verktygspaletten finns det ett verktyg som ser ut som en linjal (ligger på samma knapp som färgpipetten). Med linjalen drar du ett streck längs med den lutande horisonten i din bild. Därefter går du in på Image, Transform (? sitter inte med photoshop just nu, men har för mig den heter så) och väljer Rotate arbitrary... Photoshop har automagiskt fyllt i exakt gradantal och det är bara att klicka på OK.

Jag brukar använda samma funktion. Efter att du roterat bilden tvingas du beskära bort de vita fälten längs kanterna. Om du måste rotera en bild "mycket" kommer du alltså efteråt att tvingas beskära den avsevärt, för att bli av med de vita fälten.
//Glenn

Glenn Bark skrev:
Jag brukar använda samma funktion. Efter att du roterat bilden tvingas du beskära bort de vita fälten längs kanterna. Om du måste rotera en bild "mycket" kommer du alltså efteråt att tvingas beskära den avsevärt, för att bli av med de vita fälten.
//Glenn

Om man har D70 (eller annan kamera) med möjlighet att lägga på rutnät i sökaren bör man definitivt ha det påslaget. Som Glenn mycket riktigt påpekar kan en hårt lutande horisont göra att bilden måste beskäras avsevärt - extra viktigt att få rak horisont när man tar bilden alltså.

jkene skrev:

Den finessen verkar inte finnas i PS Elements.

Men under menyn Bild - Rotera finns alternativet "Räta upp bilden" som fixar det automatiskt.
Vill man ha bättre kontroll på vad som händer är det lämpligt att gå till menyn Visa och välja Stödraster så får man upp ett fint rutnät. (Hur tätt stödraster man vill ha anger man i Redigera - Inställningar.)
Därefter väljer man Bild - Rotera - Rotera lager fritt. Sedan tar man tag i något av bildens hörn och drar runt tills det blir precis som man vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto