Annons

Enkelt photoshopfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag använder nästan uteslutande Lightroom men nu måste jag använda Photoshop och ber om hjälp på ett vad jag tror enkelt problem.
Jag har tagit ett porträtt på 4 pers med en mur i bakgrunden. Jag skulle vilja tajta ihop en av personerna så han kommer närmare de andra. Jag vill minnas att det finns en funktion för just detta eller ska jag använda lager och och klistra in personen? Hur hade ni gjort?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det finns säkert fyrtioelva olika sätt att göra det i PS. Du kan göra det även utan lager. Så här gjorde jag senast när jag skulle flytta på en fågel:

Kopiera personen (fågeln i mitt fall) genom valfri objektsmarkering (de nya fungerar oftast jätte bra utan att man behöver efterjustera kanterna).

Ta bort "originalpersonen" med det nya verktyget "ta bort" som också fungerar förvånansvärt bra.

Klistra in personen som du kopierade där du vill ha den.

Beroende på bakgrund mm kanske det inte alltid blir bra på detta snabba "en minut-sättet" men det fungerar oftast väldigt bra när bakgrunden är likartad.

Testa först men glöm bara inte att klicka (spara inte) i rutan som kommer upp när du stänger bilden efter att ha "sparat som" eller exporterat! Annars skriver du över originalbilden. Har du arbetat med en pixeleditor som t.ex. PS tidigare så visste du förstås redan detta;)
 

Newline

Aktiv medlem
Jag misstänker att det är Content-Aware Move som du menar (Skala innehållsmässigt på svenska..) med detta verktyg (under EDIT/REDIGERA) så kan man trycka ihop ett icke låst lager utan att personer ändrar proportioner.
 
ANNONS