Annons

Ställa in bildskärmen för redigering av foton

Produkter
(logga in för att koppla)

niklaeri02

Medlem
Hej

Finns det några bra och lätta knep för att ställa in bildskärmen till en dator så att den visar färger främst, på ett sånt sätt att andra ser fotot så nära som jag själv har sett den på min skärm, vid redigering?

Har förstått att man kan "hårdvarukalibrera" bildskärmen, men så långt hade jag inte tänkt gå. Mer bara ställa in färger, kontrast osv i bildskärmens inställningar.

Anledningen till att jag kom på detta är eftersom jag nyligen köpt en ny bildskärm till datorn som verkar visa högre mättnad i färgerna t ex, än den gamla.

Med hög- och lågdagrar (ljus och skuggor) är det inte lika viktigt, då jag i det fallet går efter histogrammet och ställer in nivåerna i bildredigeringsprogrammet på så sätt.

Tacksam för tips och råd
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hur andra ser dina bilder på sina skärmar beror på deras skärmar i första hand. Och skärmar är väldigt olika. Dessutom kan de flesta skärmarna vara väldigt olikt inställda.
Många nöjer dig med mobilens eller plattans skärm. Det finns ingen enhetlig standard som alla tillverkare använder.
Du bör egentligen mäta upp och profilera din skärm.(Vissa skärmar kan hårdvarukalibreras)
Annars så kan du välja läge sRGB och dra ned ljustyrkan ordentligt. Vanligtvis är fabriksinställningen väldigt ljus och passar egentligen bara för din skärm.
 

niklaeri02

Medlem
Okej, ja får se om jag gör en profilering av skärmen. Men jag har ju fotandet som hobby bara, så det är inte jätteviktigt. Men ska prova att välja sRGB och dra ned ljusstyrkan först och se.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det här är en bra tråd att läsa o förkovra sig i, mycket matnyttigt.
 

atotowi

Aktiv medlem
De flesta som tittar på bilder på internet gör det på mobiltelefonen eller surfplatta. Ett enkelt sätt att kolla är att själv göra det samma. Dagens telefoner har ofta bra skärmar och är det är där publiken oftast ser bilderna.
Bilden bör sparas i färgrymden sRGB och med profil informationen i filen. sRGB är en relativt liten färgrymd som är anpassad för vanliga bildskärmar.
Som nämnts tidigare så är ljusstyrka och kontrast på skärmar ofta för högt ställda för bildbehandling så det kan dra ner en bit. Om du enbart redigerar för skärm kanske till 70-80% dvs sänka med ca 25%. Om det är för utskrift ska det ofta sänkas till 50%. Anledningen till att du kan ligga högre med ljusstyrkan för bilder som ska visas på skärm är att de flesta har skärmar med standard inställning dvs för ljusa.
Profilering eller kalibrering av skärmen är mer betydelsefullt för utskrift än för publicering på nätet. Det finns världskända fotografer som redigerar på oprofilerade laptops för att lägga ut bilder på sociala media och som bara redigerar med kalibrerad utrustning när det ska ut på pappers media.
 

lonian

Aktiv medlem
Hej

Finns det några bra och lätta knep för att ställa in bildskärmen till en dator så att den visar färger främst, på ett sånt sätt att andra ser fotot så nära som jag själv har sett den på min skärm, vid redigering?

Har förstått att man kan "hårdvarukalibrera" bildskärmen, men så långt hade jag inte tänkt gå. Mer bara ställa in färger, kontrast osv i bildskärmens inställningar.

Anledningen till att jag kom på detta är eftersom jag nyligen köpt en ny bildskärm till datorn som verkar visa högre mättnad i färgerna t ex, än den gamla.

Med hög- och lågdagrar (ljus och skuggor) är det inte lika viktigt, då jag i det fallet går efter histogrammet och ställer in nivåerna i bildredigeringsprogrammet på så sätt.

Tacksam för tips och råd
Vad jag har gjort är att kolla upp namnet på skärmen och sedan sökt efter skärmens profil online. Då kan man ladda hem och lägga in den profilen under avancerade bildinställningar om du använder windows. Detta fungerade bra till min windows 10 dator, då båda mina skärmar av olika märken såg sedan likadana ut. Men med windows 11 känns de för mörka med den profilen, så jag har fått ställa in dem manuellt i stället.
 
ANNONS