Annons

Hur raderar man färgprofilen efter kalibrering med Calibrize?

Produkter
(logga in för att koppla)

Verena L

Aktiv medlem
Hej!
Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig!

Jag körde en "kalibrering" med hjälp av Calibrize (www.calibrize.com) och om jag har förstått det hela rätt så sparas det någon slags färgprofil på datorn då. Men nu har jag köpt en ny skärm och vill därför ta bort profilen som skapades till min gamla skärm.
Hur gör man??

Skulle vara SÅ tacksam för hjälp!

/Verena

Men nu har jag köpt en ny skärm och vill därför ta bort profilen som skapades till min gamla skärm.
Hur gör man??
Du behöver inte ta bort den. När du ansluter en ny skärm skapas en ny profil för din nya skärm. Du kan kontrollera i bildskärmsinställningarna att denna nya profil används.

Stefan

Du behöver inte ta bort den. När du ansluter en ny skärm skapas en ny profil för din nya skärm. Du kan kontrollera i bildskärmsinställningarna att denna nya profil används.

Stefan

Tack för svaret Stefan!
Och hur kollar jag om nya profilen används? Jag är så dålig på sånt... Var kollar jag och vad ska det stå?

Verena

I kontrollpanelen hittar du Bildskärm och i den hittar du en flik där du kan välja din skärmprofil.

Stefan

Där finns det en profil som heter "plug and play monitor". Den ligger även under my documents/my ICC profiles och när jag högerklicka på filen står det att den senast ändrades den 8 sep. och det kan nog ha varit då jag använde Calibrize...
Ska jag radera filen som heter plug and play monitor? Då finns det ju ingen färgprofil kvar...? Hur skapar jag en ny i så fall?

Jag vet så lite om allt det här...förlåt för mina dumma frågor...Men det är fantastiskt att få så snabb och bra hjälp här på forumet! :)

Jag hittade den här information på www.calibrize.com/help.html

Save
Calibrize will install and set an ICC compliant color profile on your computer. The values of this profile are as follows:
gamma 2.2
whitepoint D65
These values adhere to the sRGB standard and are pretty much regarded as default values throughout the computer industry. The values contained in the profile should be regarded as targets. To arrive at these targets, Calibrize will load a set of adjusted values into the lookup table (LUT) of the video card each time the system is started. This will ensure that the monitor behaves exactly as described in the color profile, and will make the profile a reliable measure for other applications.

Resume
After your computer resumes power from a power saving state, Calibrize needs to reload your color settings. To this end Calibrize uses a small application called ‘CalibrizeResume’ which always runs in the background. CalibrizeResume consumes almost no CPU power. Uninstalling Calibrize will terminate CalibrizeResume.

Jag förstår mig inte riktigt på det här... Räcker det med att avinstallera Calibrize eller vad menar de?

Hej !
Calibreze lämnar ett biblotek i precis som du beskrev, dvs
"my documents/my ICC profiles" med nån profil i.

Det räcker att i kontrollpanelen avinstallera denna, du behöver inte
radera den, döp gärna om den till något vettigare namn så den inte verkar
så "oficiell".

tycker man därenmot att profilen är bra, så kan man med fördel avinstallera
Calibreze, den fulingen har en process igång för att påminna dej att göra om det, förmodligen hade väl skaparen nån ide att regelbundet sälja anonnsplats .

Varför inte köra calibrize igen och låta den uppdatera den gamla profilen?

Vet inte om Calibrize är så bra egentligen, man måste lita på sitt öga och omdöme när man kör det där... Det är nog säkrast att kalibrera med riktig hårdvara, t.ex. Spyder eller I1 Display2.
Och kanske har de nyare skärmarna så pass bra inställningar att en kalibration inte gör så stor skillnad?

Hej !
Calibreze lämnar ett biblotek i precis som du beskrev, dvs
"my documents/my ICC profiles" med nån profil i.

Det räcker att i kontrollpanelen avinstallera denna, du behöver inte
radera den, döp gärna om den till något vettigare namn så den inte verkar
så "oficiell".

tycker man därenmot att profilen är bra, så kan man med fördel avinstallera
Calibreze, den fulingen har en process igång för att påminna dej att göra om det, förmodligen hade väl skaparen nån ide att regelbundet sälja anonnsplats .

Hej Magnus,
och tack för svaret!
Hur avinstallerar jag den där profilen som ligger under ICC profiles? Varför ska den inte raderas?

Jag ska avinstallera hela programmet Calibrize, eftersom jag inte ska ha kvar det. Men det räcker inte med det alltså? Jag måste göra nåt med den där profilen som ligger på ICC profiles också?

Det här får du gärna förklara som till en 10-åring... ;)

Stort tack i förväg!

Hej !

Till en börja med så tror jag att Calibreze städar själv efter sej, så det borde räcka med att avinstallera detta.

Kolla sedan att filen inte är aktiv, öppna kontrollpanelen och leta rätt på färghantering, åtminstone här, denna maskinen går med Vista, så tycker jag det är enklare och snabbare att
markera någon bild > högerkl > skriv ut > alternativ > färghantering.

Välj sedan skärmen, är profilen kvar så visas den där, ev
...Markera > ta bort.

I exemplet här så är tillverkarens profil "Samsung - ........."
--------

Den här sidan väljer filer från mappen
"C:\Windows\System32\spool\drivers\color" troligtvis samma i XP
och vad du gör i kontrollpanelsföntret raderar inga filer utan ändrar bara
urvalet och vilken som är aktiv.

På det här viset så kan man ju ha olika profiler för olika tillfällen, eller för olika papper om det gäller skrivaren. Var med på att detta val gäller i första hand bara för systemets egna program, PS har sin egen valdialog, Gimp likaså osv.

Riktigt hur man ska göra för att radera filerna "korrekt" vet jag inte, jag brukar städa i mappen då det har blir för många och utgångna.
På motsatt sätt, högerklickar man på en färgprofil och installerar denna så läggs den i denna mapp, och sedan får man själv välja den, givetvis aktiverar program typ CB profilerna.
Det som kan skoja med en här är att det är inte säkert att profilen aktiveras i bildbehandlingsprogrammet och då kan det bli att bilden visas
olika i olika typer av program, vilket är lite retligt om bilden ser ut på ett sätt i RAW-converterarn, att annat i bildbehandlinge och ytterligare ett i fotogalleriet osv.

--------

Profilen kanske funkar bra, då kan man ju ha den kvar även om man avistallerat CB.

-----------

Givetvis är det ju som CometX skrev, en riktig kaibrator är givetvis bättre, men i brist på sådan så får man ju använda vad som finns att tillgå.
Se denna länk, synd bara på den lite destruktiva diskussionen.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113391

-----

Bilagor

• färghanteringkp.jpg
    färghanteringkp.jpg
    17.4 KB · Visningar: 322
Tack!

Tack så mycket för hjälpen!
Jag avinstallerade Calibrize och jag tror att det räckte med det. Svårt att se med blottta ögat när man inte har en direkt jämförelse, men jag tycker att färgerna ser bättre ut nu! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto