Hej !
Till en börja med så tror jag att Calibreze städar själv efter sej, så det borde räcka med att avinstallera detta.
Kolla sedan att filen inte är aktiv, öppna kontrollpanelen och leta rätt på färghantering, åtminstone här, denna maskinen går med Vista, så tycker jag det är enklare och snabbare att
markera någon bild > högerkl > skriv ut > alternativ > färghantering.
Välj sedan skärmen, är profilen kvar så visas den där, ev
...Markera > ta bort.
I exemplet här så är tillverkarens profil "Samsung - ........."
--------
Den här sidan väljer filer från mappen
"C:\Windows\System32\spool\drivers\color" troligtvis samma i XP
och vad du gör i kontrollpanelsföntret raderar inga filer utan ändrar bara
urvalet och vilken som är aktiv.
På det här viset så kan man ju ha olika profiler för olika tillfällen, eller för olika papper om det gäller skrivaren. Var med på att detta val gäller i första hand bara för systemets egna program, PS har sin egen valdialog, Gimp likaså osv.
Riktigt hur man ska göra för att radera filerna "korrekt" vet jag inte, jag brukar städa i mappen då det har blir för många och utgångna.
På motsatt sätt, högerklickar man på en färgprofil och installerar denna så läggs den i denna mapp, och sedan får man själv välja den, givetvis aktiverar program typ CB profilerna.
Det som kan skoja med en här är att det är inte säkert att profilen aktiveras i bildbehandlingsprogrammet och då kan det bli att bilden visas
olika i olika typer av program, vilket är lite retligt om bilden ser ut på ett sätt i RAW-converterarn, att annat i bildbehandlinge och ytterligare ett i fotogalleriet osv.
--------
Profilen kanske funkar bra, då kan man ju ha den kvar även om man avistallerat CB.
-----------
Givetvis är det ju som CometX skrev, en riktig kaibrator är givetvis bättre, men i brist på sådan så får man ju använda vad som finns att tillgå.
Se denna länk, synd bara på den lite destruktiva diskussionen.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113391
-----